Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förändringsarbete inom området Bistånd/service

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förändringsarbete inom området Bistånd/service"— Presentationens avskrift:

1 Förändringsarbete inom området Bistånd/service
Uppdaterad

2 Vision - Målsättning Förändringsarbetet ska präglas av en helhetssyn där nyckelorden är ansvarstagande, tillit och transparens. Den övergripande målsättningen med arbetet är att vi bättre och effektivare(smartare) ska kunna möta den målgrupp vi är till för, vilken är föränderlig, vi är viktiga för att de ska lyckas! Hitta arbetssätt som ger bra förutsättningar för en god arbetsmiljö, ”jag trivs och vill arbeta i Angered”! För att klara det behöver vi arbeta lite extra med följande områden: Geografisk- och organisatorisk indelning (intern/extern samverkan, gränsdragningar) Uppföljnings- och kvalitetsarbete utifrån brukarprocessen(ex. rättssäkerhet, ger vi rätt insatser mm) Medarbetarskapet(ansvarsområden, karriärmöjligheter, introduktionsteam mm) För att kunna genomföra Opera-metoden, behöver vi ha frågeställning till varje område. Vilka nya arbetssätt skulle vi kunna testa för att förbättra vår samverkan med utgångspunkt i geografisk och organisatorisk indelning? 2. Inom vilka konkreta områden har vi idag kvalitetsbrister ur ett brukarperspektiv? 3. Vilka förutsättningar behövs för att en hållbar och attraktiv arbetsplats?

3 Bakgrund – varför ska vi göra detta?
Personalsituationen Tidigare förändringar – vad behöver värderas om? Hur blev det? Ärendeflödet - ökad efterfrågan av våra insatser Rättssäkerhet och utredningstider Skapa trygghet internt – ökat förtroende externt Ökade kostnader för placeringar och boende

4 Vad omhändertas på annat sätt?
Rekryteringsprocess Kontinuerlig anpassning av resurser till familjehemsenheten p.g.a. kraftig ökning av ensamkommande barn Andra pågående utvecklingsarbeten - Forskning av Torbjörn Forkby utifrån SSPF - Våld i nära - Psynk – inrättande av första linjen avseende psykisk hälsa UTVECKLINGSARBETET ”Lokala mötesplatser i Göteborgs största socialtjänst - Ett utlokaliserat socialkontor i Lövgärdet - Nya kontaktytor i stadsdelen - Bemötande en viktig fråga

5 Organisation av arbetet
Styrgrupp Områdesledning Bistånd/service SSG Brukare forskning Arbetsgrupp 12 st.

6 Utformning arbetsgrupperna
Totalt 12 st. personer i varje grupp plus stöd från extern processledare (verksamhetsutvecklare, processledare, utvecklingsledare kvalitet) 3 st. medarbetare från varje enhet 2 st. 1:e socialsekreterare/metodutvecklare i varje grupp

7 Skiss över processen September -15 Oktober -15 November- december -15
Styrgrupp gör OPERA för visionerna 17 september Information går ut till medarbetare med intresseanmälan slutet september 15 Medarbetare gör OPERAN 27 oktober Styrgrupp prioriterar vilka 36 som deltar (varav 6 stycken är 1:e socialsek/metodutvecklare) Tre halvdagsträffar med arbetsgrupperna Medarbetare väljer vilken grupp de vill jobba i Styrgrupp formulerar var sitt uppdrag till 3 arbetsgrupperna, 4 november Arbetsgrupperna lämnar rekommendation till styrgrupp i december OC-ledning fattar beslut om fortsatta arbetet September -15 Oktober -15 November- december -15 Januari -16

8 Upplägg Medarbetare får själva anmäla sitt intresse för deltagande i förändringsarbetet. 27 oktober 2015: En heldag för arbete med visionen enligt metoden OPERA med alla arbetsgrupper samtidigt. OC lämnar över vision, startar igång arbetet, samt informerar om omhändertagande av gruppens OPERA- resultat. På em. när OPERA är klart kommer representanter från styrguppen för överlämning av gruppens resultat. 4 november 2015: Styrgrupp prioriterar utifrån båda OPERA (medarb samt OC ledning) och utformar uppdrag till varje fokusområde, uppdragen meddelas till medarbetarna. Medarbetarna väljer vilket uppdrag de vill jobba med, viss styrning kan ske utifrån en heterogen fördelning i grupperna vad gäller enhet, befattning osv. Definition av OPERA: O medelbara egna tankar P arets tankar E xponera R angordna A rrangera Operametoden används när en grupp behöver samtala om en viktig fråga och få med synpunkter från alla i gruppen Metoden skapar förutsättningar för delaktighet samtidigt som den ger en bild av vad gruppen tillsammans tycker är viktigast. I OPERA kombineras kreativitet, struktur, involvering och principerna för inlärning via gemensam aktivitet.

9 Upplägg forts Varje grupp har ett processtöd(processledare, verksamhetsutvecklare samt utvecklingsledare kvalitet) som sammankallar, bokar lokal, antecknar/sammanfattar etc. Grupperna träffas tre halvdagar i november-december, löpande avrapportering sker till OC-ledning via arbetsgruppen genom utsedd kontaktperson samt processtödet. I december (innan jul) ska grupperna lämna rekommendationer till styrgruppen. I januari fattar styrgruppen beslut om det fortsatta arbetet, ex. om några grupper ska jobba vidare, om något förslag ska startas etc.

10 Tidsplan I oktober månad genomförs OPERA
I oktober månad prioriterar och tilldelar områdesledningen uppdragen Tre halvdagar i november-december för grupperna att arbeta I december, innan jul, överlämnar grupperna rekommendationer I Januari fattar styrgrupp beslut om det fortsatta arbetet

11 KONTAKT: IFO/FH Bistånd/service Göteborgs Stad Helen Smith


Ladda ner ppt "Förändringsarbete inom området Bistånd/service"

Liknande presentationer


Google-annonser