Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald"— Presentationens avskrift:

1 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Kvalitet och miljö i transportorganisationen HT 2017 Lektionstid: Oktober mån 23 Kursinfo, Introduktionsutbildning, ledningsprinciper, ons 25 ISO-standarder, Miljö November 1 Gästföreläsare (ledningssystem + grundstruktur) + ISO 9001 8 Kvalitet, Redovisning av grupparbete 20 Arbetsmiljö (test utvecklingssamtal), Trafiksäkerhet 22 Hållbar utveckling, Uppföljningsarbete, 27 Internrevision, Transportledningssystem, testtenta 29 Repetition Tentadag måndagen den 4 december kl – 11.30  1  2  3  4  5  6  7  8 Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

2 Att införa ett ledningssystem för kvalitet
Att införa ett ledningssystem för kvalitet är ett strategiskt beslut inom en organisation, vilket kan bidra till att förbättra organisationens övergripande prestanda och skapa en bra grund för initiativ till hållbar utveckling. De tänkbara fördelarna för en organisation med att införa ett ledningssystem för kvalitet baserat på denna standard är att: ständigt kunna erbjuda produkter och tjänster som uppfyller kundkrav och tillämpliga författningskrav; underlätta möjligheten att öka kundtillfredsställelsen; hantera risker och möjligheter kopplade till organisationens förutsättningar och mål; visa överensstämmelse med krav som specificerats i ledningssystemet för kvalitet. Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

3 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Start av genomgång av Verksamhetshandboken Förord Beskrivning av VIS AB Intressentanalys Affärsidé och policy VIS:s ledningsprinciper Styrning, System, Organisation Processbeskrivning (klickbar) Organisation Ansvar och befogenheter Krav och Lagar Marknadsföring, Försäljning, Avtal, Inköp Utföra tjänster (Lasta, Transportera, Lossa, Godkänna) Fakturera Följa upp Ekonomi och Administration. Personalrutiner Lokaler, Resurser, Infrastruktur Arbetsmiljö Information och utbildning till anställda. IT-stöd Miljö Korrigerande och förebyggande åtgärder Utbildning, kompetens Kommunikation Bilaga 1 Personalhandbok, faktainformation från A-Ö Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

4 Innehållet i VIS ABs Verksamhetssystem
Vad ska vi ”ha koll på”? /Så hanterar VIS AB frågan! 1. Processer Visar flödet på hur mitt jobb påverkar andra och påverkas av andras jobb./Hanteras genom klicka på aktuell process. För varje aktivitet/delprocess finns en processansvarig 2. Förbättringssystem Visar ett sätt som passar oss att ta hand om förbättringar och avvikelser i vår verksamhet. Det kan gälla miljön, ekonomin, arbetsmiljön, kundnöjdhet och mycket annat. /Hanteras genom Korrigerande och förebyggande åtgärder 3. Dokumentation Var hittar vi det vi behöver i vardagen? Både instruktioner och t.ex. underlag till fakturor. Hanteras genom ”Vår filstruktur” 4. Kundfokus Vi har mål på kundnöjdhet och en plan på hur målen skall nås. Vi säkerställer så att vi klarar av de krav och förväntningar som kunden har. Vi visar detta i offerter och på vår hemsida. Hanteras genom Mål och ”Kundfokus” 5. Miljöutredning Vi har kartlagt verksamhetens miljöpåverkan på årsbasis och skapat rutiner för hur vi arbetar med betydande miljöaspekter och hur vi följer de lagar och förordningar som finns. Hanteras enligt beskrivningen under Miljö Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

5 Innehåll i VIS ABs Verksamhetssystem
6. Mål Vi har mål för kvalitets- och miljöarbetet inkl. handlingsplaner för hur de skall nås. Hanteras genom Mål 7. Lagar och författningar Vi har sammanställt de lagar och författningar som vi påverkas av, framförallt avseende miljö. Hanteras genom lagar 8. Policy Vi har kvalitets- och miljöpolicy som stämmer överens med vår verksamhet och de uppsatta målen. Hanteras genom Policy 9. Inköp Vi har klarlagt vilka behov och krav vi har. Årligen bedömer vi nya och gamla leverantörer och byter när det behövs. Hanteras genom Inköp 10. Produkter och tjänster Visar hur vi hanterar uppdragen till kund, där våra ordersystem, IT-hjälp och Personalhandboken är till stor hjälp. Hur vi förebygger arbetsskador och hur egenkontrollen görs under produktionen framgår också. Hanteras genom Utföra tjänster Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

6 Hanteras enligt beskrivningen under Ledningens genomgång
Ledningen utvärderar löpande verksamheten. Kunders synpunkter, våra förbättringar, revisioner, processers duglighet, förändringar och uppföljning av beslut diskuteras och utvärderas. Miljöutredningen och miljömål utvärderas också. Hanteras enligt beskrivningen under Ledningens genomgång Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

7 Innehåll i VIS ABs Verksamhetssystem
12. Resurser Vi har koll på våra resurser i form av fordon, utrustning, anställda och deras kompetensutveckling. Vi har klart för oss infrastrukturen (energi, tele, el, data, avlopp m.m.) och verksamhetsmiljö (bl.a. arbetsmiljön) Hanteras bl.a. enligt beskrivningen under Processbeskrivning 13. Nödlägesberedskap Vi har rutiner för hur vi ska agera vid nödläge, t ex olycka eller brand, som samtliga medarbetare känner till. Vi har ordning på våra rutiner och flöden både på terminaler, planer och kontor, så vi hittar och inget är i vägen om något händer. Hanteras enligt beskrivningen under Nödlägesberedskap 14. Övervakning och mätning Kanske vår svåraste utmaning, men vi försöker löpande mäta våra mål och hantera våra avvikelser. Vi kollar också var i arbetsflödet som vi behöver lägga ner mest kraft. Hanteras enligt beskrivningen under mål och Korrigerande och förebyggande åtgärder Att arbeta med ständiga förbättringar är kärnan i vårt ledningssystem. Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

8 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Vi tittade i Verksamhetshandboken och gjorde vissa jämförelse med standardens krav. (se blåmarkerad text) 4.1 Att förstå organisationen och dess förutsättningar Organisationen ska avgöra vilka externa och interna frågor som är relevanta för dess syfte och dess strategiska inriktning och som påverkar dess förmåga att nå de avsedda resultaten med sitt kvalitetsledningssystem. Organisationen ska övervaka och granska information om dessa externa och interna frågor. 4.2 Att förstå intressenters behov och förväntningar Beroende på intressenters inverkan, eller tänkbara inverkan, på organisationens förmåga att ständigt erbjuda produkter och tjänster som uppfyller kundkrav och tillämpliga författningskrav, ska organisationen bestämma: a) vilka intressenter som är relevanta för kvalitetsledningssystemet; b) vilka av dessa intressenters krav som är relevanta för kvalitetsledningssystemet. Organisationen ska övervaka och granska information rörande dessa intressenter och deras relevanta krav. Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

9 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
5.1.2 Kundfokus Högsta ledningen ska tydligt visa ledarskap och åtagande i fråga om kundfokus genom att säkerställa att: a) det avgörs vilka kundkrav och författningskrav som är tillämpliga, att de förstås och ständigt uppfylls; b) risker och möjligheter som kan påverka produkters och tjänsters överensstämmelse med krav samt förmågan att förbättra kundtillfredsställelsen bestäms och hanteras; c) fokus på att förbättra kundtillfredsställelsen upprätthålls. 5.2 Policy 5.2.1 Upprättande av kvalitetspolicy Högsta ledningen ska upprätta, införa och underhålla en kvalitetspolicy som: a) är anpassad till organisationens syfte och förutsättningar samt stöder dess strategiska inriktning; b) ger ett ramverk för att sätta kvalitetsmål; c) innefattar ett åtagande att uppfylla tillämpliga krav; d) innefattar ett åtagande att ständigt förbättra kvalitetsledningssystemet. Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

10 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Krav enl. ISO 9001 Förslag enl. Verksamhetshandboken Fundera/Diskutera: vad saknas? Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

11 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Gästföreläsare Ellen Friberg, VisionL Ledningssystem + grundstruktur Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

12 FÖRETAGET Dokumentationskrav
4 Organisationens förutsättningar Interna och externa frågor 6 Planera Riskhantering Miljöaspekter Bindande krav Mål och handlingsplaner Hantering av förändringar Intressenter P 7 Stöd Resurser Kompetens Medvetenhet Kommunikation Dokumentation 5 Ledarskap Kundfokus Policy Roller och ansvar 10 Förbättringar Avvikelser Ständiga förbättringar A D 8 Verksamhet Krav på produkter och tjänster Konstruktion och utveckling Framställning av produkter/utförande av tjänster Leverantörer, inköp, utlagda processer Nödlägen C 9 Utvärdering av prestanda Övervakning, mätning , utvärdering Analys Kundtillfredsställelse Efterlevnadskontroll bindande krav Internrevision Ledningens genomgång Ledningssystemets omfattning Processer


Ladda ner ppt "Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald"

Liknande presentationer


Google-annonser