Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Trpt ledn sept 09/B Sigvald

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Trpt ledn sept 09/B Sigvald"— Presentationens avskrift:

1 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald
Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2) Plan för 9 september 2009 (rödmarkerat kommer på tentan i någon form) Kort presentation av oss Genomgång av kursplan/mål trpt ledn 2 Tentamen 18/12, 15/2, 17/3 .(3 tim) Kurslitteratur utdelas, presentationer läggs på intranätet Fokus på processer och ledningsprinciper vilket innebär; elevinflytande, mentorstöd där Bengt finns tillgänglig 30 min före och efter lektionstid (+ telefon), helhetssyn (hur kan transportledaren påverka hållbar utveckling). Vi gör en övning i att ta fram processerna i ett tranportföretag och att förstå ledningsprinciperna. Genomgång av hemuppgift Målet idag: förstå kursplan, få ut kurslitteratur, förstå innebörden av processer och de åtta ledningsprinciperna Trpt ledn sept 09/B Sigvald

2 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald
KURSINNEHÅLL TL2 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor samt transporter TL2 Kunna planera och strukturera samt prioritera intressenter och uppdrag TL2 Kvalitets- och miljöarbete i en transportorganisation TL2 Avstämnings- och uppföljningsarbete TL2 Introduktion till IT inom transportledning Grundläggande teorier, psykologin bakom gott ledarskap Att skapa och upprätthålla goda kundrelationer Projektmetodik  Trpt ledn sept 09/B Sigvald

3 Transportledning/Transportorganisation ( trpt ledn 2)
Omfattning: 8 Poäng ( del av) Mål: Efter genomgången kurs ska den studerande ha goda kunskaper i att organisera, planera och administrera transportledningsfunktionen inom en verksamhet, med hänsyn till intressenternas behov av kvalité, miljö, säkerhet och effektivitet. Examination: Kursen bedöms med betygen Godkänd (krävs 50%) och Väl Godkänd (krävs 80%.) Tentamenspliktigt: Litteratur, eventuellt utdelat material, information på föreläsningar som ej finns dokumenterat. Litteratur: Sveriges Åkeriföretags Åkerihandbok (utdelas vid kursstart) och ev. kurslitteratur som meddelas vid kursstart och presentationer. Trpt ledn sept 09/B Sigvald

4 Kursplan Varje kursdag startar med dagens kursplan/mål
V37 – V38 Att leda, förmedla och planera, såväl processer, människor samt transporter. Vad kan transportledaren påverka eller påverkas av V39 Kunna planera och strukturera samt prioritera intressenter och uppdrag med hänsyn till hållbar utveckling V40 – V44 Kvalitets- och miljöarbete i en transportorganisation med bl.a. - ISO-standarder för trafiksäkerhet, miljö, arbetsmiljö och kvalitet. Vad är ett ledningssystem? - Grundläggande miljökurs, miljökalkyl - Systematiskt arbetsmiljöarbete - Hållbar utveckling V45 – V47 Avstämnings- och uppföljningsarbete - genomföra internrevision och skyddsrond på ”vår kurs” - genomföra internrevision på ett företags transportledning. - Genomgång av hållbarhetsredovisning V47 Introduktion till IT inom transportledning, mobil kom. på marknaden Trpt ledn sept 09/B Sigvald

5 De åtta ledningsprinciperna värdegrunder för kvalitetsledning
ISO 9000:2000 presenterar åtta ledningsprinciper som utgör basen för ett bra kvalitetsledningssystem. Dessa principer utgör värdegrunden i alla olika modeller för verksamhetsutveckling, enligt ISO 9001, TQM eller olika branschmodeller. Med dessa åtta principer som ledstjärna kan alla typer av organisationer åstadkomma resultat. Men få organisationer har fullt ut nyttjat potentialen som finns i tillämpningen av principerna visar fler undersökningar, se Framgång för Sverige ( Trpt ledn sept 09/B Sigvald

6 De åtta ledningsprinciperna
Övning Beskriv vilka intressenter som kan finnas till ett företag:……… Beskriv vilka resurser som kan finnas i ett företag: ……………… Trpt ledn sept 09/B Sigvald

7 De åtta ledningsprinciperna
Kundfokus Organisationen är beroende av sina kunder och bör därför förstå aktuella och framtida kundbehov, bör uppfylla kundkrav och bör sträva efter att överträffa kunders förväntningar. Ledarskap I ledningens roll ligger bl a krav på att ge de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsinriktning för företaget. Medarbetarnas engagemang Medarbetare på alla nivåer är organisationens främsta tillgång. Deras fulla engagemang medför att deras förmåga kan användas för organisationens bästa. Processinriktning Ett önskat resultat uppnås mer effektivt när aktiviteter och tillhörande resurser hanteras som en process. Trpt ledn sept 09/B Sigvald

8 De åtta ledningsprinciperna
Systematiskt angreppssätt för ledning Att fastlägga, förstå och hantera samverkande processer som ett system medverkar till att organisationen blir effektiv i att uppnå sina mål. Ständig förbättring Ständig förbättring av organisationens funktion och resultat bör vara ett beständigt mål. Faktabaserade beslut Verkningsfulla strategier och beslut baseras på fakta. Ömsesidigt fördelaktiga relationer till leverantörer En organisation och dess leverantörer är beroende av varandra, och ömsesidigt fördelaktiga relationer. Trpt ledn sept 09/B Sigvald

9 De åtta ledningsprinciperna
Ringa in ditt svarsalternativ Hur viktigt är … för skapa långsiktig lönsamhet och framtida konkurrenskraft i företaget? 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop – inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning Trpt ledn sept 09/B Sigvald

10 De åtta ledningsprinciperna
Ringa in ditt svarsalternativ Hur långt tror Du att det företag som Du tänker på (gjort praktik hos) kommit vad gäller att …. 1 Kundernas krav och förväntningar är kända för de anställda 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ledningen ger de anställda en tydlig bild av förutsättningar och utvecklingsriktning för företaget Alla anställda är engagerade i företagets utveckling Organisationen är duktig på att utveckla och arbeta i väldefinierade arbetssteg/processer Alla arbetssteg/processer i organisationen hänger ihop - inbördes och med företagets mål och strategier Ständiga förbättringar är alltid ett mål för företaget Verksamhetens strategier och beslut baseras på fakta Företaget utvecklar strategiska samarbeten med leverantörerna för att skapa värdeökning Trpt ledn sept 09/B Sigvald

11 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald
Vad är en process? En process är en grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall. (Definition enligt ISO 9000:2000) Trpt ledn sept 09/B Sigvald

12 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald
Varför processer? Oftast är en organisation uppdelad i traditionella, eller praktiska, avdelningar som var och en gör en liten insats i den vara eller tjänst som produceras. Genom att tänka i processer, som skär igenom dessa avdelningar, är det lättare att få fram en helhetsbild över flödet i organisationen och mycket lättare att hitta problemen i de gränssnitt som finns mellan olika avdelningar eller moment. Trpt ledn sept 09/B Sigvald

13 Övningsuppgift - processer
Skriv ner tre aktiviteter/något som görs i ett tranportföretag. Minst en av dem ska beröra en ”transportledares vardag”. T.ex. - registrera en kundorder - avtala med kund - marknadsföra - gå på kurs Jobba två och två Tid 10 min Trpt ledn sept 09/B Sigvald

14 Transportplanerarens roll i företagets operativa verksamhet
Marknadsföra Sälja Producera Intressenters behov Transport- företagets tjänster Intressenters synpunkter Planera, leda och tillsätta resurser Mäta, analysera och förbättra Stödja verksamheten affärsprocess Transportplanerarens roll Vilka intressenter påverkar TL mest? Trpt ledn sept 09/B Sigvald

15 Redovisning av övningsuppgift
Ledningsprocess Huvudprocess Marknads- föra Sälja Köpa in Planera Utföra tjänster Fakturera Följa upp Behov från intressenter Kunder, anställda, ägare, leverantörer, samhället, Nöjda intressenter Inköp Upphandling Köp av transport-tjänster Ruttplanering Planera transporter Personal-planering Planera beställningar Kundorder-mottagning Orderutdeln. Kundservicevia telefon Fraktsedels-registrering Vägleda förare Ta emot fax Prissättning Fakturering Kontroll av fakturor Utvärdering Stödprocess Trpt ledn sept 09/B Sigvald

16 Problem som kan uppstå med traditionell organisation
Svårt med kundfokusering Bristande helhetssyn Ineffektiva flöden och tidsslöseri Svårt att engagera medarbetare och ta till vara deras förmåga. Revirtänkande; gränser mellan avdelningar. Processer finns överallt men vi är dåliga på att kartlägga dem av flera orsaker. - tankesättet med processer relativt nytt - "krocka" med traditionellt tänkande i avdelningar vilket kan göra att medarbetare känner sig hotade. Trpt ledn sept 09/B Sigvald

17 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald
Några skillnader mellan processorientering och ett traditionellt tänkande Traditionellt tänkande Processorienterat tänkande De anställda är problemet Processen är problemet Jag gör mitt arbete Jag hjälper till att få saker uträttade i vår organisation Förändra anställda Förändra processer Lita inte på någon Samarbeta mot gemensamma lösningar Vem gjorde fel?! Vad tillät felet att uppstå? En bra genomförd processorientering kan bland annat ge följande fördelar: Ökad förståelse för både helheten och detaljerna Medarbetare förstår sin roll i helheten Ger underlag för förbättringsarbete Synliggör var det är lämpligt att gå in med mätningar i processen Trpt ledn sept 09/B Sigvald

18 Trpt ledn 2 - 9 sept 09/B Sigvald
Hemuppgift Om Du har synpunkter på ”kursplan, så vill jag gärna veta det! Du får även lämna synpunkter senare under kursens gång”! Vad saknas/är för mycket av? Om Du har synpunkter på ” Uppläggning av lektioner , så vill jag gärna veta det!? Föreläsningar, kalkyler, bikupor, diskussioner, grupparbeten, studiebesök, hemuppgifter på företag, gästföreläsare från näringslivet Bedömning av de åtta ledningsprinciperna på papper, som lämnas in den 23 sept. OBS! ändrat datum En enkel processbeskrivning på papper över huvudprocessen i det företag som Du har haft LIA -praktik ifrån, som lämnas in den 23 sept. OBS! ändrat datum Trpt ledn sept 09/B Sigvald

19 Vid frågor får ni gärna ringa på 0703-32 54 00
Transportledning/Transportorganisation Uppföljning av plan 9 september 2009 År målet uppnått idag? /svar enl. kursdeltagare förstå kursplan, /ja få ut kurslitteratur, /ja, men vad ska vi läsa? Svar: muntlig genomgång av Åkerihandboken idag, skriftligt den 16 sept. förstå innebörden av processer . /Lite krångligt, vi kommer träna mer. förstå innebörden av de åtta ledningsprinciperna vilket innebär bl.a. elevinflytande och mentorstöd . /Verkar bra med praktisk tillämpning av ledarskap och medarbetarskap på kursen (samarbete mellan kursledare och kursdeltagare). Vissa principer känns mer naturliga än andra, men vi kommer att träna mer. Glöm inte hemuppgiften uppgift 1 och 2 som lämnas in senast tisd. 15 sept. på mail till mig, så jag kan ge feedback på onsd. den 16 sept. Uppgift 3 och 4 lämnas in skriftligt på onsdag den 23 sept. (OBS! ändrat datum, så jag kan dela ut pappersunderlag på onsd. den 16 sept.). Lycka till/Bengt Vid frågor får ni gärna ringa på Trpt ledn sept 09/B Sigvald


Ladda ner ppt "Trpt ledn sept 09/B Sigvald"

Liknande presentationer


Google-annonser