NÄTVERK Lärare på fritidshem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Intervju inför ViV-projektet.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Lund Studentlitteratur
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Protokoll Föräldrarmöte 16/3 P Föräldrarna hälsades välkomna till Eskils klubbstuga. 2. Klubbdirektör Tommy Billqvist informerade om Eskilsminne.
Aktivt lyssnade.
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Kollegahandledning Siggi Òlafsson Preventions och Utvecklingsenheten
Praktisk arbetslivsorientering
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansnätverk förskolan
Vad gör vi idag? Lek 1 Vad händer idag och varför?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Hur du tar hand om din kunskap
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Utvärderingsmöte för personalen
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Nätverksstruktur Lisa Malmros, Trollhättan
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Nationella proven i svenska
Välkomna till vår förberedelseklass
Normaliseringsprocessen
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Argumenterande tal i en np-version
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Välkommen till Kick off vt 2018.
Workshop Arbetsplatslärande.
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Träff 13 Välkomna!.
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Coachande samtal.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Min vardag som handläggare
Så här arbetar jag/vi med Idrottsmedelapplikationen
Spelarutbildningsplan
Att håll och utvecklas som ledare
Stadsvandring: åk 9:s Södermalm
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Ledarträff Nicklas är lagledare och ansvarar för administration i Laget.se och kontakt mot Störmsbro IF och fotbollsförbundet, sätter ihop.
Presentationens avskrift:

NÄTVERK Lärare på fritidshem

Agenda idag 08.30 Välkomna! 08.35 Samtalsmetod - genomgång syfte och metod 08.50 Gruppsamtal enligt metod 09.50 Fika 10.20 Återsamling och delgivning 10.50 Avslut - inför nästa tillfälle

Best practice... Inkludering Trygga barn utomhusaktivitet skapande lek

Metod Syfte: samtalsutrymmet reflektera - koppla till egen verksamhet en metod som går att använda med eleverna

Metod En deltagare berättar om sitt “best practice”. Deltagaren får 4 minuter på sig. Ingen kommenterar eller ställer frågor. Reflektioner som dyker upp hos åhörarna antecknas på bladet som finns framför. När deltagaren är färdig går ordet vidare till näste deltagare o.s.v tills alla har fått berätta om sitt best practice under samma förutsättningar som ovan. Det viktiga är att åhörarna är tysta och enbart antecknar sina reflektioner för sig själv. När alla deltagarna berättat sina best practice går ordet tillbaks till deltagare 1. Denne får nu möjlighet att delge de andra sina reflektioner. 3 minuter. Åhörarna är fortsatt tysta och lyssnar bara på de reflektioner som presenteras. Frågor som eventuellt uppstår antecknas. Sedan går ordet vidare under samma förutsättningar, hela laget runt. När alla fått möjlighet att säga sina reflektioner är diskussionen fri. Alla deltagare har nu möjlighet att ställa frågor, be om förklaringar, presentera motargument och resonera. Fri diskussion i 15 minuter. Fika Återsamling

Avslut GLÖM EJ 9/3 Deadline för observationer!!! 9/3 Kenth Hedevåg - Röselid, matsalen 22/3 - tillfälle 3 - efterarbete Hedevåg + ?? OBS OBS