Referat En sammanfattning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Samtala om böcker.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Att läsa och studera.
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
SVENSKA.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Bedömningskriterier för studentrapporter
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Kunskapskrav och matriser
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Berätta spännande.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
En guide för arbeten i SO
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Referat Hur och mall.
om företaget där du gör din praktik!
Identitet Vad formar oss till oss?.
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
STUDIETEKNIK.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Välkommen till svenska 1
Att skriva en resonerande text
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Svenska – skriva berättelser
Referat och referatmarkörer
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Bli säker på utredande PM
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
Presentationens avskrift:

Referat En sammanfattning

Referat Sammanfattning av en text. Egna ord. Kortare än originalet. Bara det viktigaste. - man ska inte behöva läsa originaltexten! Ange källan. - skriv vilken bok du har läst!

Referat Var saklig: Du får inte lägga in dina egna åsikter i referatet. Du ska bara berätta om vad någon annan har sagt eller skrivit, oavsett hur bra eller dåligt du tycker att det är. Du får inte göra så att originaltexten verkar bättre eller sämre än vad den är.

Referat Du får inte skriva av det som står i originaltexten – använd egna ord. Om du ändå vill ha med något som står i originaltexten utan att skriva om det, markera det med citattecken ”…” och ange vilken sida det kommer från (s.).

Checklista Rubrik: Finns det en passande rubrik till ditt referat? Källa: Finns det en tydlig källhänvisning i början av din text? Omfång: Är referatet kortare än originaltexten? Saklighet: Uttrycker ditt referat samma huvudtanke som originaltexten? Egen åsikt: Har du fått med dina egna åsikter i referatet? I så fall, ta bort dem! Avskrift: Finns det meningar i ditt referat som ser nästan likadana ut som i originaltexten? I så fall, skriv om dem! Citat: Om du använt citat, se till att tydligt markera dem med citattecken!

Uppgift del 1 Skriv ett referat om din bok. Använd boken och stödmallen. Vad handlade boken om? Vilka personer var med i berättelsen? Var befann de sig? Vad hände?

Du tolkar och återger väl valda delar av textens handling. Kunskapskrav E C A Du sammanfattar med egna ord textens handling i stora drag genom att ange delar från textens början, mitt och slut.   När du sammanfattar visar du att du förstår hur händelserna eller delarna i texten hänger samman, t.ex. genom att ange händelser i kronologisk ordning. Du sammanfattar med egna ord textens handling på ett övergripande sätt genom att ange delar och detaljer från textens början, mitt och slut. När du sammanfattar visar du att du förstår hur händelserna, delarna och textens idéer hänger samman, t.ex. genom att tydliggöra textens idéer såsom kärlek, mobbing, död. Du tolkar och återger väl valda delar av textens handling. Du balanserar mellan översiktliga beskrivningar och detaljer på ett väl fungerande sätt där du medvetet beskriver viktiga händelser mer precist och detaljerat och mindre viktiga händelser mer översiktligt.

Uppgift del 2 Resonera (diskutera) om din bok. Använd boken, stödmallen och information om författaren. Hur kan man se i boken att författaren har påverkats av händelser i sitt liv? Hur kan man se i boken att författaren har påverkats av historiska händelser i världen? Hur kan man se i boken att författaren har påverkats av sin kultur? Texten får totalt vara på max 600 ord!

Kunskapskrav E C A Du resonerar i ett led och utifrån ett perspektiv om ett verk.   Du använder få exempel från texten. Perspektiv: Upphovsman, historia, kulturella sammanhang. Du resonerar i minst två led och utifrån minst två perspektiv om ett verk. Du använder fler relevanta exempel från texten. Du resonerar i flera led än två och utifrån flera än två perspektiv om ett verk. Du använder många relevanta exempel från texten.