Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell? Bygger på CIP modellen (Cognitive Information Process) - Sampson, Reardon m fl
Beslut och handlingsförmåga ”Slutstationen” Insikten att det är bäst att göra ett aktivt beslut Behöver jag välja? Vem ska välja? Förstå mig själv och valalternativen Är det mina alternativ eller väljer någon annan? Prioritera Rangordna Mod Vågar jag välja? Vågar jag välja fel? Vad är bäst? Vågar jag välja bort? Sätta mål och fatta beslut Handlingsplan Delmål ”Kortsiktiga” Effektmål ”Långsiktiga” Agera Gå till handling Mot målet Framsikt Beslut och handlingsförmåga Modell Utsikt-Insikt-Framsikt Bygger på CIP modellen (Cognitive Information Process) - Sampson, Reardon m fl Lärande Tänkande Reflekterande Lärande Tänkande Reflekterande Kunskaper och färdigheter Kompetens Vad kan jag? Vilka är mina erfarenheter? Vad kan jag lära mig? Värderingar Uppfattningar Vad tycker jag? Vad tycker andra? Förebilder Personliga egenskaper Hur är jag? Social, envis, nyfiken… Intressen Vad gillar jag att göra? Hobbys Självförtroende Självkänsla Vilka är mina ambitioner? Hur motiverad är jag? Drömmar Vilka är dom? Är de realistiska? Finns drivkraften? Insikt Självkännedom Arbetsplatsen Vad är viktigt på en arbetsplats? Vad är lön och vilka anställningsformer finns det? Vilka lagar och avtal gäller? Arbetsmarknaden Yrken – idag och morgon Vad efterfrågas och vilka är behoven? Hur söker jag jobb? Personlig marknadsföring CV och personligt brev Anställningsintervju Utbildning Utbildningsformer Vad finns? Hur söker jag? Vad krävs? Arbetsgivaren Kompetens och kvalifikationer Vad efterfrågas? Vilka är behoven? Hur skapas arbete? Utsikt Kunskap om arbetslivet CIP-modellen (Cognitive Information Process) förklarar vilka tankeprocesser som uppkommer i vägledningssituationen Utsikt – Kunskap om arbetslivet Övergripande kunskap om arbetslivet definierat utbildning, yrken, arbetsmarknad, arbetsplatsen, arbetsgivaren och kompetens. Kännedom om valalternativen handlar om att bli medveten om utbildningsalternativen, yrkesalternativen och omvärldskunskap kring dessa. Insikt – Kunskap om mig själv Detta begrepp kan även definieras som självkännedom. Vem är jag, vad vill jag och kan jag. Det handlar om att bli medveten om sig själv och sina drivkrafter. Här får individen reflektera kring värderingar och uppfattningar, vad tycker jag och vad tycker andra och hur det inverkar på resonemanget och föreställningen om valalternativen. Insikt handlar även om att skapa förståelse om sina kunskaper och färdigheter, helt enkelt vad jag kan. I begreppet insikt bör även intressen och drömmar synliggöras. Dessa är starka drivkrafter i arbetet att sätta personliga mål. Slutligen är det viktigt att uppmärksamma personliga egenskaper som självförtroende och självkänsla något som direkt inverkar på hur individen ser på möjligheter och hinder. Framsikt – Besluts- och handlingsförmåga Framsikt är slutstationen där mål och handlingsplaner skall utkristalliseras, om det inte känns möjligt eller motiverat för individen kan en ny process påbörjas. Det handlar om att balansera självkännedom och omvärldskunskap och väga de olika alternativen mot varandra för att till sist landa i ett val som sedan ska genomföras med hjälp av de rutiner som valet kräver. Beslutsförmågan handlar dels om att kunna fatta beslut och sätta självkännedom och omvärldskunskap i relation till varandra och förstå konsekvenser, men även om att gå till handling och genomföra beslut. Tänkande (reflekterande och summering). Handlar om tänkandet om själva väljandet och beslutet dvs allt som kommer upp i individens tänkande när de står inför val ett just gjort ett val. Var det rätt, vad händer om jag ångrar mig, vad händer det om det inte blir som jag har tänkt mig, vad gör jag då, vad kommer andra säga, man skulle kunna kalla det efter-besluts-ångest Lärande Lärandeprocessen, som är kittet mellan områdena och själva kunskapsbyggande som stödjer välgrundade val och beslut. Lärande Tänkande Reflekterande
Framsikt – beslut och handlingsförmåga Insikt - Självkännedom Är övergripande och berättar om vad vägledningen bör bestå av. Viktig för att ge individen en förståelse för vägledningsprocessen har även betydelse för vägledarens legitimitet och trovärdighet vilket kan ha stor betydelse i möten Modellen (baserad på CIP modellen) Metod Är de verktyg vi använder i lärande processen vid individuell vägledning och gruppvägledning samt vid informationstillfällen och framställning av informationsmaterial Lärande Är kittet mellan områdena, själva kunskapsbyggande som slutligen stödjer välgrundade val och beslut Framsikt – beslut och handlingsförmåga Metakognition Tänkande Reflekterande Summering Handlar om tänkandet om själva väljandet och beslutet. Allt som kommer upp i individens tänkande när de står inför val ett just gjort ett val. Var det rätt, vad händer om jag ångrar mig, vad händer det om det inte blir som jag har tänkt mig, vad gör jag då, vad kommer andra säga, man skulle kunna kalla det efter-besluts-ångest Insikt - Självkännedom Teori Beskriver, förklarar och förutsäger varför sökande väljer på ett visst sätt eller hamnar i de positioner inom utbildnings- och yrkesvärlden där de befinner sig och vad det är för mekanismer inom eller utanför sökande som påverkar denne. Utsikt – Kunskap om arbetslivet Figuren nedan är ett försök att visualisera begreppen, där modellen i detta exempel Utsikt – Insikt – Framsikt beskrivs med bollar. Metoder i form av olikfärgade figurer som omgärdas ramar teorier som följer modellen tre steg. Modeller är viktiga för att ge individen en förståelse för vägledningsprocessen, har även betydelse för vägledarens legitimitet och trovärdighet vilket kan ha stor betydelse i möten Teorierna Beskriver, förklarar och förutsäger varför sökande väljer på ett visst sätt eller hamnar i de positioner inom utbildnings- och yrkesvärlden där de befinner sig och vad det är för mekanismer inom eller utanför sökande som påverkar denne. Hjälper oss att bättre förstå och kunna se sammanhang i sökandes funderingar kring utbildningar och yrkesval. Även ett stöd för vägledaren att skapa antaganden kring sökandes förmåga att se på framtida valmöjligheter. Vägledningsmodellen är övergripande och berättar om vad vägledningen bör bestå av. Modeller har även betydelse för vägledarens legitimitet och trovärdighet vilket kan ha stor betydelse i möten inte bara med individen utan även med föräldrar, lärare, skolchefer och skolpolitiker. Vägledningsmetoder är de verktyg vi använder i lärande processen vid individuell vägledning och gruppvägledning samt vid informationstillfällen och framställning av informationsmaterial. I vårt arbete har vi har valt olika metoder utifrån områdena utsikt – insikt – framsikt. Det är viktigt att välja rätt metod utifrån tillfälle, syfte och mål samt deltagarnas behov. Metoder bör anpassat till målgrupp. En metod räcker sällan. Lärande är kittet mellan områdena själva kunskapsbyggande som slutligen stödjer ett välgrundade val och beslut. Metakognition. Handlar om tänkandet om själva väljandet och beslutet allt som kommer upp i individens tänkande när de står inför val ett just gjort ett val. Var det rätt, vad händer om jag ångrar mig, vad händer det om det inte blir som jag har tänkt mig, vad gör jag då, vad kommer andra säga, man skulle kunna kalla det efter-besluts-ångest