Malmö högskola - försöksverksamhet med

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Advertisements

Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
The Capital of Scandinavia Optimala lärmiljöer Kungsholmens grundskola är det självklara valet där vi ständigt arbetar med att skapa optimala lärmiljöer.
Utbildningsdepartementet Budgetproposition för 2012 mm.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
TANNBERGSSKOLAN ÖVNINGSSKOLA FÖR LÄRARSTUDENTER
Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Möte fristående grundskolor
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Uppdrag, roller och ansvar
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Lots för barn och vuxna med funktionsnedsättning
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Kvalitetsarbete inom administration och stödverksamhet vid Jönköping University Helena Zar Wallin, vd Högskoleservice
Rondundervisning på läkarprogrammet
Svenska Brukshundklubben
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Årskursinformation åk 4-5
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Skolsamverkan - Göteborg.
Återkoppling.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Malmö högskola - försöksverksamhet med 2014 -2019 Malmö högskola - försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Kvalitetsarbete VFU Försöksverksamheten med övningsskolor syftar till att höja kvaliteten i studenternas professionsutveckling Försöksverksamheten syftar till ett ökat samarbete mellan handledare, student och VFU-lärare Försöksverksamheten syftar till att stödja studenter och handledare för att höja kvaliteten för en likvärdig verksamhetsförlagd utbildning, VFU

Informationsmöte Försöksverksamhetens syfte Utbildningens struktur Handledarutbildning VFU-lärare – LS-kontakt Handlingsplan - seminarier Diskussion - frågor Nätverk - spridning - möjligheter Informationsmöten till all personal ger utrymme för diskussion, samtal och frågor

Förskolans och skolans personal Information till alla Betydelsen av att alla känner till studenternas utbildning Goda erfarenheter Arbetsplats Handlingsplan för att ta emot studenter Förvaltning Skolledning Förskolans och skolans personal Arbetslag Handledare Betydelsen av att studentens arbetsplats är väl förberedd inför vfu-kurserna - information och kunskap om lärarutbildningen och lärandemålen i vfu-kurserna sprids 2018-09-21

Struktur för VFU-kurser övningsskola LS-kontakt, VFU -samordnare/koordinator, handledare och student Högskolans VFU-lärare LS-kontakt Handledare Skolornas VFU-samordnare/koordinator Övningsskolans idé LS-kontakt och VFU-lärare samverkar kring skolans utvecklingsbehov, seminarier och förtydligande av studenternas aktuella VFU-kurser. Skolans VFU-samordnare/koordinator stödjer och fångar upp de behov som finns i verksamheten. LS-kontakt och VFU-samordnare/koordinator ansvarar för att introducera VFU-kurserna och att följa upp att de genomförs med god kvalitet.

Handledningens struktur VFU VFU-lärare introducerar kursen på VFU-lärarmöte Studenten förbereder kursen och presenterar kursens lärandemål Handledaren planerar kursens handledning och struktur i samverkan med studenten På väg mot läraryrket! På väg mot förskolläraryrket!

Kriterier 1 - 2 Stort antal studenter Malmö högskolans ansvar placera många studenter på samma skola/förskola placera studenterna så att de fullgör huvuddelen av sin verksamhetsförlagda utbildning vid övningsskola/förskola Övningsskolans/förskolans ansvar ta emot ett stort antal studenter relaterat till sin storlek ta emot flera studenter i samma antagningsomgång Ett större antal studenter – rutiner för VFU Riktmärket är att det efter tre terminer ska finnas minst 20 studenter på en övningsskola och minst 15 studenter på en övningsförskola inklusive studenter från tidigare antagningsomgångar. Stora övningsskolor/förskolor förväntas ta emot ett större antal.

Malmö högskolas ansvar Kriterier 3 – 4 Stort antal lärare/förskollärare med adekvat examen och handledarutbildning Malmö högskolas ansvar tillhandahålla vfu-lärare som följer, examinerar och bidrar till studenternas utveckling i samråd med handledaren och som gör besök i varje vfu-kurs. erbjuda utlokaliserad handledarutbildning. Övningskolans/förskolans ansvar tillhandahålla så många handledare med handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng att var och en endast handleder ett fåtal studenter samt att handledare har adekvat lärar- respektive förskollärarutbildning. ge förutsättningar för handledare att delta i handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng. Över 500 kursdeltagare i utlokaliserade kurser antagna 2014 Stort intresse – efterfrågar kompletteringar

Riktmärket Handledarutbildningen Riktmärket är att skolan/förskolan ska ha en handledartäthet som innebär att varje handledare handleder högst två studenter per termin. Det stora flertalet handledare på skolan respektive förskolan ska ha genomgått handledarutbildning om minst 7,5 högskolepoäng efter tre terminer (samtliga efter 5 terminer) som övningsskola/övningsförskola. Utlokaliserad handledarutbildning erbjuds från och med mars till och med november året efter skolan antagits som övningsskola/övningsförskola. Därutöver kan enskilda individer söka handledarutbildningen på Malmö högskola som fristående kurs. Fler handledare – fåtal studenter Fristående kurs för alla – endast utlokaliserat till antagningsomgång

Malmö högskolas ansvar Övningskolans/förskolans ansvar Kriterier 5 - 6 Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Malmö högskolas ansvar organisera medverkan av lärare från övningsskola/övningsförskola i metodiska moment i ämnesdidaktisk/ fritidshemspedagogisk/förskole-pedagogisk högskoleförlagd utbildning samt anordna seminarier för handledare i ämnesdidaktik/fritishems-pedagogik/förskolepedagogik anordna seminarier om professionsutveckling för handledare. organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/ övningsförskolor. Övningskolans/förskolans ansvar anordnar seminarier för samtlig personal om innebörden av övningsskola och övningsförskola från och med år 1, - leder seminarier om professionsutveckling på den egna skolan/förskolan för såväl handledarkolleger som studenter från och med år 1, - deltar i av högskolan anordnade seminarier i ämnesdidaktik/fritidshemspedagogik/ förskolepedagogik från och med år 1 samt - är beredd att medverka i metodiska moment i ämnesdidaktisk/ fritidshemspedagogisk/förskolepedagogisk högskoleförlagd utbildning från och med år 2. Över 500 kursdeltagare i utlokaliserade kurser antagna 2014 Stort intresse – efterfrågar kompletteringar

Kriterium 7 Samverkan med annan övningsskola/övningsförskola Malmö högskolas ansvar organisera seminarier för utbyte mellan olika övningsskolor/förskolor Övningskolans/förskolans ansvar samverka med annan övningsskola/övningsför-skola så att studenterna kan genomföra del av verksamhetsförlagd utbildning i en verksamhet med andra förutsättningar Vilken termin? Vilken omfattning?

Malmö högskolas ansvar Kriterier 8 -9 Studenters examensarbeten knutna till övningsskolans eller övningsförskolans interna kvalitetsarbete Malmö högskolas ansvar upprätta en struktur för hur studenters examensarbeten ska kunna knytas till övningsskolors/övningsför-skolors interna utvecklingsarbete. upprätta en struktur för hur högskolan och övningsskolan/övningsför-skolan ska kunna samverka för att ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten. Övningsskolans/förskolans ansvar i dialog med högskolan och studenter formulera forskningsbara frågor som kan undersökas inom ramen för ett examensarbete. i dialog med högskolan ge stöd i studenternas genomförande av examensarbeten.

Kriterier 10 -11 Uppföljning och utvärdering Malmö högskolas ansvar upprätta system för årlig uppföljning av försöksverksamheten medverka vid årlig uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten Övningsskolans/förskolans ansvar årligen lämna underlag till uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten medverka vid årlig uppföljning av försöksverksamheten Utvärderingsfrågor som utgår från kriterier för övningsskola/förskola

Ingång - utvecklingsarbete Information till samtlig personal på skolan/förskolan Handledarutbildning 7,5hp VFU-lärare, LS-kontakt som knyts till övningsskolan/förskolan Ökad samverkan med VFU - samordnare, rektor och förskolechef Struktur för VFU-kurserna - trepartssamtal Plan för handledning/handledarutbildning Struktur för utvärdering av kurser Tre parter utvecklar försöksverksamheten – lärarutbildningen – studenten - partnerskolan

Ersättning Projektmedel fördelas mellan högskola, övningsskola/förskola för kvalitetshöjande insatser som är hållbara över tid såsom Utbildning – kompetensutveckling Seminarier – mötesplatser Samordning –infrastruktur Uppföljning och utvärdering Ersättning till övningsskolor utöver det som regleras av ramavtal (650kr/student/vecka ) utgår med 1000 kr/student och VFU –kurs. 100-tal skolor med deltar

Information till nya övningsskolor och övningsförskolor – LS-kontakter Informationsmöte för rektor och vfu-samordnare på nya grundskolor och gymnasieskolor Onsdagen den 26:e augusti D 328 14:15 -16:00 Informationsmöte för förskolechef och vfu-samordnare på nya förskolor Torsdagen den 27:e augusti D 328 14:15 -16:00

Nationellt intresse för hur högskolan driver försöksverksamheten med övningsskola/övningsförskola