Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Föräldraenkäten 2015 Förskola Jonasbo. 9/24/2016 Vet ejI hög grad I tillräckligt hög grad I inte tillräckligt hög grad I låg gradMedelSvar ditt barn får.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Ett tillfälle att ta fram skolgemensamma scaffoldings
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Föräldraenkäten 2015 Förskola Kunskapshuset
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Leda och utveckla en förening
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Föräldraenkäten 2015 Förskola Billinge
Föräldraenkäten 2015 Förskola Gyabo
Kritiskt förhållningssätt
Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Steg för livet
Föräldraenkäten 2015 Förskola Toftabo
Föräldraenkäten 2015 Förskola Mariebo
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Träff 5 Välkomna!.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Diagnos och delaktighet
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Lämna svåra besked i hälso- och sjukvården
FRIIDROTT 7-10 ÅR INTRODUKTION.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt

Nödvändiga samtal - SSK får ofta följa upp ett svårt besked, förtydliga informationen, ta emot känsloreaktioner och medicinska frågor ”all information som har en allvarlig och negativ effekt på en individs syn på sin framtid” Robert Buckman (1984)

Agenda 8.30-12.00 12.00-13.00 13.00-17.00 Välkomna och ramar Förväntningar Affektteori Platt-formen Rollspel platt-formen Filmer och diskussion 12.00-13.00 LUNCH 13.00-17.00 Samtalsträning Summering Utvärdering

Kunskap Förståelse Förmåga Mål Kunskap om hur känslomässig stress påverkar människors kommunikation och beteenden Ökad förståelse för patientens uttryck och bakomliggande behov Ökad förmåga att läsa av och möta patientens reaktioner Kunskap Förståelse Förmåga

Vad Hur Nödvändiga samtal Situationen riskerar att bryta kontakten, vilket kan vara ett hinder för att kunna ge fortsatt omvårdnad Relationen kan erbjuda tillräckligt mycket trygghet för att upprätthålla kontakten och fortsätta samtalet. Genom samtalsfärdighet kan vi återupprätta kontakt med patienten vilket möjliggör ett samarbete gällande vården. Vad Hur Varför är denna färdighet viktig? Referera till Pehrson artikeln

Kognitivt och emotionellt INNEHÅLL | VAD DIAGNOS BEHANDLING REMISS JOURNAL MEDICIN ORD UTREDNINGAR RELATION | HUR SAMSPEL KÄNSLOR NÄRVARO STÄMNING TILLIT KROPPSSPRÅK RESPEKT

Empati Och vägledas av den förståelsen i kontakten med den andre Att fånga upp patientens känslor Förstå varför den känner som den gör Och vägledas av den förståelsen i kontakten med den andre

Professionell hållning Prioritera patientens behov och ge ett personligt bemötande baserat på empati (Ulla Holm)

Affekter styr våra reaktioner NÄRMA SIG - BELÖNING glädje intresse NEUTRAL förvåning FJÄRMA SIG - KAMP/FLYKT ilska rädsla ledsen skam avsky avsmak Tror du att patienten är på väg mot dig = redo att prata om fortsättning av vården eller på väg ifrån dig = behöver bemötas och fångas upp.

Empatiskt bemötande (”Platt-formen”) Tecken på reaktion Stanna upp: vad känner patienten Sätt ord på känslan Bejaka och bekräfta patientens reaktion Bekräfta patientens handlingar 4 3 2 1

Empatiskt bemötande (”Platt-formen”) Tecken på reaktion Ord eller kroppsspråk Tydligt eller antydan Stanna upp: vad känner patienten? Närma sig – belöning Fjärma sig – kamp/flykt Sätta ord på känslan Du verkar orolig – stämmer det? Jag märker att du reagerar – vad känner du? Bejaka och bekräfta patientens reaktion Jag kan tänka mig att detta är jobbigt för dig Det är normalt att reagera som du gör Jag finns här om du vill prata om hur du har det Bekräfta patientens handlingar Du har verkligen gjort allt du kunnat Det är klart att du xx när du känner så 5 4 3 2 1

Kommunikation som minskar utrymme Tröstande klyschor Oombedda åsikter Godkänna eller samtycka Negativa värderingar av patientens handlingar Förminskande Byta samtalsämne/avleda Slutna frågor

Kommunikation som skapar utrymme Fånga upp och sätt ord på signaler Sätt ord på iakttagelser Bekräfta känslor Visa aktivt intresse Bjud in till styrning av samtalet Spegla Summera