Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency Egenkontroll och tillsyn Peter Sörngård.
Socialdokumentation Består av två delar!
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nytt BeBo-projekt kopplat till KOMBO-husen Idag finns inget strukturerat sätt att samla in energidata automatiskt från flera fastigheter och flera fastighetsbolag.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Utbildningsförvaltningen
Anläggningskommittén
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Program Venjan 23 februari
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Uppdrag, roller och ansvar
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
XX kommun Kommunikationsplan.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Regler för upphandling
Arbetsformer XX vattenråd.
Nätverk för lärare på fritidshem
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Direktupphandling av varor och tjänster
Hjälpmedelsförskrivning
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Information om ideella föreningar
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Miljömålen består av tre slags mål
Nyheter Visma Recruit version 17.2
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Årsrapport EHFF Rapporten godkänns av ÖK och dessutom av GD
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
SGUs årsredovisning 2017.
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Upphandlingsprocessen
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Välkomna!.
Diagnos och delaktighet
Medarbetareinformation
Möjligheter till finansiering?
PERSONUPPGIFTER I JIRA
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Processkarta Rekrytering av TA-personal
Linköpings universitet
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Riksdagen.
Hållbar utveckling måste vara
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om: beslut om godkännande av LAG-gruppen LAG och leaderkontorets personal diarieföring, dokumentation och arkivering Leaderguiden webb Yvette Bårring och Ulrika Holmgren

Beslut om godkännande av LAG Istället för avtal med Länsstyrelsen Innehåller Beslut, Motivering och Villkor Inte bara ett dokument i pärmen på Leaderkontoret… LÄS! Besluten är viktiga, läs noga och följ under hela verksamhetstiden. Yvette

Beslut om godkännande av LAG Det är LAG, utvecklingsstrategin och området som blir godkända av Jordbruksverket. För att få beslutet ska LAG ansökt om att starta leaderområde samt fått sina kompletteringar godkända. LAG är föreningens styrelse. LAG-ledamöter ska vara medlemmar i föreningen. Senast fyra månader efter beslut ska LAG upprättat ett bemannat leaderkontor. Föreningen - LAG - har arbetsgivaransvar. Kommunikationsplanen bör vara en bilaga eftersom det är ett levande dokument och betydligt enklare att besluta om förändringar i än en hel strategi. Yvette

LAG:s ansvar: Utvecklingsstrategin inklusive mål. Geografiskt verksamhetsområde och fondavgränsning. Bedöma inkomna ansökningar, fatta LAG-beslut, fastställa stödbelopp samt lämna förslag på beslut till Jordbruksverket. Verka för att tilldelad budget används ändamålsenligt och effektivt. Kontinuerligt följa upp och utvärdera enskilda projekt och övrig verksamhet. Mobilisera och informera målgruppen samt främja de lokala aktörernas kapacitet att utveckla och genomföra projekt som leder till att uppfylla målen i utvecklingsstrategin. Kommunikationsplanen En strävan ska vara att beslut i LAG fattas i samförstånd. Alla ledamöter ska vara aktiva, hålla sig informerade, vara väl insatta i verksamheten och pålästa inför LAG-möten. Detta ska vara baserat på ett icke-diskriminerande och öppet förfarande med objektiva urvalskriterier som inte leder till intressekonflikter. Observera att kravet på LAG:s sammansättning gäller hela perioden! Personalansvar = arbetsgivare, trivsel, miljö, hälsa, försäkringar, pension, lönesättning etc. Tryck på LAG:s ansvar att hantera offentliga medel kostnadseffektivt. Ulrika

LAG-möten LAG-möten ska protokollföras. Protokoll skrivs enligt mall i handläggningsrutin. Alla sektorer ska vara representerade vid LAG-beslut. (Ska kontrolleras vid varje projektbeslut). Att man kontrollerat eventuellt jäv. (Ska dokumenteras). Projekten förbereds av leaderkontoren, handläggs i FLIT innan mötena. Det kan finnas AU eller beredningsgrupper som också tittar på ansökningarna innan mötena. Dessa grupper kan kräva kompletteringar. Protokollför även deras möten. I ett AU ingår en mindre antal LAG-medlemmar. Beredningsgruppen kan vara helt exter t.ex. experter men det bör ingå minst en LAG-medlem Yvette

Bemannat leaderkontor Minst en heltidstjänst som ska fördelas på två personer: • Verksamhetsledare (planering, marknadsföring, information, ansökningar, rådgivning, uppföljning, LAG-sekretariat) • Administratör (handläggning i IT-system, föreningens ekonomi, driftsbokföring, egna projekt, projektrådgivning). Personalens kompetens? Meritförteckning/CV. Anställningsbevis. Hur man rekryterat, annons, utlysning av tjänst Detta är exempel vissa tjänster köps in 1-fonds fiske områden har undantag från två personer men vad gäller? Ulrika

Exempel på arbetsuppgifter Stimulera lokala initiativ och idéer, ge information och stöd till sökande/beslutade projekt. Handlägga ansökningar i IT-systemet FLIT. Arrangera möten, seminarier och utbildningar. Tillsammans med LAG besluta om delaktiviteter inom LAG:s paraplyprojekt. Ta fram rapporter och underlag. Sköta externa kontakter, informera allmänhet /media samt webb och ev. nyhetsbrev. Kommunicera med förvaltningsmyndigheten. Detta innebär att i dialog med projektägaren göra ansökningarna så kompletta och tydliga som möjligt, vilket ibland innebär att ansökningarna behöver kompletteras, eller i vissa fall avgränsas. Ge stöd till sökanden Yvette

Diarieföring, dokumentation och arkivering Diarieför och arkivera handlingar. Dokumentera verksamheten. Dokumentera handläggning enligt handläggningsrutiner. Handläggningskurs för personal våren 2016. Regel – det som fordrar en åtgärd ska diarieföras. Om det avser information som ska följas ex. riktlinjer, förslag o liknande ska det diarieföras. Sk rivningar för kännedom eller liknande är inte nödvändigt att diarieföra. Tobias tar upp detta: Handlägga ärenden enligt svenska förordningen Journalföra skriftlig och muntlig kommunikation Handlägga i Jordbruksverkets IT-system enligt rutiner Årlig rapportering (inkl. kvalitetskontroll av egen verksamhet) Elin beskriver vad som är allmänna handlingar och offentliga handlingar Ska diarieföra allt som har med ärendehantering att göra, dvs ansökningar om stöd. Ulrika

Leaderguiden Stöd utöver till exempel handläggningsrutiner: Organisation ex. Stöd för ansvar och arbetsfördelning Projekt ex. Olika typer av projekt Ansökan om utbetalning ex. Handbok för projekt Ulrika

www.jordbruksverket.se/lokaltleddutveckling Läs frågor och svar! Webb www.jordbruksverket.se/lokaltleddutveckling Läs frågor och svar! Ulrika