AIL – en del av det livslånga lärandet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Advertisements

Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Effective Sourcing Alla strategier på ett papper Häromveckan beskrev jag en metod för att korta ner kategoriplanen till ett kategorikort.
Finansiärer Länsstyrelsen i Södermanland Landstinget Sörmland Kulturrådet Landstinget Stockholm Östsam Integration inom kultursektorn under 11 år. Projektägare.
En viktig fråga för dygdetiken: Kan D ge ett bra svar på frågan ‘Vad bör jag göra?’?
MÅL 2015 Vinna serien. Punkter för att nå vårt MÅL Ge järnet på träning Gör maximal insats i alla övningar och spelmoment på träningen. Använd samma energi,
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Dubbel Yrkesutbildning
Empowerment i teori och praktik?
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
De sju intelligenserna
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Arbetsformer XX vattenråd.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ny vision Samtal om framtiden
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
37 minuter med tåget från Göteborg!
Regiongemensam elevenkät 2018
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Mobiltelefonins utveckling
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Nästa steg regionkalmar.se.
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Om Hamnedaskolan!!! Världens bästa skola!!!!!!!!!!!!
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Samordningsförbundet Väst
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

AIL – en del av det livslånga lärandet? Kristina Sandström

Varför en utbildning med arbetsintegrerat lärande? Rekryterande för utbildningen Möjlighet för studenten att hålla nere studielånen Samverkan med näringslivet Minska avhopp från utbildningen ”För att skapa en livskraftig och varaktig Co-oputbildning måste studentens lärande vara i fokus” Dr. James W. Wilson

AIL – ett mångvetenskapligt forskningsfält Utbildningsmodeller Co-op, Praktik, VFU, LIA, mentor, m.fl… Utbildningsmodeller Samverkansmodeller AIL – som pedagogisk modell

”Att vi är engagerade i Co-op på HV är både ett ledningsbeslut och en del av vår långsiktiga rekrytering (kompetensförsörjning) men också ett intresse av att ta ett "samhällsansvar" från företagets sida.” ”För in ny kunskap i företaget. Gör att våra egna medarbetare tvingas fundera över sina egna arbetsuppgifter.” ”Vi har valt att jobba med 3 olika skolor i närområdet för att kunna orka lägga energi på det som är mest viktigt. Detta val är ett aktivt val av ledningen. Anledningen är att hålla oss a jour med vad som händer inom ämnen som berör vår industri samt att få kontakter med studenter/potentiella rekryteringar. ” ”Vi får tillgång till ungdomlig entusiasm. Någon som ställer frågor och tvingar oss att förklara.”

Livslångt lärande ”Tanken om livslångt lärande vilar på åtminstone två principer: För det första att individens lärande inte är avslutat i ungdomsåren, utan fortgår och bör fortgå under hela livet. För det andra att lärandet inte sker enbart eller kanske ens främst inom ramen för olika typer av formell utbildning, utan även i arbetslivet och i vardagen (den senare typen av lärande kallas ofta informellt lärande eller, helt enkelt, vardagslärande).” Per-Erik Ellström

Kontakt Kristina Sandström Kristina.sandstrom@hv.se Kristina Johansson Kristina.johansson@hv.se Högskolan Väst Gustava Melin g. 2 461 37 Trollhättan 0520-223000

Vilka är de nya studenterna? Kristina Johansson

Den nya studenten – en realitet eller en myt?

Hur ser studerandegruppen ut idag? Så här ser det ut? Nya utmaningar? X-Y- Milleniumgenerationen Digitaliseringens framväxt Curling Kunskapens degradering Minimum effort – maximum gain (2005) Lärandets process Vem ansvarar för lärandet Föräldrarnas inverkan Generation X Robert Cavas begrepp på den så kallade MTV Generationen Födda mellan 1960-1980 Vi (inte alla här inne men många) växte upp med flower power, musik som motstånd och frihet, vi har en hög tolerans för olikheter det finns en kollektiv medvetenhet, vi protesterade mot krig och för homosexuellas rättigheter etc). Generation Y Nästa generation födda från 1980 – Det handlar om mig, och mig och mig. Fokus från kollektivismen mot individualismen, samhället karaktäriseras av hög teknologiska lösningar och är stadd i snabb förändring (Barnett, Billet och Bowden och Marton). MEN…. HUR kan vi skapa ett lärande för dessa ”nya” studenter Skapa tillit Skapa och uppmuntra eller i alla fall tillåt utmaningar = lagom + 1 Support och utmana Skapa en tydlig ram/struktur och utmana inom den NÄR kan du få studenterna att lära? Svar: först dagen- bryt lyssnandets vana och se till att studenterna känner sig manade att anväda sin egen röst VARFÖR Det är vårt mål inom högre utbildning att just utbilda Vi behöver skapa meningsfulla utbildningsdesigner- AIL kan vara en PBL en annan etc.

Olika kunskaper i olika praktiker? Teori vs. praktik Kunskap vs. färdighet Individuell vs. kollektiv För livet vs. för provet Kunnande vs. vetande Aristoteles kunskapsformer Episteme står för den vetenskapliga kunskapen, med sina krav på̊ generaliserbarhet och maätbarhet Techne står för den praktiska kunskapen, ekonomi, teknik, hantverk Fronesis står för den praktiska klokheten (visdom). Den består av förmågan att möta konkreta situationer med lyhördhet, förnuft och etisk reflektion. Vilken kunskap räknas? Ivory Tower eller tillämpningsbar kunskap Hur skapas kunskap – Sociokulturellt (mellan oss) eller i oss (genom lyssnade eller annan lärstil) Varför är det viktigt (meningsfullhet att lära för livet/yrket eller lära för att skolan säger det) KUNskap eller VETENskap ! Skillnanden däremellan!

Workshop Hur kan AIL vara grunden för ett kommande livslångt lärande? Hur kan en AIL som utbildningsmodell motivera och stödja den nya studenten? Vilka problem kan du/ni se med ett så kallat  arbetsintegrerat lärande/ett livslångt lärande? Vilka förtjänster kan du/ni se med ett så kallat arbetsintegrerat lärande/ett livslångt lärande? K & K AIL som reflektionsmodell…. AIL som ett sätt att förbereda och ”kratta” för kontakter/nätverkande…. Jmf (traditionella kompetensutvecklingsinsatser i grupp kontra individuella livslånga lärande aktiviteter) WIN-WIN-WIN (vilka tjänar på AIL)  

Kontakt Kristina Johansson Kristina.johansson@hv.se Kristina Sandström Kristina.sandstrom@hv.se Högskolan Väst Gustava Melins g. 2 461 37 Trollhättan 0520-223000