Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander Medeltiden del 1 1100-1350 (1100-1521) Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Repetera- Nyckelorden V. 20 Lektion 1 Repetera- Nyckelorden I ämnet historia jobbar man alltid med de här nyckelorden: Förändring Likheter & Skillnader Kronologi Källa Orsak & Konsekvens Tolkning Lär dig vad nyckelorden betyder! Du ska använda dem under hela din skoltid! Ansvar: 50-53
Vad vet du nu? Vad kommer du ihåg från slutet av Vikingatiden? V. 20 Lektion 1 Introduktion Vad vet du nu? Vad kommer du ihåg från slutet av Vikingatiden? 2. Ditt liv idag fylls av TV, datorer och Ipads, vad var centralt i livet för medeltidens människor? 3. Vad tror du ordet medeltid betyder? Ansvar: Upptäck historia s. 50-53 AB s. 27-29
Mellantiden Medeltiden V. 20 Lektion 1 Mellantiden Medeltiden Kristendomen Frälse och ofrälse Veckan får 7 dagar Det börjar skapas traditioner som fortfarande finns kvar. Ansvar: Upptäck historia s. 50-53 AB s. 27-29
Ansvar: Upptäck historia s. 50-53 V. 20 Lektion 1 Tidslinje Gör en egen tidslinje och markera ut medeltiden. Ta hjälp av s. 10-11 i Upptäck historia. Färglägg de olika tidsperioderna i olika färger. Under hur många år varade medeltiden? Ansvar: Upptäck historia s. 50-53 AB s. 27-29
V. 20 Lektion 2 Innan Sverige fanns Hur påverkas urfolk som Samer? Landskapen var små riken och här härskade hövdingar och små kungar. Inga tydliga gränser mellan Danmark, Sverige och Norge. Kungen och kyrkan hjälper varandra. Alla vill inte bli kristna Ansvar: Se: Medeltid till stormaktstid Upptäck historia s. 54-57 AB s. 30-32
Arbeta för att överleva V. 21 Lektion 1 Arbeta för att överleva De flesta var bönder Bönder kunde också vara jägare, fiskare och bergsmän. Odlar, fiskar och jagar till husbehov Trälar hade inga rättigheter Byalag äger allmänningar ihop. Ansvar: Upptäck historia s. 58-63 AB s. 32-35
Arbeta för att överleva V. 21 Lektion1 Arbeta för att överleva Bättre redskap leder till att bönder kan röja ny mark. Åkrarna blir fler. Tvåskifte, man börjar odla smartare genom att låta halva åkern vila vartannat år. Diken runt åkrar för bort vatten. På 1100-talet har vissa bönder obrukad mark och därför släpper bönder sina trälar fria om de sköter om och odlar på åkrarna. De blir landbor. Befolkningen ökar. Ansvar: Upptäck historia s. 58-63 AB s. 32-35
Kristendomen förändrar landet V. 21 Lektion 2 Kristendomen förändrar landet Kristendomen förändrar. De kristna får nya levnadsregler och tänker på livet och döden på ett nytt sätt. Byggmästare från Tyskland och Frankrike kommer hit för att bygga stenkyrkor som ersatt de enklare i trä. Kyrktornen var försvarstorn som gav skydd vid strid. Folket skulle leva som det stod i bibeln för att komma till kyrkan. Kristendomen förändrar landet Ansvar: Upptäck historia s. 64-79 AB s. 36-39
Kristendomen förändrar landet V. 21 Lektion 2 Kristendomen förändrar landet Socken bildas runt kyrkan. Tiondet var kyrkans skatt. Det var dyrt med kyrkor därför infördes en skatt som kallades tiondet. En tiondel av alla bondens varor skulle gå till kyrkan. Kloster är en viktig del av den katolska kyrkan och de kom med ny kunskap till Sverige tex läkande örter, byggkonst och byggtekniker. Pilgrimsvandringar gjorde så man lättare kom till himlen. Ansvar: Upptäck historia s. 64-79 AB s. 36-39
Ett enat svenskt rike växen fram! V. 22 Lektion 3 Ett enat svenskt rike växen fram! Ansvar: Upptäck historia s. 64-79 AB s. 36-39
Birgitta Birgersdotter V. 22 Lektion 1 Ta reda på så mycket du kan om Birgitta Birgersdotter och skriv om hennes liv. Vem var hon? Varför är hon helgonförklarad? Skriv ut eller rita bilder till.