Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!"— Presentationens avskrift:

1 Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!

2 Syfte Få en bild av omfattningen samt utvecklingen över tid beträffande elevers alkohol-, tobaks- och narkotikakonsumtion, risk- och skyddsfaktorer, kriminalitet, skolk, psykisk ohälsa och skolanknytning Utgör underlag för utvecklingsarbete i skolorna samt för beslut av preventiva insatser i stadsdelsförvaltningarna Används också för uppföljning och utvärdering av redan genomförda insatser Fungerar även som underlag för forskning, utredning och kunskapsutveckling

3 Om enkäten Har genomförts i Stockholms stad sedan 1970-talet, i nuvarande form sedan år 1998 Genomförs vartannat år i grundskolan (år 9) och i gymnasiet (år 2). Nästa datainsamling 2016 Totalundersökning i de kommunala skolorna, frivillig för friskolor – undersökningen är unik i sitt slag på grund av antalet svarande elever MEN andelen fristående skolor som deltar minskar över tid. Många friståendeskolor deltog 2014 (44% grsk och 59% gymn). Genomförs av Stockholms stad, Socialförvaltningen i samverkan med Utbildningsförvaltningen År 2014 deltog 161 skolor i staden elever svarade på enkäten bland Stockholm stads elever, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 76%.

4 Varför delta? Deltagande skolor (med tillräckligt stort elevunderlag) får en rapport med ett urval av de egna resultaten. Resultaten jämförs över tid samt med ett genomsnitt för Stockholms stads skolor och utgör ett utmärkt underlag för utveckling tex när det gäller skolans egna hälsofrämjande arbete. Exempel Deltagande skolor bidrar till att öka kunskapsläget samt till praktiskt utvecklingsarbete lokalt och till såväl nationellt som internationellt relevant forskning inom ämnesområden som sociologi, kriminologi, pedagogik och socialt arbete. Syftet är INTE att hänga ut skolor med ”dåliga resultat” utan enbart att bidra till utveckling För att en skola ska få en rapport är kravet att 25 elever eller fler besvarat enkäten på skolan i årskursen samt en svarsfrekvens på lägst 50 procent. För att en skola ska få en återrapportering redovisat över pojkar och flickor krävs att 25 elever eller fler i respektive grupp har besvarat enkäten Rapporten presenterar ett urval frågor från undersökningsresultatet. Skolans resultat jämförs med en total av samtliga deltagande skolor. I rapporten redovisas två olika typer av värden - procentandelar och index. Av sekretesskäl redovisas inte resultat som kan möjliggöra identifiering av enskilda elevers svar. Procentandelar motsvarande 1-6 personer kommer därav inte att visas, vilket innebär att stapeln utelämnas ur diagrammet. För index utelämnas stapeln om de beräknats utifrån färre än 7 svarande. För båda dessa typer av värden utelämnas stapeln om det inte är någon elev som besvarat frågan (bortfall). Detta kan få till följd att skolans resultat lämnas blankt. Procentandelar kan även presenteras i form av värdet 0, vilket innebär att ingen av de svarande eleverna har valt det eller de svarsalternativ som redovisas i diagrammet. Vilka skolor får en skolrapport? För att en skola ska få en rapport är kravet att 25 elever eller fler besvarat enkäten på skolan i årskursen samt en svarsfrekvens på lägst 50 procent. För att en skola ska få en återrapportering redovisat över pojkar och flickor krävs att 25 elever eller fler i respektive grupp har besvarat enkäten. Vilka elever redovisas i diagrammen? Referensvärdet (totalen) är resultatet för samtliga deltagande elever i Stockholm stads skolor, i årskursen (det vill säga enbart elever med Stockholm som skolkommun). Skolans värde utgörs alltid av eleverna i aktuell årskurs på den skola redovisningen avser.

5 Vid frågor, kontakta gärna: Erik Begler 08 508 25 619 erik
Vid frågor, kontakta gärna: Erik Begler Julia Sandahl

6 Skolsituation – index mellan 0 och 100 där 0 är lägsta och 100 motsvarar högsta tänkbara värde (tillbaka) Pojkar, Eriksdalsskolan Flickor, Eriksdalsskolan Totalt pojkar i åk Totalt flickor i åk Index Index Grad av positiv uppmärk-samhet Grad av inflytande Grad av tydliga regler Grad av god anknytning till skolarbetet Grad av positiv uppmärk-samhet Grad av inflytande Grad av tydliga regler Grad av god anknytning till skolarbetet xxxskolan Årskurs 9


Ladda ner ppt "Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!"

Liknande presentationer


Google-annonser