Informationsförsörjningstjänster Helena Ardehed, Tjänsteansvarig Informationsförsörjningstjänster Ulf Ryttestål, Projektledare Högkostnadsskydd och Listning Arvid Thunholm, Enhetschef Arkitektur & Regelverk
Agenda Informationsförsörjningstjänster Elektronisk remiss Nationell Högkostnadsskydd och Frikort för Primärvården
Informationsförsörjningstjänster Helena Ardehed, Tjänsteansvarig
Informationsförsörjningstjänster Agenda Vad är en Informationsförsörjningstjänst? Några exempel på tjänster Förutsättningar för införande och användning Ineras erbjudande Hur gör man för att beställa? Hur går det till att ansluta till tjänsterna?
Vad är en informationsförsörjningstjänst? Tjänst, på infrastrukturnivå, som stödjer informationsutbyte mellan system på ett standardiserat sätt. Inera har inte ansvar för någon applikation kopplad till tjänsten. Kunderna ansvarar själva för integration mot bakomliggande system. Inera levererar implementationsstöd i form av Tjänstekontraktsbeskrivning (TKB), Informationsspecifikation (IS), juridisk utredning samt teststrategi och självdeklarationsmallar. Under implementation har Inera ansvar för att granska förstudier och självdeklarationer. Inera kan leverera stöd i form av konsultativa tjänster om någon kund så önskar. Informationsförsörjnings- tjänst Tjänstekontrakt Säkerhetslösningar Infrastruktur Regelverk
Informationsförsörjningstjänster Några exempel på tjänster Status Utomlänsfakturering Tillgänglig tjänst Elektronisk remiss Piloter i produktion Inera förbereder för breddinförande Högkostnadsskydd Under utveckling Listning
Informationsförsörjningstjänster Förutsättningar för införande och användning Tjänsterna är utformade för att kunna användas via Kundens egna IT-system och har därför inget användargränssnitt. Kundens användning av Tjänsten förutsätter därför att Kundens IT-system är utvecklat och anpassat med funktionalitet enligt Tjänstens tekniska specifikationer Kund ansvarar för att bevaka och anpassa sitt system enligt nya eller uppdaterade informationsmängder, ändringar i lagkrav etc. Vid kvalitetssäkring följa Tjänsternas teststrategi, vilka baseras på Ineras testmodell. Kund ansvarar för drift och första linjens support
Informationsförsörjningstjänster Ineras erbjudande 1(3) Vid anslutning Upprättande och administration av avtal Granskning och godkännande av anslutningsförstudier och anslutningsbeställningar Konfiguration av kundens anslutning till Nationella tjänsteplattformen Anslutning till Ineras produktionsmiljö Leveranskoordinering av beställning
Informationsförsörjningstjänster Ineras erbjudande 2(3) Löpande Tillgång till tjänst för användning via vårdgivares eget system Tekniska specifikationer för implementering i eget vårdsystem (som stöd för kundens tekniska anslutning till Nationella tjänsteplattformen) Basförvaltning av tjänsten dvs felrättning i tjänstens komponenter, eller åtgärd beroende av lag- eller regeländring Tillgång till testmiljöer och testsviter Andra linjens support
Informationsförsörjningstjänster Ineras erbjudande 3(3) Nyutveckling Tillgång till källkod och tekniska specifikationer för tjänstekontrakt samt anvisningar som behövs för att utveckla systemet i enlighet med dessa krav. Anslutning till Ineras testmiljöer och stöd för test och kvalitetssäkring Anvisningar kopplade till utveckling enligt tjänstens krav så som tex regelverk, handledning, teststrategi och självdeklarationer för testresultat Konsultstöd vid exempelvis utveckling, teknisk anslutning, kvalitetssäkring eller testning
Informationsförsörjningstjänster Hur gör man för att beställa? Skicka in en ansökan till Kundservice via formulär för specifik tjänst (på inera.se) När Inera tagit emot förfrågan tar vi kontakt och bokar ett uppstartsmöte vars syfte är att gå igenom vilka förutsättningarna och vilket stöd som Inera kan ge, exempelvis: vilka tekniska vägval som finns vad som krävs för att er anslutning ska bli godkänd ledtider som ni måste ta hänsyn till i er projektplan Ineras övergripande krav inför test och kvalitetskontroll stegen i anslutningsprocessen kostnader som Inera debiterar eller som på annat sätt är knutna till anslutningen
Informationsförsörjningstjänster Hur gör man för att beställa, Beställningsstödet För att förenkla anslutningen till Nationella tjänsteplattformen har vi sedan en tid tillbaka tagit fram ett digitalt beställningsstöd. De så kallade B, C, och D-blanketterna, som tidigare användes för att beställa anslutning till tjänsteplattformen, har utgått. Detta kan du bland annat göra i beställningsstödet Beställa en ny anslutning till Nationella tjänsteplattformen av en tjänsteproducent och tjänstekonsument till ett eller flera tjänstekontrakt, samt etablera samverkan dem emellan. Lägga till, ta bort eller uppdatera information som är relaterad till anslutningen. Lägga till organisation, systeminstans och kontaktuppgifter. Beställa anslutning till Stockholms läns landstings regionala tjänsteplattform, och på sikt även beställa anslutning till andra regionala tjänsteplattformar.
Informationsförsörjningstjänster Hur gör man för att beställa? Kundservice> Beställ & ändra > Beställ och ändra anslutning till Nationella tjänsteplattformen
Hur går det till att ansluta till tjänsterna? Anslutningsprocessen För-fas: Uppstartansökan, utredning tekniska förutsättningar, pris, avtal Hur går det till att ansluta till tjänsterna? Anslutningsprocessen 1. Anslutning testmiljö (SIT) och tester Förstudie Beställning Förstudie-granskning Anslutning testmiljö Verifiering tjänsteproducent/ Tjänstekonsument Granskning självdeklarationer 2. Anslutning testmiljö (QA) och tester Förstudie Beställning Förstudie-granskning Anslutning testmiljö E2E-testning Granskning E2E-underlag 3. Anslutning produktionsmiljö Förstudie Beställning Förstudie-granskning Anslutning prodmiljö Produktionssättning inkl. grundladdning
Informationsförsörjningstjänster Frågor?
Elektronisk Remiss (Remisshantering)
Region Östergötland, Jeanette https://www.youtube.com/watch?v=SYhkLiyaBic
Elektronisk remiss Agenda Beskrivning av tjänsten och dess funktioner Nyttan med tjänsten Kundgrupper som tjänsten vänder sig till Tidplan när tjänsten blir tillgänglig Frågor
Elektronisk remiss Beskrivning av tjänsten Gör det möjligt för vårdgivare att skicka och ta emot remisser digitalt, även om vårdgivarna använder olika vårdinformationssystem, tillhör olika organisationer, eller finns i olika landsting och regioner. I dagsläget stödjer tjänsten informationsinnehåll för allmänremiss, men kan i framtiden utvecklas för att även hantera andra remisstyper.
Elektronisk remiss Tjänstens funktioner För vårdpersonal, som remittent: Skapa och skicka remiss Ta emot remissbekräftelse Skriva och skicka komplettering Ta emot remissvar För vårdpersonal, som remissmottagare: Ta emot, bedöma och bekräfta remiss Begära komplettering Ta emot komplettering Vidarebefordra remiss Skriva och skicka remissvar
Elektronisk remiss Nyttan Ökad patientsäkerhet och kortare ledtider Enklare hantering för vårdpersonalen Förbättrad informationskvalitet De administrativa kostnaderna blir lägre Miljöpåverkan minskar när färre papper används
Elektronisk remiss Kundgrupper och primära användare Tjänsten riktar sig till hälso- och sjukvårdsverksamhet inom landsting och regioner Primära användare Tjänsten riktar sig till hälso- och sjukvårdsverksamhet, handläggare samt administratörer inom landsting och regioner
Elektronisk remiss Tidplan när tjänsten blir tillgänglig 5 Landsting/Regioner är i produktion
Elektronisk remiss Landsting/Regioner i produktion (piloter) Anslutna till den nationella tjänsteplattformen: Landsting/Region Tjänsteproducent Tjänstekonsument Landstinget i Kalmar län Tjänsteplattform Cosmic Landstinget i Värmland Proxy Cosmic -- VRI Region Jönköpings län RTjP Region Uppsala Region Östergötland Proxy -- Cosmic, FlexLab, Lifecare dental, Listning, Obstetrix, PIX2, RIS, m.fl. Konsumerar kontrakten i regional tjänsteplattform (mellan SLL och Capio AB - S:t Göran): Landsting/Region Tjänsteproducent Tjänstekonsument Stockholms läns landsting Stockholms läns landsting - EDI Stockholms läns landsting -- Remittera -- APII Capio AB -- Cosmic -- St Göran Stockholms läns landsting -- EDI Stockholms läns landsting -- Remittera -- APII
Elektronisk remiss Tidplan när tjänsten blir tillgänglig 5 Landsting/Regioner är i produktion Arbete pågår för breddinförande Granskning av de Tekniska specifikationerna (för implementering i eget vårdsystem) Stöd för test och kvalitetssäkring Testsvit SoapUI som testar olika aspekter på enstaka anrop Stöd för tillståndstestning scenario/flöden Självdeklarationer Testfalls-dokumentation Dokumentation och stöd för beställning och anslutning
Elektronisk remiss Frågor?
Nationell Högkostnadsskydd och Frikort för Öppenvård Ulf Ryttestål, Projektledare
Högkostnadsskydd och Frikort Agenda Bakgrund Syfte och nyttan med tjänsten Beskrivning av tjänsten och dess funktioner. Kundgrupper som tjänsten vänder sig till Tidplan när tjänsten blir tillgänglig i drift Utmaningar Frågor
Bakgrund Två delar ingår i Projektet Önskemål som framförts av lT/regionernas ekonomidirektörer om vad den nationella tjänsten ska omfatta. Avsiktsförklaring – samtliga LT/regioner undertecknade detta initiativ Två delar ingår i Projektet Delning av information mellan Vårdgivare Delning av information till Invånarna
Syfte och Nyttor
Syfte Det ska finnas en nationell e-tjänst innehållande samlad aktuell bild över patientens frikortsgrundade patientavgifter och frikortsstatus. Den nationella e-tjänsten skall i varje ögonblick innehålla information som gör att alla vårdgivare kan fatta rätt beslut om vad patienten ska debiteras. Den informationen bör omfatta tidigare betalda patientavgifter och utfärdade frikort. För det ändamålet måste informationen både kunna i realtid hämtas från och lämnas till den nationella e-tjänsten från regional e-tjänst.
Mål/Nyttor Patienten ska lättare kunna hålla reda på sina frikortsgrundade patientavgifter och frikortsstatus oavsett var patienten söker vård. vårdgivare får en förenklad och effektivare administration av frikortsgrundade patientavgifter och frikortstatus.
Mål- och kundgrupper Vårdgivarna – kassapersonal Invånarna – 1177
Nuläget
Nuläget Samarbeten Piloter - SLL och LiV Leverantörer Tester Självdeklarationer Stödtjänster Tjänstespecifikation/Kundsupport/Förvaltning Softtronic Utveckling 1177 Färdigt mot slutet av oktober
1177
Tidplan
Övergripande plan Högkostnadsskydd 2018 Mars April Maj Juni Aug Sept Okt Nov Dec InfoSpecifikation TK/TKB Testsuiter Tjänstepacketering Piloter inkl ref grupp Webben imlementering 1177 Tester TK/Piloter I drift
Utmaningar
Utmaningar Trots det stora intresset på nationell nivå så uppnås inte den nytta/besparingspotential som avsågs från början, om ett flertal inte ansluter sig till tjänsten.
Nationell Högkostnadsskydd och Frikort för Primärvården Frågor?
Helena.Ardehed@inera.se Ulf.Ryttestål@inera.se
Extra material
Elektronisk remiss Tekniska beroenden Identifieringstjänst Efos/SITHS Tjänsten använder funktionscertifikat vid kommunikation mellan kundens system och Nationella tjänsteplattformen) Katalogtjänst HSA Informationen i HSA används av många e-tjänster för att söka efter kontaktuppgifter och för att jämföra vård på nätet. Uppgifterna i HSA är också en viktig källa för behörighetsgrundande information vid inloggning i olika it-system. Engagemangsindex Tjänsten nyttjar Engagemangsindex för att hitta aktuell och uppdaterad information om patientens aktiviteter. Innehåller information om i vilket system det finns information om vilken patient för vilken tjänst.
Elektronisk remiss Stödtjänsten Utbud För att fullt ut stödja verksamhetsprocessen behöver vårdsystem som ska använda elektroniska remisser även ha stöd för att kunna söka efter vårdutbud. Vårdsystemet behöver dock inte kunna hantera utbud i utbudstjänsten utan utbudstjänsten ska ses som en stödtjänst för de Kunder som anser sig behöva den för Tjänsten.
Elektronisk remiss Sammanhållen journalföring Remisser och remissmeddelanden kan även ingå i en sammanhållen journalföring (patientdatalagen 2008:355), t.ex. om en patients remisshistorik ska visas. Vid sammanhållen journalföring krävs hantering av information till patienten, aktiva val, samtycke, spärr och loggning. Anslutande system ska ha stöd för detta.
Elektronisk remiss Tjänstekontrakt (i domänen clinicalprocess:activity:request) ProcessRequest Används för att skicka remiss från remittenten till remissmottagare. ProcessRequestOutcome Tjänsten används för att kommunicera det kliniska resultatet av en undersökning gjord med anledning av en skickad remiss, dvs själva det kliniska remissvaret.
Elektronisk remiss Tjänstekontrakt (i domänen clinicalprocess:activity:request) ProcessRequestConfirmation Tjänsten används av remissinvolverade parter för att kommunicera information kring en remiss. Exempel på detta är: information om att en remiss har vidareskickats till en annan mottagning remissmottagaren begär komplettering av en redan skickad remiss en remissmottagare har bedömt remissen och går vidare i handläggningen av ärendet
Utomlänsfakturering Är en tjänst som gör det enkelt och säkert att skicka digitala fakturaunderlag mellan landsting och regioner när en patient får vård utanför sitt eget landsting. Idag hanteras fakturaunderlag oftast genom att man skickar brev eller fax. Fakturaunderlaget skapas i vårdsystemet och skickas via Ineras tjänst. Själva fakturan skapas av ekonomisystemet och skickas separat (inte via Inera). Vid mottagandet av faktura och fakturaunderlag matchas dessa och betalning sker. Nyttan: Minimerar det manuella arbetet med fakturaunderlag, förbättrar kontrollen över vad som faktureras, och underlättar uppföljning. Innebär framförallt en både säkrare och mindre kostsam hantering av fakturaunderlag, jämfört med att skicka brev och fax eller att ha egna lokala digitala lösningar.
Utomlänsfakturering Så fungerar tjänsten En patient får vård utanför sitt hemlandsting En faktura skapas av vårdlandstingets ekonomisystem, Ett fakturaunderlag skapas i annat system än ekonomisystemet. Fakturaunderlaget Innehåller patientuppgifter och ska behandlas enligt PDLs krav Skickas via tjänsten Utomlänsfakturering. Faktura innehåller inga känsliga uppgifter Skickas inte via Inera. Vid mottagandet av faktura och fakturaunderlag matchas dessa och betalning sker