Trpt ledn sept 09/B Sigvald

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till information om SRY utbildning.
Advertisements

Processkartläggning.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Processkartläggning.
Intervju inför ViV-projektet.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Systemkarta.
AU Digital samverkan LO Process
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
Grundläggande redovisning
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Inköpsrutiner.
Utvärdering av processmognad
K16 Aktivitet ger resultat
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Tillsammans räddar vi liv
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Beställning av tjänster
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Marknadsföring av turism
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Introduktion till The Rational IT Model
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Presentation av ledningssystemet
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
-Rutten en viktig bisak
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Kommunikationsprocesser
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Trpt ledn 2 - 23 sept 09/B Sigvald Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Plan för 23 september 2009 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor samt transporter Kunna planera och strukturera samt prioritera intressenter och uppdrag Hemuppgift genomgång Planering Vad påverkar eller påverkas en transportledare av? Processen från offert till faktura Introduktion ISO ”Varför jobba med kvalité och miljö”? Hemuppgift: Åkerihandboken; Sid 173-187 Kvalitet och miljö Målet idag: förstå processen från offert till faktura och vad som kan påverka kvalitén 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 23 sept 09/B Sigvald

Kursplan trpt ledn 2 HT 2009

Behov från intressenter Nöjda intressenter Hemuppgift 3 /Namn:……………………………………. En enkel processbeskrivning på papper över huvudprocessen i det företag som Du har haft LIA -praktik ifrån, som lämnas in den 23 sept. Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Behov från intressenter Nöjda intressenter 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald Vad är en process? En process är en grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall. (Definition enligt ISO 9000:2000) 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Redovisning av övningsuppgift Ledningsprocess Huvudprocess Marknads- föra Sälja Köpa in Planera Utföra tjänster Fakturera Följa upp Behov från intressenter Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Nöjda intressenter Inköp Upphandling Köp av transport-tjänster Ruttplanering Planera transporter Personal-planering Planera beställningar Kundorder-mottagning Orderutdeln. Kundservicevia telefon Fraktsedels-registrering Vägleda förare Ta emot fax Prissättning Fakturering Kontroll av fakturor Utvärdering Stödprocess 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Underprocesser som berör transportledaren Marknads- föra Sälja Köpa in Planera Utföra tjänster Fakturera Följa upp Ruttplanering Planera transporter Personal-planering Planera beställningar Kundorder-mottagning Orderutdeln. Kundservicevia telefon Fraktsedels-registrering Vägleda förare Ta emot fax Inköp Upphandling Köp av transport-tjänster Prissättning Fakturering Kontroll av fakturor Utvärdering Huvudprocess Nöjda intressenter Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Behov från intressenter Övningsuppgift: Vilka aktiviteter tycker Du att det saknas i huvudprocessen? 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Hemuppgift 4 /Namn:………………… De åtta ledningsprinciperna Ringa in ditt svarsalternativ =exempel Hur viktigt är ledningsprincipen för att skapa långsiktig lönsamhet och framtida konkurrenskraft i ett företag? (1 = helt oviktigt till 10 = helt nödvändigt) 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop – inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Hemuppgift 4 /Namn:………………… De åtta ledningsprinciperna Ringa in ditt svarsalternativ Hur långt tror Du att det företag som Du tänker på (gjort praktik hos) kommit vad gäller ledningsprincipen? (1=arbetet har inte startat till 10=företaget är i världsklass) 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda   2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop - inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Exempel ”uppdragsprocessen i ett transportföretag” Alla uppdrag är orderstyrda och utförs med ledning av uppgifter från transportledaren. De utförs av behörig och kvalificerad personal. Behörig personal för olika typer av tjänster definieras enligt organisationsplan och befattningsbeskrivningar. Kontinuerlig bevakning av inplanerade order görs av transportledaren. Avvikelser/förbättringsmöjligheter rapporteras och behandlas på vecko/månadsmöten Processindelning Processtyrning av transport- och maskintjänster kan indelas i två kategorier nämligen: Styrning av verksamheten av egna resurser och fordon Styrning av verksamheten för uppdrag utförda av underleverantör sker genom leverantörsavtal. Processtyrning och kontroll Via kommunikationsmedia, ex.vis mobiltelefon, mobil kommuniklation säkras behovet av kommunikation mellan expeditionspersonal och förare/maskinist för nödvändig kontroll av utförda uppdrag. Även ändringar och oförutsedda händelser i utförandeprocessen kan klaras av via aktuellt kommunikationsmedia. Underhåll Underhåll av fordon, maskiner och utrustning ska ske i sådan omfattning att process-dugligheten uppfyller uppsatta kvalitetskrav. Processflöde-Översikt Uppdraget utförs enligt bifogat processflöde

Processflöde-Översikt

Kostnadsfördelningen 10 Personal Däck Diesel Reparationer o service Värdeminskning Fordonsskatt Försäkring Ränta Administration övrigt 4 3 2 Lokal- distribution 10 55 5 10 3 2 3 4 7 1 5 3 12 40 2 35 Långväga distribution Anläggningstransport med släp De största kostnaderna i åkeriföretagen är kopplade till personal och drivmedel. Övriga kostnader är administration, marknadsföring, kontorsmaterial och lokaler. Kostnaderna för fordonen varierar. Här redovisas exempel på hur kostnadsfördelningen kan se ut för tre olika typtransporter med lastbil. 13 7 7 5 28 3 23 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Övningsuppgift - Anbud

Övningsuppgift - Avtal

Åkeriföretagens verksamhet Andel av medlemsföretagen sysselsatta inom olika verksamheter Tanktransporter 4 % Miljötransporter 7,7 % Lantbrukstransporter 8,3 % Övriga transporter 9,9 % Skogstransporter 12,9 % Närtransporter 15,9 % Fjärrtransporter 22,3 % Bygg- och anlägg- 38,6 % ningstransporter Då många åkeriföretag har inriktat sig på fler typer av transportuppdrag och därmed faller under fler kategorier överstigen totalandelen 100 %. Alla produkter människan kommer i kontakt med har med största sannolikhet fraktats med lastbil. Det är åkeriföretagen som får vårt samhälle att fungera. Det gäller allt från morgontidningen, mjölken i matvarubutikerna, medicinerna på apoteken till bränslet på bensinmackarna. Sveriges Åkeriföretag har ca 9 300 åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Deras verksamhet kan delas upp i olika typer av transporter. Ovanstående siffror bygger på uppgifter som medlemsföretagen själva rapporterat om sin verksamhet. Bygg- och anläggningstransporter är en verksamhet som klart dominerar. Många företag är sysselsatta inom fjärrtrafiken som omfattar inrikes linjetrafik och internationella transporter. Närtransporter som omfattar styckegodstransporter, budförsändelser, post- och småpaket, är också en vanlig verksamhet. Övriga transporter omfattar transporter av bilar, bilbärgning, maskin- och tungtransporter samt bohags- och kontorsflyttningar. 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald

Vid frågor får ni gärna ringa på 0703-32 54 00 Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Uppföljning av Plan för 23 september 2009 År målet uppnått idag? Målet idag: förstå processen från offert till faktura och vad som kan påverka kvalitén? (Varför jobba med kvalité och miljö”?) Hemuppgift: Åkerihandboken; Sid 173-187 Kvalitet och miljö bengt.sigvald@alltransport.se? Vid frågor får ni gärna ringa på 0703-32 54 00 2018-09-18 Trpt ledn 2 - 16 sept 09/B Sigvald