Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering
Det här momentet kommer att handla om: Vad en konflikt är Stora och små konflikter Mobbning Hur en konflikt uppstår Konflikthantering
Vad är en konflikt? ”En motstridighet som kräver en lösning” Natinalencyclopedin Vi är alla olika och hanterar saker på olika sätt
Olika syn på konflikten Harmonisyn eller Konfliktsyn
Inre konflikter Valkonflikt Vad ska jag välja? Identitetskonflikt Vad har jag för roll egentligen? Lojalitetskonflikt Vems sida ska jag stå på?
Konflikter mellan individer Kommunikationskonflikt - Beror på missförstånd t.ex kulturkrockar
Konflikter mellan individer Sakkonflikt - Olika uppfattningar om saker som faktafrågor eller spelregler
Konflikter mellan individer Rollkonflikt - Hur man klarar av att leva upp till sin roll
Konflikter mellan individer Intressekonflikt - Olika mål, behov och intressen t.ex Ojnareskogen Gotland
Konflikter mellan individer Värderingskonflikter - Olika uppfattningar om vad som är rätt och fel
Konflikter mellan individer Strategikonflikt - Hur man går tillväga för att nå olika mål
Konflikter på organisation s-nivå Systemkonflikt – Olika uppfattningar om hur saker ska vara organiserade.
Konflikter på organisation s-nivå Strukturkonflikt – När regler, rutiner och strukturer blir till hinder i en verksamhet.
Små och stora konflikter Vardagskonflikter – i olika sammanhang och med olika människor. Städa ditt rum NU! Familjekonflikter – olika konfliktkulturer i olika familjer. Kan få allvarliga konsekvenser då barn är väldigt utsatta. Konflikter mellan vänner – uppstår ofta genom missförstånd och små problem. Bra att reda ut så tidigt som möjligt så att inte konflikten trappas upp eller börjar involvera fler. Konflikter på jobbet – arbetsfördelning, lojalitet, roller, arbetsinsats, punktlighet, avundsjuka, skvaller, lön eller intolerans. Chefens uppgift att lösa konflikten. Världskonflikter – krig och andra typer av konflikter t.ex. Israel - Palestina
Mobbning ” När en eller flera personer systematiskt och regelbundet trakasserar en annan människa genom fysiska eller verbala påhopp, utfrysning eller andra fientliga handlingar”
Teorier om varför mobbning uppstår 1.Individ – en osäkerhet på den egna identiteten föder ett mobbningsbeteende. 2.Grupprocesser – att kämpa för att behålla sin status i gruppen genom att trycka ner andra. Avvikande beteende (utifrån normen) kan lättare rättfärdiga mobbning. 3.Socialt fenomen – vad är mobbning och vad fyller den för funktion? Orsaker till mobbning ses från ett utifrånperspektiv genom den sociala och kulturella omgivningen: Miljö, stämning, atmosfär Organisation och ledarskap Normer och värderingar Utbredda fördomar Relationer mellan människor Vem blir mobbad? 1, 2 – beror på individens inre egenskaper 3 – beror på situationen
Följden av mobbning Kan få allvarliga konsekvenser för den drabbade resten av livet Mindervärdeskomplex Kommunikationssvårigheter Skapa relationer och lita på andra Risken stor för att mobbare i barndomen fortsätter sitt beteende i vuxen ålder – därför viktigt att förebygga mobbning Sedan 2006 finns det en lag som förbjuder mobbning och annan kränkande behandling i skola och förskola. Blir straffbart om mobbningen innehåller följande lagbrott: Misshandel Olaga hot Ofredande Sexuellt ofredande Förtal Förolämpning Hets mot folkgrupp
Modeller för hantering av mobbning Uppgift: Jämför de olika modellerna (Olweus- modellen, Friends-modellen, Farsta- modellen, Komentmodellen och Lions Quest). Vilket teorier om mobbning utgår de ifrån? Vilka är de största skillnaderna mellan modellerna? Vilken modell tror ni fungerar bäst och varför?
Förklaring till de olika modellerna Olweus-modellen trivsel/olweusprogrammet-mot-mobbning/ trivsel/olweusprogrammet-mot-mobbning/ Friends-modellen Farsta-modellen Lions quest
Två sätt att se konflikter HarmonisynKonfliktsyn Konflikt är onormalt Konflikter är normalt Konflikt skapas av besvärliga människor eller är mitt eget fel Konflikter kan och ska hanteras Konflikter går att undvika Konflikter är berikande och skapar utveckling Konflikter ska undertryckas, motarbetas eller sopas under mattan Konflikter bör hanteras tidigt
Harmonisyn Spänningar byggs upp i yttre och inre konflikter och exploderar så småningom i en ny form av skilda riktningar
Konfliktsyn Konflikterna balanserar varandra och ger möjlighet till en gemensam riktning
Olika bilder av saker Din bildMin bild Vår gemensamma bild Vanligaste orsaken till konflikt är feltolkningar av varandras bilder och den gemensamma bilden
Effektiv konflikthantering Effektiv konflikthantering kräver att vi analyserar oss själva, våra filter och våra drivkrafter lika noggrant som vi analyserar övriga inblandades.
Passivitet/ Dra sig undan Anfall/Attack Konflikter ska finnas men ska helst kunna bearbetas konstruktivt
Konflikthanteringens ABC För att lösa en konflikt bör vi ta reda på vad konflikten handlar om A B C Attityd Tankar Känsla Vilja Oförenliga mål Fördelningskonflikter Positionskonflikter Ordningskonflikter Beteende Direkt kommunikation Handlingar Fysiskt våld