Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vi kan inte vänta… på en bättre förskola. Barngrupper, personaltäthet och resurser.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Utvärdering, varför då? hur då?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Musik- och kulturskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldramöte Ht
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
Föräldramöte 4/9.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
Fakta om undersökningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Läroplansnätverk förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Måluppfyllelse Åtgärder Lärande i förskola och förskoleklass
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hur kan vi förstå begreppet?
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Brukarenkät Vilka tillfrågas? Föräldrar i familjedaghem (62% svar) Föräldrar i förskola (80% svar) Föräldrar i förskoleklass (81% svar) Föräldrar.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleverksamhet Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen av Utbildningsnämnden i april 2009

Nackas mål är att ge varje barn: möjlighet att utvecklas maximalt ett stimulerande lärande inflytande över sin utveckling  trygghet, ordning och arbetsro tydlig information om hur det går för dem stora valmöjligheter vid val av förskola och skola Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Hur undersöker kommunen kvaliteten? Föräldrar tillfrågas i kundundersökning Observationer av pedagoger från andra kommuner Självvärderingar visar medarbetarnas syn Statistik om personal och barngrupper i förskolan Kvalitetsredovisningar från förskolor Fördjupade utvärderingar och analyser Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Kvalitetsmätningar ska… stimulera och utveckla verksamheten visa om verksamheten utvecklas mot de mål som nämnden satt upp och ge underlag för beslut ge föräldrar information Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008 Starka sidor Barns lärande är i fokus, visar förskolornas kvalitetsredovisningar. Olika former av IT-hjälpmedel utvecklar verksamheten. Föräldrar är i hög grad nöjda med förskolor och familjedaghem. Andelen nöjda föräldrar har ökat ytterligare från redan höga nivåer för familjedaghemmen. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

 Barn stimuleras och får hjälp Källa: Föräldrars svar i kundundersökningen 2009. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008 Starka sidor, forts Trygghet och arbetsro får goda omdömen av föräldrar, och resultaten ligger över genomsnittet för undersökningen totalt. Andelen föräldrar som får sitt förstahandsval av förskoleverksamhet har ökat jämfört med tidigare. Så gott som alla förskolor deltar fullt ut i kommunens utvärdering. Svarsfrekvensen i den senaste kundundersökningen steg till 89 procent, vilket visar på ett stort engagemang från såväl förskolor som föräldrar. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008 Förbättringsområden De flesta förskolor har goda resultat, men det finns enstaka förskolor där det finns missnöje bland föräldrar, eller där det saknas förskollärare. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008  Andelen förskollärare har minskat något och är jämförelsevis låg i Nacka Källa: Skolverkets statistik över personal i förskolor. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008  Pedagogerna stödjer barnen, men följer i mindre grad upp de egna arbetsmetoderna Källa: Medarbetarnas svar i självvärderingar genomförda 2006-2008 i förskolor i Nacka. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Förbättringsområden, forts Barns inflytande har ökat något enligt föräldrarnas svar i kundundersökningen, men behöver öka ytterligare för att Utbildningsnämndens mål ska nås. Alltför få föräldrar tycker att de får tydlig information om lärandet. Avståndet är långt till målet. Bland föräldrar med barn i familjedaghem anser fler än tidigare att barnet fått del av kulturverksamhet. Men kulturverksamhet kan användas mer som drivkraft i det pedagogiska arbetet. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

 Alla får inte ta del av kulturverksamhet i förskola/skola Källa: Svar på frågan om jag/mitt barn får ta del av kulturverksamhet av god kvalitet, kundundersökningen 2009. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Förskolor bör.. Använda och dra nytta av forskningsresultat. Pedagoger bör i högre grad dokumentera och följa upp arbetsmetoder för att utveckla dem. Ta vara på kultur som drivkraft i det pedagogiska arbetet. Göra barn mer delaktiga i verksamheten. Fortsätta utveckla informationen om lärandet till föräldrar. Vara flexibla och anpassa verksamheten efter efterfrågan så att föräldrars val av förskola kan tillgodoses. Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Kommunen ska… Kartlägga varför fler förskollärare inte anställs och undersöka rekryteringsläget, samt ev pröva sanktionsåtgärder mot förskolor som saknar personal med pedagogisk utbildning i tillräcklig utsträckning.  Satsa på forskning och utveckling för att sprida forskningsresultat och goda pedagogiska insatser i kommunen.  Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Kommunen ska… Ordna inspirationsseminarier för arbetet med kultur i förskola och skola. Se över tidsplanen för förskolors och skolors kvalitetsredovisningar i syfte att skapa bättre förutsättningar för kvalitetsarbetet.   Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Åtgärder för ökad måluppfyllelse Kommunen ska… Ordna inspirationsseminarier för arbetet med kultur i förskola och skola. Se över tidsplanen för förskolors och skolors kvalitetsredovisningar i syfte att skapa bättre förutsättningar för kvalitetsarbetet.   Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008 Hur ligger det till på min förskola? Gäller de starka sidorna och förbättringsområdena också oss? Vad kan vi göra för att förbättra vår måluppfyllelse? Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008

Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008 Denna kvalitetsredovisning visar att Nacka har mycket god kvalitet i verksamheten, och att vi i många fall har resultat som ligger bättre till än andra jämförbara kommuner. Vi ska förstås alla glädjas åt de goda resultaten, men samtidigt är det viktigt att vi inte slår oss till ro utan fortsätter att utveckla verksamheten. Tillsammans kan vi ta nästa steg i utvecklingen mot en ännu bättre förskola och skola för alla barn och unga i Nacka! Ur förordet till kvalitetsredovisningen Nacka kommuns kvalitetsredovisning 2008