vårdnära administration Framtidens vårdnära administration
Bakgrund Uppföljningsuppdraget Det råder obalans i tillgång av vårdadministrativ personal. Obalansen beskrivs vara ett hinder för överföring av vårdadministrativa uppgifter från vårdpersonal. Problemen leder även till bland annat ökade antal oskrivna diktat, vilket i sin tur påverkar patientsäkerheten negativt. Den vårdadministrativa rollen ser olika ut på nationell nivå och olika titlar, arbetsuppgifter och karriärvägar förekommer inom hälso- och sjukvården.
Syfte och mål Uppföljningsuppdraget Följa upp utvecklingsinsatsen som inleddes 2009. Utarbeta ett förslag till en ny kompetensplan Göra en nationell inventering av rollen. vårdadministratör/läkarsekreterare/medicinsk sekreterare, inklusive undersökning av trender inom andra landsting och regioner. Arbetsgruppen har varit partsgemensam.
Arbetsgruppen Åsa Dufva, vårdenhetschef, styrgruppen Marie Nilsson, verksamhetschef, styrgruppen Nina Lahtinen, läkarsekreterare, Vision Lotta Dahl, ordförande, Vision Marita Sjöberg, vårdadministratör, Vision Helena Carlevald, HR-konsult, styrgruppen Kristina Nyström, HR-konsult, styrgruppen
Metod Uppföljningsuppdraget Fokusintervjuer med cirka 50 läkarsekreterare, vårdadministratörer, chefer och Vision Intervju med fem landsting/regioner Inventering av externa webbsidor
Resultat Uppföljningsuppdraget En yrkestitel, en kompetensplan Fokus på patientdokumentationen, det unika med yrket Alla med denna yrkestitel ska patientdokumentera Chef och medarbetare kommer överens om hur stor del av arbete som utgörs av patientdokumentation
Vi satsar på dig!
Framtidens vårdnära administration… … lyfter fram kärnan i yrket och stärker yrkesrollen … säkerställer och utvecklar den vårdnära administrationen … skapar tydliga karriärvägar i yrket … innebär fortsatt arbete med uppgiftsväxling
Patient Kärnan i yrket - patientdokumentation Uppföljning ur olika perspektiv såsom statistik, logistik och ekonomi Patient Verksamhet Vård Flöde och processer runt patienten såsom kallelser, boka, vägleda patienten samt rondarbete
Kompetensområden för en vårdadministratör Patientdokumentation IT-kunskap, lagar och juridik Verksamhetsuppföljning/statistik Förbättringsarbete, logistik/process Kommunikation och handledning Vårdekonomi
Basutbildningar Fem basmoduler: IT-kunskap/lagar och förordningar Vårdekonomi Verksamhetsuppföljning/statistik och analys Logistik och processer/patientflöde och projektarbete Kommunikation och handledning
Basutbildningar Ges under 2018 och 2019 med start i november 2018. Såvida du inte gått någon av tidigare modulerna, är samtliga basutbildningar obligatoriska för läkarsekreterare. Basutbildningarna kommer att ges i Linköping, Norrköping och Motala i den mån det är möjligt utifrån kursens innehåll och form. Anmälan via Kompetensportalen.
Lön Lönesättning sker enligt Region Östergötlands verksamhetsutvecklande lönesättningsmodell. Lönespannet är kopplat till yrkesområdet och den individuella lönesättningen sker utifrån befattningsutvecklingsmodellen och lönekriterierna, det vill säga utifrån din kompetens och prestation.
Framtidens vårdnära administration Vad händer nu? Hösten 2018 och 2019 Kompletterande basutbildningar ges 1 januari 2019 Samtliga med yrkestiteln läkarsekreterare byter titel Framtidens vårdnära administration