Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith"— Presentationens avskrift:

1 Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

2 Jobba i par – skriv tankekarta
Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier

3 Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier?
Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier

4 Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår?
Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15

5 Hur kan vi använda media för att påverka andra?
Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?

6 Hur kan vi använda media för att påverka andra?
Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?

7 Informationssamhället
Lektion 2 v. 50 Börja med: Vilka är de källkritiska frågorna? Behöver du repetera? Klicka här: Vem är avsändaren? Vad är syftet? (Underhålla, övertyga, presentera fakta eller propaganda? Vad är fakta och vad är åsikter? Är informationen aktuell? Hur presenteras informationen? Vårt samhälle kallas för informationssamhället. Förr räckte det att kunna läsa, skriva och räkna – idag behöver du kunna hitta och värdera information. Ansvar: s.16-17

8 Informationssamhället
Lektion 2 v. 50 Kommunikation – när människor pratar med varandra. All kommunikation har avsändare, budskap och mottagare. Avsändare Mottagare Tvåvägskommunikaton: Budskap: det som sägs Mottagaren kan svara direkt. Avsändare Mottagare Envägskommunikation: Kanaler för masskommunikation. Avsändarens budskap når många mottagare Ansvar: s 16-17

9 Massmediers roll i samhället
Lektion 2 v. 50 Massmedias uppgifter: Information: - massmedier sprider information om vad som händer t.ex. inbrott i bym , jordbävning i Kina 2. Granska: I en demokrati arbetar journalister med att kritiskt granska samhällets makthavare. 3. Underhållning: - läsa böcker, surfa, titta på film för att slappna av 4. Reklam - Påverkar oss Reklam få oss att köpa något Propaganda få oss att tycka något i en fråga. Massmedias uppgifter Information Granska Underhållning Reklam Ansvar: 8sidor - uppgift

10 Informationssamhället
Lektion 2 v. 50 Uppgift: 1. Klicka in på ( lösenord vinter) Skriv av tabellen i word eller i ditt häfte. Läs det senaste numret av tidningen. Hitta artiklar som passar in under varje fält – motivera varför de gör det. Reflektion: Det här är en tidning som ofta används i skolundervisningen och är skriven för barn. Tycker du att den är objektiv, dvs inte påverkar? Förklara varför du tycker så? Ansvar: 8sidor - uppgift


Ladda ner ppt "Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith"

Liknande presentationer


Google-annonser