Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det? Göran Fransson Professor didaktik
Att vara ny på jobbet ...och förstå sitt arbete.... Tomas Weitoft
Forskningsbaserad modell för att förstå ”onboarding” (yrkesinträde / introduktion) Organisation, storlek, ledarskap, kultur, ’produktionslogik’ Guide för nyanställd, Introduktionsutbildning Stödverktyg och processer: Planer, lathundar, möten, etc. Rekryterings-process Urval Anställ-ning Upplevd självför-måga Roll- klarhet Social integrering Kunskap om kulturen Framgångsrik ”onboarding” + + + + = Stöd, support, handledning, mentorskap Ge återkoppling Söka återkoppling Medarbetarsamtal Utbildning(ar) Kompetensutveckling Bauer (2010). Onboarding new employees. Maximizing success T i d s p e r i o d 1 2 m å n a d e r
Exemplet oerfarna lärare
Exemplet oerfarna lärare Initialt svårt hantera komplexiteten och samtidigheten Reagerar reaktivt – erfarna reagerar proaktivt Dilemma prioritera bland arbetsuppgifter – avgränsa – rollklarhet? Erövra auktoritet och legitimitet Arbetet tar tid – orutinerad, utveckla ”ryggsäcken”, tankar tar tid Förstå de sociala koderna – de ”oskrivna lagarna” – hur manövrera framgångsrikt? Osäkerhet - tar år sig personligt - behov av bekräftelse (duger jag? Duger det jag gör?) Mentorskap ger trygghet och lärande Lär sig mycket...
Faktorer som inverkar på utmattning och engagemang Faktorer med störst påverkan på utmattning och arbetsengagemang för lärare under den första tiden upplevelsen av att man har tillräckligt med kompetens för att kunna utföra sitt arbete skillnader mellan förväntningar på arbetslivet och den faktiska verkligheten balansen mellan arbetsliv och privatliv. (jfr. Hultell, (2011). Lost in translation?)
Hur förstå kunskap och kompetens? Motoroptimerares förståelse fokuserar på… … motoregenskaperna stegvis och inledningsvis oberoende av varandra. … relationen mellan motorns olika egenskaper står i fokus i - hänsyn till alla motoregenskaper i varje enskilt steg av optimeringen. … relationen mellan optimerad motor och kundens körupplevelse - en praktisk motorkänsla, förmåga att förstå och utveckla systemen, lärande av/med andra. Hela bilens köregenskaper. (Sandberg, 1994, Human Competence at work) I II III
Utveckling av ny kunskap… Kompetensförstärkning - inom ramen för befintlig förståelse bygga vidare på kunskaperna… Kompetensförnyelse - utveckla en annorlunda kompetens, utveckla en ny förståelse … en ny kompetens …
Lärande … En slutsats - det sätt på vilket man förstår sitt arbete, har även betydelse för i vilken mån man lär och utvecklas i sitt arbete. Som man förstår sitt arbete, så förstår man även utbildning och sitt eget lärande om, och i, arbetet.
Vilka synsätt bygger utbildningar och introduktionsprogram på? Vilken syn på lärande framträder? Vad uppfattas vara viktigt? Vilken logik? Humanistiskt perspektiv Lärlingsmodell Kritiskt konstruktivistiskt perspektiv Skillnad agera som coach, handledare eller mentor?
Syften och förhållningsätt ’Mentor’ styrande Handledare Coach Utbilda Stöd Katalysator Rådgivare Anställd styrande
Frågor att fundera över Utbildningar och introduktions- och mentorsprogram – vad bygger de på för logik och grundsyn? Skillnad agera som coach, handledare eller mentor ? (ja!) Hur förstår medarbetare arbetet och arbetsuppgifterna? De erfarna har ibland svårt att förstå de oerfarna – att anta den andres perspektiv. Hur löser vi det? Är den första tiden i ett yrke, en särskilt känslig period? (på vilka vis då?) Yrkesintroduktion - handlar om arbetslivets pedagogik, Om lärande och om kulturmöten !!