Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Företagarpanelen – Q MARS 2011 Uppsala län inkl. Norrtälje.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Etik - Att göra det rätta.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
på personer i behov av hjälp
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
En kort presentation av Tillväxtverket
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Kritiskt förhållningssätt
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Arbetsformer XX vattenråd.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
VI SKA VARA BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN
Värdering och urval (Internt utvecklingsprojekt – Cissela Genetay)
Din lön och din utveckling
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Medarbetarenkäten december 2018.
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Kompetensförsörjnings-processen
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Förändring för kvalitet och förnyelse
Uppsummering - slutsatser
Målstyrning och verksamhetsplanering
Budget- och uppföljningsprocessen
CSG så styrs Göteborg.
Kanslimöte
Funktionsrätt Sörmland
Nästa steg regionkalmar.se.
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Hållbar utveckling måste vara
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Ansvars och rollfördelning
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll Att styra och leda som politiker i nämnd/styrelse Att styra och leda som tjänstemän i en politiskt styrd organisation Att styra balanserat ur flera perspektiv i förvaltning/bolag

Målstyrning, en kulturförändring Indirekt styrning (målstyrning) Styrning av gruppens resultat. Genom att skapa strategisk medvetenhet, kompetens och engagemang. Sker med hjälp av visioner, strategier, mål, värderingar och dialog Direkt styrning Styrning av individens prestation Genom vad som skall göras och hur det skall göras. Sker med regler,befattnings- beskrivningar, policies, riktlinjer, instruktioner, handlingsplaner, rutinbeskrivningar. Kultur Struktur Ansvar

Från ”det blir som det blir” till gemensam målbild och styrning 1 2 3 4 Alla försöker förbättra Alla förbättringar i samma riktning Alla är engagerade i planlagda förbättringsaktiviteter Få ledare försöker uträtta något

Detaljstyrning med konsekvenser - systemet hindrar sig självt från att nå långsiktiga resultat både inom politik och förvaltning Nivå på överensstämmelse mellan ansvar och befogenheter Nivå på förmåga till ansvarstagande hos medarbetarna Nivå på tidsbrist hos förtroendevalda Politisk detaljstyrning för att lösa uppkomna problem/behov uttryckta av medborgarna Nivå på rädsla hos medarbetarna Förtroendevaldas upplevda arbetssituation Förtroendevaldas strävan att göra ett bra jobb Kvalitet på resultat på kort sikt Nivå på tolerans för misstag Förtroendevaldas vilja att fortsätta sitt politiska arbete Kvalitet på resultat på längre sikt för medborgarna Nivå på ”fungerande demokrati” Förmåga att skapa alternativa arbetssätt >> för att lämna stuprören

Förmåga att förstå medborgarnas Medborgar- och verksamhetsföreträdarskap Systemen är speglar av varandra. Byggandet av gemensamma bilder, genom dialog och vidgade kontaktytor skapas insikt om roller och uppdrag som direkt påverkar förståelsen, vilket medför ökat genomslag av politiska beslut och prioriteringar Förmåga till medborgardialog Förmåga att lära av medborgarnas upplevelser Förmåga att förstå medborgarnas behov Förmåga att se rådande verklighet Förmåga att se rådande verklighet Förmåga att hantera förändringar Förmåga att skapa gemensamma bilder Förmåga att hantera förändringar Förmåga att påverka Förmåga att skapa strukturer (delegation ansvar & befogenheter, riktlinjer, policies) Förmåga att påverka Kvalitet på politiskt ledarskap Kvalitet på tjänstemannaledarskap Medborgarföreträdare Verksamhetsföreträdare

Mångfald Målet är att skapa ett samhälle med människors olikheter som utgångspunkt för samhörighet - att gå från ett samhälle som eftersträvar enhetlighet till ett som gagnas av sin mångfald. Det är alltså inte olikheterna i sig, utan samspelet mellan dem som gör mångfalden till en framgångsfaktor. Ett mål för verksamheten måste vara att skapa en miljö där alla medarbetare kan medverka med sin fulla potential i strävan mot organisationens mål.

Organisationens hälsa (Källa: Antonovsky) Meningsfullhet Vi vet vart vi är på väg och tycker det är värt att engagera sig Organisationens hälsa Begriplighet Hanterbarhet Vi förstår vilka krav som ställs på oss och hur de skall bemötas Vi har tillgång till tillräckliga resurser och kan använda dessa på ett effektiv sätt