Subjekt i ”mitt” eget liv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Myndighets-presentation
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Brukarfokus i biståndshandläggning
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Socialdepartementet Strategi för funktionshinderpolitiken Nationell konferens 16 mars 2011 Ulrik Lindgren Politisk sakkunnig för Maria Larsson.
Supported Employment & Customized Employment
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
AU Digital samverkan LO Process
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Vad innebär ett barnperspektiv
Samordnad individuell plan
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Vård.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Bedömningsinstrument
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad händer på LSS-området 1 Lagrådsremiss (propp) utifrån LSS-kommitténs betänkande Ändrade föreskrifter för arbete i enskilt hem (AMV) Ändrad biståndsbedömning.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Länsgemensam ledning i samverkan
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Överenskommelse om samordning kring barn
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Möjlighet till Egen Kraft!
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Delat beslutsfattande och SIP
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Presentationens avskrift:

Subjekt i ”mitt” eget liv Självbestämmande, delaktighet och inflytande för personer med funktionsnedsättning Örebro 23 maj 2013

Regionalt program Utgångspunkter: (sid 6) Individen i fokus – vägledande princip – delaktig i planeringen av och inflytande över insatser som ges Återstår mycket arbete

Regionalt program Utvecklingsmöjligheter: (s 9) Styrkor Svagheter Samverkan Det regionala perspektivet Stuprörstänkande Dialog med individen

Regionalt program Målbild 2015: (s 10) Personer med funktionsnedsättning har individuellt och flexibelt utformade stödinsatser för att leva ett självständigt liv

Regionalt program Strategier: (s 12-13) Kunskapsutveckling Samverkan (stuprör)

En livshistorisk förändring En helt ny värld öppnar sig Livet avprivatiseras Vardagen påverkas starkt Skau (2008) Mellan makt och hjälp. Om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare

Varför? • Hälsa och utveckling främjas • Motiverade och intresserade personer upplever högre kontroll över sitt liv. • Det gör att självuppskattning och självkänsla ökar. 29

Varför? God självkänsla… är grunden för autonomi och vilja att vara aktiv och delaktig. gör att man kan skilja mellan vad jag ÄR och vad jag GÖR = duger som jag är Fungerar som själens immunförsvar

KASAM Känsla av sammanhang – 3 delkomponenter: Begriplighet (förutsägbart) Hanterbarhet (resurser för att möta krav) Meningsfullhet (kraven värda investeringar och engagemang) Antonovsky (1991/2005) Hälsans mysterium Nilsson (2002) Vad betyder känsla av sammanhang i våra liv? (Avhandling)

Att ge ordet och lämna plats Ny vägledning om förutsättningar för ökat brukarinflytandet: Krävs nya arbetssätt Förändra maktrelationer I s f passiv mottagare – två (tre) olika kompetenser/perspektiv som behövs Långsiktig strategi och struktur av processen: planering – beslut - genomförande – uppföljning - utvärdering Socialstyrelsen, artikelnummer: 2013-5-5

Att ge ordet och lämna plats - exempel på metoder Tillsammans med vuxna personer med intellektuella funktionsnedsättningar: Buku = brukarstyrd utvärdering och kvalitets-utveckling. Brukarrevision för insatser som ges enligt LSS: Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade

Att ge ordet och lämna plats - exempel på metoder Delaktighetsmodellen för vuxna personer med LSS-insatser. Ett utvecklat arbetssätt där den enskilde och personal för en dialog som stärker den enskildes förmåga till inflytande över sitt liv. Metoden kommer också att prövas inom äldreomsorg och IFO Gullacksen, Delaktighetsmodellen – En väg mot empowerment FoU Skåne 2010:2

10 § LSS I samband med att insats enligt denna lag beviljas ska den enskilde erbjudas att en individuell plan med beslutade planerade insatser upprättas i samråd med honom eller henne. Den som har beviljats en insats ska när som helst kunna begära att en plan upprättas, om det inte redan har skett. I planen ska även åtgärder redovisas som vidtas av andra än kommunen eller landstinget. Planen ska omprövas fortlöpande och minst en gång om året. Landsting och kommun ska underrätta varandra om upprättade planer.

Individuell plan enligt LSS är: Ett verktyg för brukaren Ett arbetssätt för den professionelle Ett sätt för att brukarens mål ska styra planering och genomförande av insatser och aktiviteter. Beroende på syftet kan IP: vara övergripande enbart röra en specifik situation pågå kontinuerligt avslutas efter kortare tid Vem – vilka – vad – hur – hur länge – när och var

Nya LSS bestämmelser 2011 När en insats rör ett barn ska barnet få relevant information och ges möjlighet att framföra sina åsikter. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad. (Prop 2009/10:176 Personlig assistans och andra insatser - åtgärder för ökad kvalitet och trygghet)

Delaktiga barn och unga Handikappförbundens Arvsfondsprojekt Avslutas juni 2013 www.handikappforbunden.se/barn

Barn kan mer än vuxna tror 1,5 år kan fantisera och tänka ut händelser i framtiden 2 år kan bearbeta och reflektera över sin situation 3 år upplever att de kan påverka andra 4 år kan beskriva vad hälsa är för dem (Missiuna, 2006, Renlund 2008, m. fl.)

Artikel 7:3 i ”funktionshinderkonventionen” ”Konventionsstaterna ska säkerställa att barn med funktionsnedsättning har rätt att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör dem, varvid deras åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till deras ålder och mognad på samma villkor som för andra barn och erbjudas stöd anpassat till funktionsned- sättningen och ålder för att utöva denna rättighet”. Prop. 2008/09:28 Mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Barn vet andra saker än vuxna vad de känner sin egen förmåga vad de varit med om kamratrelationer vad de prioriterar – inte vill (Hemmingsson, sept 2011 konf: Lyssna på oss!)

När barn är med blir besluten bättre Om barn inte är delaktiga i planering är risken stor att beslutet inte stämmer med vad som viktigast för barnet Delaktighet ökar barnets motivationen att samarbeta 28 Delaktighet leder till att barnet lättare kommer igång med en aktivitet, utföra den och på sikt också tar eget ansvar

Barn och vuxna tänker och kan olika saker Det barn vet som vuxna inte vet rör svårobserverade saker, som känslor Enligt föräldrar har barn: fler problem i relationer och sociala kontakter lägre kompetens (om sig själv) lägre livskvalitet än vad barnen själva anser (Hemmingsson, H. professor i arbetsterapi, Linköpings universitet)

Förutsättningar för barns delaktighet Vuxnas tillit till barns kompetens! Tid barn har kunskap om ”sig själv” barn har kunskap om verksamheten barn möter personal med barnkompetens miljön signalerar att barnet är huvudperson dokumentation av barns åsikter föräldrars stöd / föräldrastöd 44

Annabell och Malin www.diskuteradelaktighet.se Forskning visar att det ofta är barn – och vuxna med behov av kommunikationsstöd som inte tillfrågas