Informationsgången i olika vårdkedjor Carola Björk-Byskata, Carina Lindh, Kristina Luther och Stina Westlin
Vårdkedjor och IT Med hjälp av IT kan de kunskaper som redan finns tillgängliga inom vården göras mera användbara IT kan också utnyttjas för att simulera patientens färd genom vårdhierarkin
Gunnar Nilsson, medicine doktor och specialist i allmän medicin sammanfattar de ännu outnyttjade vinsterna hos primärvårdens journaler enligt följande tre punkter: 1. Genom att föra samman all information om en och samma patient till samma ställe kan journalsystemet underlätta kommunikationen mellan olika vårdgivare 2. En stor fördel är att all hälso- och sjukvårdsinformation skulle kunna samlas till en större, nationell hälso- och sjukvårds-databas
3. Att låta datorerna vara ett stöd i det direkta vårdarbetet 3. Att låta datorerna vara ett stöd i det direkta vårdarbetet. Framtidens datajournaler kommer delvis att utformas som webbaserade expertsystem. Sådana system kan leverera data utifrån specifika sjukdomar och även konstrueras efter principen “en journal per patient”
I den traditionella patientjournalen, är informationen bara tillgänglig i skrivet format Patientjournalen är främst använd för patientvården, som tex. diagnoser, prognoser
Karl Otto är 84 år och bor i Terjärv med sin hustru Krigsinvalid 30 % Har Alzheimers sjukdom Vårdgivarna är Nykarleby sjukhem, MÖCS, Terjärv vårdcenter/ TVC och demenshemmet Backebo
Medvetenheten om kvalitetsfrågor i vården har ökat och idag är all personal inom hälso- och sjukvård skyldig att kritiskt granska och dokumentera det egna arbetet. Omvårdnadsjournalen är viktig, inte minst för patienterna själva och deras anhöriga som blir mer och mer engagerade och ställer krav på insyn i vården. Fullständig dokumentation och fungerande överföring mellan vårdgivare kan vara avgörande för ett optimalt vårdresultat