Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: " Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte."— Presentationens avskrift:

1

2  Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.  Läs texten ”Kemiska reaktioner s.96 -97” som finns kopierad. Läs själv under tystnad. Markera och stryk under begrepp/nyckelord. Spara ditt papper!  Hämta tillhörande begreppslista och använd begreppskort grön ”gissa ordet/begreppet – gå igenom tillsammans med din/dina samarbetskompisar.  Övning 1 och 2 som finns kopierade. Skriv och dokumentera i ditt orange labhäfte.

3  Se filmen ”Kemi nästa – fyrverkerier”Kemi nästa – fyrverkerier  Gör de övningar som tillhör filmen – de hittar du på bänken i klassrummet. Skriv och dokumentera i ditt orange labhäfte.  Läs artikeln ”Nioåring skadad i fyrverkeriolycka”. Vilka regler gäller för att köpa och hantera fyrverkerier?Nioåring skadad i fyrverkeriolycka  Experiment : Följ beskrivningen som heter ”Vulkan”. Labba tillsammans med din/dina samarbetskompisar. Laben tar ca 20 minuter att genomföra. Se till att du hinner innan lektionen är slut.  Dokumentera enligt mallen för experiment/laboration i ditt orange labhäfte.

4  Du har sett filmen ”Växternas livscykel – Fotosyntesen – Växternas nytta” som läxa.  Läs texten om fotosyntesen en gång till, s. 97.  Övning 3 – du ritar och beskriver i ditt orange labhäfte.

5  Hur kan vi se sambandet mellan vår kretsloppsburk och fotosyntesen?  Diskutera och reflektera med din/dina kompisar. Skriv i ditt orange labhäfte.  Vilka nya begrepp har du lärt dig när du jobbat med burken?

6  Se filmen ” Vad är en atom ” från Studi – det räcker att du ser en och en halv minut.Vad är en atom  Läs texten ”Nya ämnen bildas s. 98” – spara ditt papper!!!  Övning som också heter ”Nya ämnen bildas” – dokumentera i ditt labhäfte.  Experiment : ”Vad händer i påsen”.  Hämta det material som ni behöver i ateljen.  Genomför och dokumentera enligt mallen.

7  Läs sidorna 102 -103.  Hämta övningen ”Cykelväskan” och läs instruktionerna i den.  Placera den upptäckt er grupp fått på den kemiska tidslinjen.

8  Varför kallas vår ålder ibland för plaståldern?  Ta en begreppsordlista och jobba med det röda kortet. Spara i din plastficka, dokumentera i din lab bok.  Beskriv vad som händer i en kompost. Hämta en stödstruktur i klassrummet.  Hur tror du att vi kan skapa en hållbar framtid???


Ladda ner ppt " Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte."

Liknande presentationer


Google-annonser