Välkommen på chefsmöte!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Svenska kyrkan i utlandet Ett folk i rörelse Våra resor går allt längre bort i världen och varar allt längre tid. Fler och fler svenskar bosätter.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Detta är miljömåltider
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Riv 65-årsgränsen och rädda liv
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Medarbetarskapets innebörd
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Leda och utveckla en förening
Hälsolagledare 17 april 2015 Bästa Heby är ett utvecklingsarbete i Heby kommun med syfte att utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunen. Arbetet.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Service, service, service!
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Stadens krisberedskap
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Du kommer att träffa människor under din livstid
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Medarbetarenkäten december 2018.
Nya organisationen Roller och mandat Ann Höjer, sektorschef IFO-FH
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Denna bild är en målbild som berättar om varför ska Göteborgs Stad organiseras om och vart vill vi nå med omorganisationen? Möjliga tolkningar:
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Budget- och uppföljningsprocessen
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
CSG så styrs Göteborg.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Nästa Steg- Malgomajskolan 3.0
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Medarbetar- och chefsenkäten 2017
Värdegrund inom äldreomsorgen
Algoritmer.
Målgrupp år Boende på Tjärnaängar Kommunala fritidsledare
Hållbar utveckling måste vara
Medarbetar- och chefsenkäten 2017
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Medarbetar- och chefsenkäten 2017
Presentationens avskrift:

Välkommen på chefsmöte! TEMA: Förhållningssätten i praktiken

Program 8.30-8.45. Inledning. Birgitta Roos 8.45-9.15. Bikupa/återkoppling förhållningssätten. 9.15-9.45. Örgryte-Härlanda om visionsspel och förhållningssätt. Karin Kärrby. 9.45-10. FIKA 10-10.30. Park- och naturförvaltningen om sitt värderingsarbete EKEN. Mia Manfredsson. 10.30-11. Guldhedens hemtjänst – så gör förhållningssätten skillnad för våra brukare. Madeleine Stenqvist. 11-11.45. Gruppövning. 11.45-12. Avslutning. Birgitta Roos.

Värdebaserat ledarskap Birgitta Roos 31 december 2018

Min resa som ledare i Göteborgs Stad 1970-talet. Byråchef, ej rekryteringsansvar…. Kunskapskompetens. MBL -förhandling Ex. Latitudlönesystem Kretschef på förskolebyrå Väst 1 2.”Förarlösa daghem”, självstyrande grupper 2 3 Områdeschef SDF Kortedala, avdelningschef stadskansliet, Stadsdelschef Kärra-Rödbo 3. 1980 - 1990-talet. Måldiskussioner, resultatansvar, samverkan, ledarrollen, ledarskapsidé, personalidé, lokalt och decentraliserat ansvar Social kompetens, Samverkansavtalet, medarbetaransvar Direktör på ADB-kontoret, Förvaltningschef Göteborg Vatten 4 4. 2000-talet. Medborgarinflytande, kunden, öppenhet mot omvärlden, benchlearning, Perspektivkompetens Förvaltningschef kretslopp och vatten, tf stadsdelsdirektör Centrum 5 5. 2010-talet. Värdegrundsarbete. förhållningssätt 31 december 2018 Samverkan / Nätverkan / Möten / Processer / Kvalitet/Förhållningssätt

Vad är ledarskap? ”I'm an ordinary person, I have made serious mistakes, I have serious weaknesses” Nelson Mandela ”The important thing is not to stop questioning” Albert Einstein ”It will take a woman to clean up the problems in the White House” Hillary Clinton ”Det finns mer hunger efter kärlek och upp-skattning, än efter bröd" Moder Teresa ”Jag tror att omfattningen av katastrofen är nog större än vad vi har trott tidigare” Lottie Knutsson (27 dec på morgonen) 31 december 2018

Förhållningssätt

Varför är det viktigt att jobba med förhållningssätten? Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för Vi bryr oss Vi arbetar tillsammans Vi tänker nytt Förhållningssätten är en utfästelse gentemot dem vi är till för. Förhållningssätten innebär ett aktivt medarbetarskap och förutsätter ledare som möjliggör detta och som agerar förebild. Förvaltnings- och bolagschefsmöte den 5 februari 2010

Vi som arbetar i Göteborgs Stad har ett gemensamt uppdrag, att tillgodose göteborgarnas behov och rättigheter. Våra verksamheter är olika men vi representerar alla samma organisation. För att kunna ge likvärdig service med hög kvalitet till alla som bor, arbetar eller besöker vår stad har vi gemensamma förhållningssätt. Vi ska leverera jämställd och likvärdig service och tjänster till alla som bor i eller besöker staden. Våra fyra förhållningssätt hjälper oss att göra rätt – att ge olika människor lika villkor. Stadens förhållningssätt är ett gemensamt synsätt på hur vi ska arbeta tillsammans. Hur vi agerar när vi möter göteborgarna och varandra bygger förtroende, på ett ögonblick. Det vi gör påverkar här och nu.

Bikupa! Diskutera två och två eller tre och tre. Muntlig återkoppling efter cirka 15 min. Vad har varit bra med de förhållningssätt för chefer som Centrum tagit fram? Vilken nytta har vi haft av dem?

Örgryte-Härlanda

Park- och naturförvaltningen

Guldhedens hemtjänst - så gör förhållningssätten skillnad för våra brukare

Våra förhållningssätt Varför är det viktigt? Olika synsätt på kultur

Våra förhållningssätt Metod: Diskussionskarusellen ”Hur tycker du att det ska märkas inom hemtjänsten att vi arbetar tillsammans?”

Vi bryr oss Vi ger en bra service och omsorg till den äldre, det innebär att vi alltid frågar ”Är det något mer jag kan göra för dig?”

Vi vet vårt uppdrag Vi är här för den äldre, och inte tvärtom

Vi tänker nytt Vi är öppna för den äldres intressen, vilket kan innebära nya uppgifter

Vi arbetar tillsammans Är det ett problem i arbetet samarbetar vi inte enbart med kollegor, chef och övriga professioner utan med den äldre. Vi vet att den äldre är expert på sitt liv och har oftast den bästa lösningen på en situation.

Lärdomar och reflektioner Leva som man lär Uppmuntra de som ”hänger på” Strategiskt och bli naturligt Kopplingen till våra mål Ständig process ”Z” Hålla iiiiiiiiiiiiiiii

Nästa steg Var befinner vi oss? Handlingsplan Strategi/planering för att hålla iiiiiiiiii Uppmuntra

Följarens roll och betydelse http://www.youtube.com/watch?v=fW8amMCVAJQ

Gruppövning: Hur går vi vidare? Instruktioner: Tre frågor att diskutera. Någon antecknar. Skriv i punktform på blädderblocksbladet med frågans nummer på. Efter 10 min – byt bord och kompisar. Låt bladen ligga kvar på bordet!

1. Förhållningssätten ska leda till ett bättre bemötande och bättre kvalitet i mötet med brukarna/kunderna. Vad krävs av dig som chef för att du ska kunna aktivera förhållningssätten hos dina medarbetare? Det egna tankesättet, beteendet, värderingarna.

2. Vad behöver du som chef för stöd för att kunna aktivera förhållningssätten hos dina medarbetare?

3. Hur följer vi bäst upp att förhållningssätten efterlevs och gör skillnad för brukaren/kunden?

Hur går vi vidare? Strategi/vägval Process Metoder/tillvägagångssätt/material Aktiviteter Uppföljning