Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder

2 Kommunikationsplanering
Planering av insatser utifrån kommunikationsstrategin: Vad? Kommunikationsplan – genomförandefas Hur? Tre mål, fyra målgrupper Mål: programmålen, EU 2020 mål Utbildning och tillsyn av LAG ingår inte i planen ÖK:s roll: Granska genomförandet av strategin genom att ta del av och lämna synpunkter på genomförda, pågående och planerade kommunikationsaktiviteter. Tre mål och fyra målgrupper: Företag och organisationer söker projektstöd inom lokalt ledd utveckling och bidrar till hållbar utveckling av människor och bygder. Vidareförmedlare och samarbetspartner sprider information, kunskap och erfarenheter om lokalt ledd utveckling Allmänheten känner till arbetet med och effekterna av lokalt ledd utveckling samt EU:s intentioner inom den lokala utvecklingen.

3 Genomförda och pågående aktiviteter
Coompanion – Projekt om möjligheter inom socialfonden (och till viss del regionalfonden) som kompetenshöjande insatser till leaderområden. Webb - Publicering av goda exempel på projektidéer inom Regional- och socialfonden samt havs- fiskerifonden. Enkät om hur LAG upplever fondsamordning i praktiken och kompletterande enkät riktad till regionala nyckelaktörer inför nationaell träff 4 december Fyra turer med leaderbussen med syfte att sprida kunskap om leader till aktörer på lokal, regional och nationell nivå. Regionala träffar under hösten Under kvartal informerade vi Coompanion Östergötland om möjligheter till projekt inom socialfonden och till viss del även regionalfonden. De i sin tur informerade Coompanion nationellt om dessa möjligheter. Coompanion såg då möjligheter att söka egna projekt samt att erbjuda sina tjänster till leaderområdena som kompetenshöjande insatser. Under kvartal 3 publicerades ett flertal goda exempel på projektidéer inom havs- och fiskeri-, regional- och socialfonden. Både externt på Jordbruksverkets webbsida om lokalt ledd utveckling och även internt på Ladan. En enkät om hur LAG upplever fondsamordning i praktiken har genomförts och sammanställts. Ytterligare en enkät ska genomföras som är riktad till regionala nyckelaktörer. Dessa båda rapporter ska ligga som underlag till den nationella träffen om fondsamordning som den operativa gruppen ska genomföra den 4 december i Stockholm. Fyra turer med leaderbussen har nu genomförts inom ramen för planerade nätverksaktiviteter Syftet är att sprida kunskap om leader till aktörer på lokal, regional och nationell nivå. En konceptbeskrivning har tagits fram. Materialet har marknadsförts i sociala medier och i riktade utskick till alla LAG. Marknadsföringen består av nyhetsartikel, fyra reseberättelser, tips och råd samt en kort film. Regionala träffar planeras att under hösten genomföras i Region Mitt, Region Sydost, Region Väst, Region Mälardalen och Region Syd. Ett genomgående tema på träffarna är frågor om handläggning och utvärdering. Region Väst har som stående punkt på dagordningen att ha med Jordbruksverkets handläggare via Skype. Region Syd kommer vid nästa träff att ha temat kommunikation och retorik.

4 Planerade aktiviteter 2019
Informera om lokalt ledd utveckling till stödsökanden via webb, nyhetsbrev mm och kontinuerligt förtydliga information så den är lätt att förstå Sprida goda nyheter om utvecklingen av lokalt ledd utveckling och ge förståelse om vilka mervärden som projektstöden kan ge via blogg, nyhetsbrev och eu-fonder.se Stöd och vägledning till LAG och leaderkontoren t ex paraplyprojekt och ev klumpsummor Dialog och erfarenhetsutbyte mellan aktörer som är engagerade i genomförandet (Leaderträff, regionala träffar) Sprida kunskap och erfarenheter från fondsamordning. Målgrupp är landsbygdsnätverkets medlemmar.


Ladda ner ppt "Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder"

Liknande presentationer


Google-annonser