Hur gör vi? SIQ Kommunal Kvalitetsledning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Samverkan mellan myndigheter
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Styrmodell.
Lönebildning inom friskolorna
Ungdomarnas medieanvändning
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Frukostmöte 2/2-2017, Näringslivsforum Skövde
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet.
Analysseminarium – ÖK februari
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetspolicy GLA och alla anställda ska uppfylla alla krav och överträffa förväntningar från kunder, ägare, myndigheter och andra intressenter. På GLA.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Inköp i Region Norrbotten
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Förändringsarbete inom området Bistånd/service
Medarbetareinformation
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Riksdagen.
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Kreativa verktyg och metoder
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Verksamhets- och grupputveckling
Våra kvalitetstränare
Presentationens avskrift:

Hur gör vi? SIQ Kommunal Kvalitetsledning 2019-04-09 Charlotta Flodin, Verksamhetsutvecklare

Vilka är vi? Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet. Internetstiftelsen är en oberoende allmännyttig stiftelse som jobbar för att förbättra internet i Sverige. Alla adresser som slutar på .se eller .nu .nu hanteras av oss. Pengarna vi får in från alla som registrerar domäner använder vi till att främja innovation och kunskap om internet på många olika sätt.

Urkunden En stiftelse har inga ägare, utan styrs istället av ett fast dokument: urkunden. Internetstiftelsen grundades 1997, och urkunden säger att vi ska: En stiftelse har inga ägare, utan styrs istället av ett fast dokument: urkunden. Internetstiftelsen grundades 1997, och urkunden säger bland annat att vi ska ”främja en god stabilitet i infrastrukturen”, ”sprida information om forsknings- och utvecklingsarbete” och ”främja utvecklingen av hanteringen av domännamn under toppdomänen ”.se” och andra nationella domäner avseende Sverige” Främja en god stabilitet i infrastrukturen Sprida information om forsknings- och utvecklingsarbete Främja utvecklingen av hanteringen av domännamn under toppdomänen ’.se’ och andra nationella domäner avseende Sverige

Historik Björn Eriksen registrerade och skötte toppdomänen .se de första åren, 1986-1997 1997 Startas stiftelsen IIS av ISOC-SE och tar över ansvaret för toppdomänen .se 2003 Liberaliseras reglerna kring registrering av .se-domännamn till att gå från nyttja förprövning till att införa först-till-kvarn-principen. ATF införs. 1a juli 2006 träder Toppdomänlagen i kraft och Post- och Telestyrelsen blir IIS tillsynsmyndighet. 2007-2008 tar IIS internetsatsningar fart med bl.a. Bredbandskollen, Internetguider, Webbstjärnan och DNSSEC. Nuvarande affärsmodellen registry-registrar-modellen införs 2009 I oktober 2010 registreras den miljonte .se-domänen. IIS tar över teknisk drift och administration av toppdomänen.nu i september 2013 IIS får uppdraget av ICANN att vara teknisk testorganisation för de nya toppdomänerna. 2003 liberaliseras reglerna kring registrering av .se-domännamn till att gå från att nyttja förprövning till att införa först-till-kvarn-principen. ATF införs 2007-2008 tar IIS internetsatsningar fart med bl.a. Bredbandskollen, Internetguider, Webbstjärnan och DNSSEC 2013 får IIS uppdraget av ICANN att vara teknisk testorganisation för de nya toppdomänerna Oktober 2010 registreras den miljonte .se-domänen 1997 startas stiftelsen IIS av ISOC-SE och tar över ansvaret för toppdomänen .se 1 juli 2006 träder Toppdomänlagen i kraft och Post- och telestyrelsen blir IIS tillsynsmyndighet 2009 införs nuvarande affärsmodellen registry-registrar-modellen September 2013 IIS tar över teknisk drift och administration av toppdomänen .nu

Vad vill vi? Vision: Vi verkar för att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet

Vad gör vi?

Federationer Genom identitetsfederationer blir det lättare att logga in utan att komma ihåg en massa lösenord. Vi på Internetstiftelsen är federationsoperatör för Skolfederation som vänder sig till Sveriges skolor och Sambi för hela den svenska vård- och omsorgssektorn.

Verksamhetsutveckling Omfattar kvalitet och hållbarhet för hela Internetstiftelsen och inkluderar arbete med tjänster, processer och projekt (genom projektkontoret).  Syftet är att utveckla hela stiftelsens verksamhet i enlighet med av styrelsen beslutade strategier och ledningsgruppens prioriteringar så att vi når våra mål i affärsplanen, följer urkunden och rör oss i riktning mot vår vision. 

Styrelsen Internetstiftelsen har en brett sammansatt styrelse med representanter för både användare och experter inom internetområdet. I styrelsen finns representanter för: ISOC-SE Svenska Bankföreningen Sveriges Internetoperatörers Forum Svensk Handel Sveriges Konsumenter Svenskt Näringsliv

Våra värderingar och vår position Vi är engagerade, öppna, kunskapssökande och tar ansvar. Vi tycker om och tror på internet och brinner för att dela med oss av vår kunskap. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället och bryr oss genuint om våra målgruppers situation och behov. Vi bryr oss om varandra inom organisationen och firar framgångar tillsammans. Kvalitet är något vi värdesätter mycket, därför ser vi alltid till att vi är professionella mot varandra och vår omvärld. Våra tjänster och vårt arbete grundar sig i analys och fakta. Vårt hållbarhets- och kvalitetsarbete genomsyrar allt vid gör och vi gör alltid vårt bästa för att leverera ett väl utfört jobb. Transparens är viktigt för oss både när vi kommunicerar internt och externt. På Internetstiftelsen ser vi våra olika personligheter som en värdeskapande kraftkälla. Vi verkar för att dela med oss av vår kunskap och expertis. Vi på Internetstiftelsen är nyfikna och vill röra oss framåt, både som individer och som organisation. Därför säkerställer vi att vi ligger i framkant inom våra kompetensområden. Vi uppmuntrar nytt och bättre tänkande och vi vågar ta ställning inom flera ämnen kopplade till internet.

Vad är kvalitet? Förmåga att tillfredsställa kundernas behov, krav, önskemål och förväntningar

Vår kvalitetspolicy https://internetstiftelsen.se/om-oss/mer-om-oss/organisation/policyer/

Vår kvalitetspolicy Vi vill göra rätt från början Vi kontrollerar att vi gör rätt Vi har en tydligt definierad och processorienterad verksamhet Vi är lyhörda för våra kunder Våra medarbetare har engagemang och uppmuntras att påverka Vi arbetar tillsammans med våra partners och leverantörer Vi arbetar för en stabil och robust drift av våra system

Varför kvalitet? Bättre tjänst till slutanvändare på internet. Nöjda slutkunder. Kunna hantera stark tillväxt. Ökad marknadsandel för våra tjänster på den svenska marknaden. Uppfylla toppdomänlagens krav och visa att vi går att lita på varje dag. Möjlighet till benchmarking Motivera medarbetare. Nöjda medarbetare som vill arbeta med kontinuerligt förbättringsarbete. Kostnadseffektiv organisation

Vårt kvalitetsprogram Interna konferensdagar: Informations- och utbildningsdagar för alla medarbetare, genomförs två gånger per år, en till två dagar per gång. Skapar teamkänsla, kultur och en grogrund för förbättringsarbete och ökat engagemang. Planering: Alla medarbetare är involverade i arbetet för sin avdelnings planering och får löpande information vid möten och vid interna konferensdagar. Skapar tydlighet och medvetenhet. Mätningar: Mål fastställs årligen i affärsplanen och måluppföljning i form av mätningar når medarbetarna bland annat via tertialrapporter. Ger faktaunderlag till beslut för att förbättra processerna Processer: För alla viktiga processer inom verksamheten finns en beskrivning. Processägare utses för varje viktigare process. Nyckeltal fastställs och redovisas för verksamheten som helhet. Ger helhetssyn. Utbildning: Utbildningen omfattar metodstöd i kvalitetsarbete, dokumentation som stöd i medarbetarnas dagliga förbättringsarbete och verktygslåda med analysverktyg anpassade efter Internetstiftelsens behov. Varje medarbetare ges stort ansvar och utrymme i förbättringsarbetet vilket ger självförtroende och utrymme för kreativitet.

Vår processkarta

Roller Ansvarsfördelning för olika roller framgår av rolldokumentet.

Förbättringshjulet

Förbättringar

Förbättringar