Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Föräldraenkäten 2015 Förskola Jonasbo. 9/24/2016 Vet ejI hög grad I tillräckligt hög grad I inte tillräckligt hög grad I låg gradMedelSvar ditt barn får.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Miljödatastöd Maj % svarsfrekvens 45 svar från 75 verksamheter Svar representerar 9 av 10 Fomaprogram 24 stycken frågor Syfte och motivation Innehåll.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Så skapar vi Sveriges bästa företagsklimat Frukostmöte 21 maj.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
1 Avsnitt 2: Roll för leoklubbrådgivare. 2 Leoklubbrådgivare, översikt 1.Kontaktperson 2.Mentor 3.Drivkraft 4.Rådgivare 5.Humanitär förkämpe Leoklubbrådgivaren.
Dubbel Yrkesutbildning
Tillväxtverket 11 november 2016
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Medarbetarskapets innebörd
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kritiskt förhållningssätt
VERONICA MAGNUSSON Global Competence and development Manager
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Om grupper/team & grupprocesser
Valideringsdelegationen 2013
Om grupper/team & grupprocesser
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
Lönebildningsdagen 2018.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ledarskap i specialistutbildningen
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Kompetensförsörjnings-processen
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
CSG så styrs Göteborg.
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Attityd till styrelsearbete
Konsumenterna och miljön 2018
Nästa steg regionkalmar.se.
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Jan-Erik Nyberg Familjerådgivningen i Jakobstadsregionen
Angereds unga stadsutvecklare
[Projektnamn] Utvärdering
Återkoppling.
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Ny på Jobbet, hur förstå och stödja det? Göran Fransson Professor didaktik

Att vara ny på jobbet ...och förstå sitt arbete.... Tomas Weitoft

Forskningsbaserad modell för att förstå ”onboarding” (yrkesinträde / introduktion) Organisation, storlek, ledarskap, kultur, ’produktionslogik’ Guide för nyanställd, Introduktionsutbildning Stödverktyg och processer: Planer, lathundar, möten, etc. Rekryterings-process Urval Anställ-ning Upplevd självför-måga Roll- klarhet Social integrering Kunskap om kulturen Framgångsrik ”onboarding” + + + + = Stöd, support, handledning, mentorskap Ge återkoppling Söka återkoppling Medarbetarsamtal Utbildning(ar) Kompetensutveckling Bauer (2010). Onboarding new employees. Maximizing success T i d s p e r i o d 1 2 m å n a d e r

Exemplet oerfarna lärare

Exemplet oerfarna lärare Initialt svårt hantera komplexiteten och samtidigheten Reagerar reaktivt – erfarna reagerar proaktivt Dilemma prioritera bland arbetsuppgifter – avgränsa – rollklarhet? Erövra auktoritet och legitimitet Arbetet tar tid – orutinerad, utveckla ”ryggsäcken”, tankar tar tid Förstå de sociala koderna – de ”oskrivna lagarna” – hur manövrera framgångsrikt? Osäkerhet - tar år sig personligt - behov av bekräftelse (duger jag? Duger det jag gör?) Mentorskap ger trygghet och lärande Lär sig mycket...

Faktorer som inverkar på utmattning och engagemang Faktorer med störst påverkan på utmattning och arbetsengagemang för lärare under den första tiden upplevelsen av att man har tillräckligt med kompetens för att kunna utföra sitt arbete skillnader mellan förväntningar på arbetslivet och den faktiska verkligheten balansen mellan arbetsliv och privatliv. (jfr. Hultell, (2011). Lost in translation?)

Hur förstå kunskap och kompetens? Motoroptimerares förståelse fokuserar på… … motoregenskaperna stegvis och inledningsvis oberoende av varandra. … relationen mellan motorns olika egenskaper står i fokus i - hänsyn till alla motoregenskaper i varje enskilt steg av optimeringen. … relationen mellan optimerad motor och kundens körupplevelse - en praktisk motorkänsla, förmåga att förstå och utveckla systemen, lärande av/med andra. Hela bilens köregenskaper. (Sandberg, 1994, Human Competence at work) I II III

Utveckling av ny kunskap… Kompetensförstärkning - inom ramen för befintlig förståelse bygga vidare på kunskaperna… Kompetensförnyelse - utveckla en annorlunda kompetens, utveckla en ny förståelse … en ny kompetens …

Lärande … En slutsats - det sätt på vilket man förstår sitt arbete, har även betydelse för i vilken mån man lär och utvecklas i sitt arbete. Som man förstår sitt arbete, så förstår man även utbildning och sitt eget lärande om, och i, arbetet.

Vilka synsätt bygger utbildningar och introduktionsprogram på? Vilken syn på lärande framträder? Vad uppfattas vara viktigt? Vilken logik? Humanistiskt perspektiv Lärlingsmodell Kritiskt konstruktivistiskt perspektiv Skillnad agera som coach, handledare eller mentor?

Syften och förhållningsätt ’Mentor’ styrande Handledare Coach Utbilda Stöd Katalysator Rådgivare Anställd styrande

Frågor att fundera över Utbildningar och introduktions- och mentorsprogram – vad bygger de på för logik och grundsyn? Skillnad agera som coach, handledare eller mentor ? (ja!) Hur förstår medarbetare arbetet och arbetsuppgifterna? De erfarna har ibland svårt att förstå de oerfarna – att anta den andres perspektiv. Hur löser vi det? Är den första tiden i ett yrke, en särskilt känslig period? (på vilka vis då?) Yrkesintroduktion - handlar om arbetslivets pedagogik, Om lärande och om kulturmöten !!