Erfarenheter från Europeiska regionala utvecklingsfonden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Regional tillväxtpolitik
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
EU mål 3 mål 9 mål 3 mål 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument.
Touch Down 18/3.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Bakgrund till följeforskning: •Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar.
Nykvarns kommun Bidragsmöjligheter Januari Strukturfondspartnerskapen •Förbättra tillgängligheten och öka förutsättningarna för regionförstoring.
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Interreg Sverige-Norge kvadratkilometer Yta som halva Sverige eller 2/3 av Norge Det berör 3 miljoner människor.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Aktuella frågor på EU-nivå
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 111 Förändring, förbättring, förstärkning – strukturfonderna i fokus 5 maj 2011 Göran Brulin Tillväxtverket.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Välkommen till ESF:s seminarium
Regionalfonden Västsverige
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
OECD Territorial Review of Sweden
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Europeiska socialfonden - Övre Norrlands handlingsplan
RUP/RUS – process-revidering Beredningsgrupp – inspel från aktörer Dialogmöten utifrån 4 teman. Swot-cafe, Befintliga grupperingar - Näringslivet aktörer,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strukturfondspartnerskapet
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Regionalfonden Östra Mellansverige
Presentationens avskrift:

Erfarenheter från Europeiska regionala utvecklingsfonden Tillväxtverket Anna Bünger, Avdelningschef Utveckling

Erfarenheter föregående period: Riksrevisionen: För mycket detaljkontroll och övervakning – för små investeringar i lärande utvärdering för regional tillväxt. ITPS: Stora investeringar i regional utveckling, små eller inga effekter på regional tillväxt kan identifieras, ”17,8 miljarder i sjön”. Statskontoret: För många små projekt, för splittrad projektportfölj, mycket liten samverkan mellan Regionalfonden och Socialfonden. Kommissionen: halvtidsutvärderingen utfördes för sent och hade liten påverkan på programgenomförandet, bör ersättas av ”ongoing evaluation” dvs. följeforskning i projekten och i programgenomförandet

Inför innevarande programperiod Uttalad strategi att prioritera stora projekt Samlokalisering regionalfonden och socialfonden Nytt upplägg följeforskning: Stödja projektet att nå de övergripande målen Bidra till ett lärande för att förändra, förbättra och förstärka den regionala tillväxtpolitiken Följeforskningsrapporterna ska vara kommunicerbara och pedagogiska samt ha tydliga slutsatser och rekommendationer till projektledning. C:a160 projekt har idag projektföljeforskning i sina beslut Ett 40 tal projektföljeforskningsrapporter har hittills levererats De upphandlade följeforskarna består både av konsultbolag men även av universitet och högskolor c:a 50/50.

2007- 2013 - mest EU-medel till entreprenörskap och innovativa miljöer Beviljade medel efter den nationella strategin Entreprenörskap 45% Innovativa miljöer 32% Ett utvecklat informationssamhälle 6% Regionförstoring 17% Gränsöverskridande 0,5%

Vad har uppnåtts med EUs medel för strukturomvandling 2007- 2010

Preliminära slutsatser från projekt- och program- följeforskningsrapporterna (1) Brister i kvalitetssäkringen – initiering, prioritering och genomförande på ett mer systematiskt sätt utifrån lärandeprocesser Entreprenörskapsprojekten är allt för breda och i för hög utsträckning stöd till nyföretagande Entreprenörskapsinsatser integrerade i innovationsprojekt är mer framgångsrika Insatser för ökad innovationskapacitet framstår som mer nyskapande, additionella och framgångsrika Borde handla mer om insatser i senare skeden i innovations-processen när dessa kan leda till kommersiella genombrott

Betona vikten av att både regional och nationell nivå är aktiva tidigt i processen dvs under hösten 2011 och våren 2012 med att ta fram underlag som kan ha betydelse för regeringens förhandling med Kommissionen. 7

En strategi i två steg Steg 1: Tillväxtverkets positionspunkter ”vad” Inspel till Näringsdepartementet sep/okt Steg 2: Tillväxtverkets positionspunkter ”hur/adm.” Inspel till Näringsdepartementet okt/nov/dec 8

Tillväxtverkets positionering inför nästa strukturfondsprogramperiod Europa 2020-strategins tre prioriteringar i fokus: Smart tillväxt - en ekonomi baserad på kunskap och innovation (smart specialisering) Hållbar tillväxt - en resurseffektiv och konkurrenskraftig tillväxt Tillväxt för alla - en ekonomi med hög sysselsättning och med social och territoriell sammanhållning 9 9

Tillväxtverkets positionspunkter Breda innovationssatsningar Hållbar utveckling, tillgänglighet och infrastruktur Kapitalförsörjning och finansiering 1. Entreprenörsfrämjande som del i innovationsprojekt. Jfr erfa nat. Klusterprogram: tydligare ägaransvar; anpassa stödjande insatser; förstärklärandeprocesser genom löpande uppföljning; mer långsiktig finansiering. Icke traditionella näringar: kulturella o kreativa; vård o omsorg; kommersiell o offentlig service; turism. Digitala agendan – satsningar på affärstillämpade IT-satsningar. Innovationsunionen – integrera forskning, innovationsinstrument o aktörer + kommersialisering. Samverkansnätverk – samma bransch; begränsat geografiskt område; gemensamma mål o organisation; olika samhällsfunktioner. Långsiktiga strategier för effektiva FoU-insatser +kommersiell inriktning. Nationella strategiska satsningar. 3. Riskkapital upplevs inte som problem dock i tidiga utvecklingsfaser, kvinnor, utländsk bakgrund, glesbygd. Litet problem: Små: 58% Medelstora: 54%. Stort problem: Små: 10% Medelstora: 12% 10

Tillväxtverkets positionspunkter 1. Breda innovationssatsningar Entreprenörsfrämjande i innovationsprojekt Icke traditionella näringar Samverkansnätverk Strategiska långsiktiga FoU-insatser Nationella strategiska satsningar 1. Entreprenörsfrämjande som del i innovationsprojekt. Jfr erfa nat. Klusterprogram: tydligare ägaransvar; anpassa stödjande insatser; förstärklärandeprocesser genom löpande uppföljning; mer långsiktig finansiering. Icke traditionella näringar: kulturella o kreativa; vård o omsorg; kommersiell o offentlig service; turism. Digitala agendan – satsningar på affärstillämpade IT-satsningar. Innovationsunionen – integrera forskning, innovationsinstrument o aktörer + kommersialisering. Samverkansnätverk – samma bransch; begränsat geografiskt område; gemensamma mål o organisation; olika samhällsfunktioner. Långsiktiga strategier för effektiva FoU-insatser +kommersiell inriktning. Nationella strategiska satsningar. 11

Tillväxtverkets positionspunkter 1. Breda innovationssatsningar Rekommendationer Öka förutsättningarna för: Entreprenörsfrämjande som del i innovationsprojekt Uthållig FoU(I) med kommersiell inriktning Samverkansnätverk med kommersiellt och internationellt fokus Nationella strategiska satsningar och breda program som kan genomföras i hela landet 1. Entreprenörsfrämjande som del i innovationsprojekt. Jfr erfa nat. Klusterprogram: tydligare ägaransvar; anpassa stödjande insatser; förstärklärandeprocesser genom löpande uppföljning; mer långsiktig finansiering. Icke traditionella näringar: kulturella o kreativa; vård o omsorg; kommersiell o offentlig service; turism. Digitala agendan – satsningar på affärstillämpade IT-satsningar. Innovationsunionen – integrera forskning, innovationsinstrument o aktörer + kommersialisering. Samverkansnätverk – samma bransch; begränsat geografiskt område; gemensamma mål o organisation; olika samhällsfunktioner. Långsiktiga strategier för effektiva FoU-insatser +kommersiell inriktning. Nationella strategiska satsningar. 12

Tillväxtverkets positionspunkter 2. Hållbar tillväxt, tillgänglighet och infrastruktur Närhet till nationella och internationella marknader Näringslivets transportbehov Strategiska satsningar Öka mångfald av företagare och företagsformer Fortsatta satsningar på kluster inom energi- miljö och klimatområdet Fortsatt möjligt satsa på tillgänglighet och infrastruktur 13

Tillväxtverkets positionspunkter 3. Kapitalförsörjning och finansiering Litet problem I tidiga utvecklingsskeden Kvinnor, utländsk bakgrund, lands- o glesbygd Öka förutsättningarna för kapitalförsörjning i tidiga skeden – kvinnor, utländsk bakgrund och lands- och glesbygd Icketraditionella områden Riskkapital upplevs inte som problem dock i tidiga utvecklingsfaser, kvinnor, utländsk bakgrund, glesbygd. . Litet problem: Små: 58% Medelstora: 54%. Stort problem: Små: 10% Medelstora: 12% Icketraditionella områden – vård- o omsorg, kulturella o kreativa näringar samt turism 14

Viktiga perspektiv Strategiska och långsiktiga satsningar Territoriell dimensionen Medverkan från näringslivet Tvärsektoriella och gränsöverskridande satsningar Internationalisering Horisontella aspekter 15

Viktiga perspektiv A. Strategiska och långsiktiga satsningar Koordinerade strategiska och långsiktiga programskrivningar från regioner och myndigheter 16

Viktiga perspektiv B. Territoriell dimension Ta hänsyn till regionernas olika förutsättningar och möjligheter i programutformningen Insatser som stärker miljön i vilken företagen befinner sig 17

Viktiga perspektiv C. Medverkan från näringslivet Insatser som verkligen når ut till och ger effekter i näringslivet Hur statliga stöd kan länkas till de behov som finns 18

Viktiga perspektiv D. Tvärsektoriella och gränsöverskridande satsningar Etablera arbetsformer som främjar samverkan mellan olika programområden Samverkan ERUF, ESF och Axel 3 En tydlig territoriell dimension Kompetensförsörjning, integration och sociala frågor kopplas till regional tillväxtpolitik 19

Viktiga perspektiv E. Internationalisering Främja ökad internationalisering Samverkan ERUF andra instrument (EEN) 20

Viktiga perspektiv F. Horisontella aspekter - jämställdhet mellan kvinnor och män - integration och mångfald - en miljömässigt hållbar utveckling Ökad styrning av de horisontella kriterierna i projekten Stöd till utvecklingsansvariga under planeringsfasen De horisontella aspekterna i programarbetet 21

Tack för er uppmärksamhet! Frågor eller kommentarer? 22

Troliga budgetposter för nästa programperiod (enl. Europa 2020) Heading 1a: Smart growth – research, innovation, education Heading 1b: Smart growth – infrastructures of the future Heading 2a: Sustainable growth – energy and climate Heading 2b: Sustainable growth – Common Agricultural Policy Heading 3: Inclusive growth - Cohesion policy Heading 4: Citizenship Heading 5: Global Europe Heading 6: Administration De tre prioriterade områdena och de s.k. flaggskeppsinitiativen (som troligen kommer att ligga till grund för budgeten 2014-2020): SMART GROWTH SUSTAINABLE GROWTH INCLUSIVE GROWTH Innovation Climate, energy andmobility Employment and skills “Innovation Union” “Resource efficient Europe” “An agenda for new skills and jobs” Education “Youth on the move” Competitiveness Fighting poverty “An industrial policy for the globalised era” “European platform against poverty” Digital society “A digital agenda for Europe”

Resultat kort/medellång sikt Effekter medellång/lång sikt Regionala riskkapitalfonder Återinvestering i regionen Fonden revolverar Kontakter med: Aktörer Privata medfinansiärer Potentiella köpare (för exit) Ökat privat och offentligt riskkapital Utveckling i företagen Positiv avkastning Nya arbetstillfällen Tillväxt i företagen Nya företag Ökad efterfrågan på riskkapital Fler aktiva aktörer inom privat riskkapital i regionen Utvecklade nätverk mellan aktörer inom riskkapital och andra aktörer i regionen Långsiktig struktur för offentligt och privat riskkapital Utfall kort sikt Resultat kort/medellång sikt Effekter medellång/lång sikt

Läget i riskkapitalfondprojekten tom juni 2011! Omfattar hela landet med totalsumma på 2,37 miljarder kronor varav förvaltning utgörs av ca 230 mkr och 2,1 miljarder för investering Resultat tom juni 2011: 1 467 inkomna förfrågningar ca 124 gjorda investeringar för ca 786 MSEK (offentligt+privat) www.tillvaxtverket.se/fondprojekt

Sammanfattning av de privata medinvesterarna Riskkapitalfonder Sammanfattning av de privata medinvesterarna Ökad finansiell styrka och delad risk är några av faktorer som attraherar privata medinvesterare 45 procent av medinvesterarna skulle inte ha genomfört investeringen utan riskkapitalfondens deltagande Medinvesterarna har höga förväntningar på att bidra till de finansierade företagens utveckling

Slutsatser och rekommendationer - utveckling i företagen Företagen: investeringen har bidragit till snabbare expansion, ökade möjligheter att få annan extern finansiering, bättre lönsamhet och professionalisering av styrelsearbetet Personliga kompetenser, erfarenheter, nätverk och lokal förankring samt professionellt bemötande och effektiva processer upplevs som viktiga av företagen Rekommendation: Arbeta med att stärka fondernas lokala förankring och kännedom samt utveckla och effektivisera proceserna

Riskapitalfonder Slutsatser Relativt god branschspridning i portföljerna och flest investeringar till små företag i tidiga skeden Företagen upplever att investeringen har bidragit till bl.a. en snabbare expansion, ökade möjligheter att få annan extern finansiering, bättre lönsamhet och professionalisering av styrelsearbetet Satsningen tycks ha bidragit till att locka fram mer privat riskkapital ► Ytterst handlar det om att bilda långsiktiga riskkapitalstrukturer för offentligt och privat riskkapital

Nuvarande programperiod följeforskning på tre nivåer Programövergripande nivå – genomförandesystemet (tillsammans med ESF) samt synteser och tematiska studier Programnivå – hur framskrider programmen? Projektnivå – stora och/eller strategiska projekt

Projektföljeforskning Stödja projektet att nå de övergripande målen Bidra till ett lärande för att förändra, förbättra och förstärka den regionala tillväxtpolitiken Följeforskningsrapporterna ska vara kommunicerbara och pedagogiska samt ha tydliga slutsatser och rekommendationer till projektledning. C:a160 projekt har idag projektföljeforskning i sina beslut Ett 40 tal projektföljeforskningsrapporter har hittills levererats De upphandlade följeforskarna består både av konsultbolag men även av universitet och högskolor c:a 50/50.

Professionalisering av följeforskar- och utvärderarrollen ( i enlighet med Kommissionen): Kurs och läromedel i utvärdering och följeforskning (sju universitet och högskolor) Gemensam vägledningsskrift för lärande och utvärdering av strukturfonderna Nationellt nätverk för följeforskare och utvärderare Följeforskningskonferenser

Företagens villkor & verklighet 2011 Företagens villkor och verklighet är en av Europas största och mest omfattande enkätundersökning riktat till små och medelstora företag. Enkäten skickades ut till 30 000 små och medelstora företag. Cirka 20 000 har svarat. Genomförts av Nutek/Tillväxtverket 2002, 2005, 2008 och nu 2011. Undersökningen ger svar på hur företag upplever sin verklighet inom en rad områden som t.ex. tillväxt, internationalisering, förenkling och hållbarhet. Stratifierat urval - vilket ger möjligheter att bryta ned resultaten på en rad faktorer som företagsledarens kön, företagets storlek, bransch och region. Tidigare undersökningar har varit en viktig källa till nya regeringsuppdrag och policybeslut kring tillväxtfrågor. Undersökningen har ett stort internt kunskapsvärde.

Tillgång till externt ägarkapital som tillväxthinder fördelat på bransch Källa: Tillväxtverket, Företagens villkor och verklighet 2011.

Tillgång till externt ägarkapital som stort tillväxthinder för företagare med utländsk bakgrund och övriga Företagare med utländsk bakgrund upplever tillgången till externt ägarkapital som ett dubbelt så stort hinder som övriga företagare oavsett bransch Källa: Tillväxtverket, Företagens villkor och verklighet 2011.

Har företaget under de tre senaste åren ansökt om externt ägarkapital? Generellt sett beviljas företag de medel som de söker

Tjänsteinnovativa företag tror mer på ökat antal anställda I Företagnes Villkor och Verklighet har vi också undersök i vilken grad företag anser sig vara innovativa. Undersökningen visar att företagen idag främst ser utvecklingsmöjligheter inom tjänsteinnovationsområdet i högre utsträckning än inom varuinnovationsområdet Källa: Tillväxtverket, Företagens villkor och verklighet 2011 Frågan som undersöks här är om företag som anser sig vara innovativa (eller inte) i introduktion av nya tjänster tror att de kommer öka antalet anställda inom de närmaste tre åren.

Om undersökningen Tre temarapporter kommer att publiceras utifrån materialet: Tillväxtmöjligheter och hinder, Internationalisering och Regional utveckling. Tidigare undersökningar har varit en viktig källa till nya regeringsuppdrag och policybeslut kring tillväxtfrågor. Resultaten från den första temapublikationen - Tillväxtmöjligheter och hinder - kommer att presenteras den 25 oktober. Läs mer om Företagens villkor och verklighet och resultaten från undersökningen och temapublikationerna på www.tillvaxtverket.se under Fakta och statistik

Några generella iakttagelser från projektföljeforskningen Projektlogik och målstruktur behöver förbättras Tydligare projektavgränsning (mot ordinarie verksamhet) Mandat-, roll- och ansvarsfördelning i projekt behöver bli tydligare Mer aktivt ägarskap Tydligare strategi och prioritering (aktiviteter och insatser kopplat till handlingsplaner i projekten) Utveckla lärandestrukturer för att bättre tillvarata och upparbeta kunskaper i projekt Det saknas i många projekt ett systematiskt uppföljningsarbete och insatser för spridning av erfarenheter och resultat