Vår visuella identitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
- Kroppens kontrollcentrum -
Beredningen för integration och mångfald
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Grafisk design av tryckt reklam
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Grafisk profil.
En PowerPoint om PowerPoint
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Mål- och resultatstyrning
Landstingsstyrelsens förvaltning
Kap 6: Marknadsstrategier
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Anställningsintervjun
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
1 Bli medlem i ett Saco-S-förbund Nytt pensionsavtal för unga akademiker
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
Tips och tricks! VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Välkommen. Föreningens utvecklingsområden Föreningsidé Vision – Mål - Policy Struktur Kommunikation Materiella resurser Medlemmar.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Grafisk kommunikation
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Gör en traditionell släktbok med Disgen
Barnkonventionen i förskolan
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Grafisk profil.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Medarbetarundersökning 2016
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Strategi för Bästa Heby
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Olika funktioner och tips till PowerPoint
Grafisk profil.
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Praktiskt och tider kring varumärkesbytet
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
ArtDatabanken Till styrmodell .
Effektkarta för extern webbplats
Enkät i gymnasieskolan 2015
Min vardag som handläggare
Trapphusmodellen ”Sollefteå-modellen”. Målsättning Deltagaren ska efter genomförd övning ha kunskap om hur slangutläggningen går till samt i vilka situationer.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Den här presentationen innehåller:
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Vår visuella identitet En del av vårt varumärke

Varumärket Gävle kommun Vad är ett varumärke? Mycket viktigt avsnitt som förklarar grunden för allt vårt varumärkesarbete! Grundläggande om varumärken och varför vi ändrar överhuvudtaget.

Vårt varumärke Hur vi vill vara Hur vi är Hur vi uppfattas Gävle kommun 2018-09-17 Vårt varumärke Hur vi vill vara Policys, visioner, löften, strategier, visuell identitet Hur vi är Vad vi faktiskt gör, bemötande, servicenivå Hur vi uppfattas Undersökningar media, snacket på stan Gävle kommuns varumärke Ett varumärke kan delas upp i tre delar: Hur vi vill vara finns beskrivet i en rad styrdokument, till exempel boken om vår värdegrund, serviceguiden, designmanualen, med mera. Det här styr vi över själva och det är de här styrdokumenten som ska ligga till grund för vårt varumärkesarbete. Hur vi är handlar om hur väl vi följer våra styrdokument. Håller vi rätt servicenivå? Har vi korrekt avsändarsignatur i våra e-postmeddelanden? Håller vi hastighetsgränserna när vi kör med kommunens bilar? Tar vi i hand? Ser vi medborgarna i ögonen? Hur vi uppfattas påverkas i väldigt hög grad av hur vi faktiskt är. Även medias bild och olika undersökningar spelar in, samt vad folk i allmänhet säger om oss på stan.

! Optimalt läge Hur vi vill vara Hur vi är Hur vi uppfattas Gävle kommun 2018-09-17 Optimalt läge Mottagare ! Hur vi vill vara Hur vi är Hur vi uppfattas Vårt mål är att det inte ska vara nå skillnad på hur vi vill vara, hur vi är och hur vi uppfattas. Om alla medarbetare följer de styrdokument som finns så betyder det att vi är som vi vill vara. Klicka på bilden! Lyckas vi med det är chansen stor att vi även uppfattas utifrån ungefär som vi vill uppfattas. Att nå hit är svårt och kräver mycket arbete och mycket ansvar från var och en av oss. Att följa vår visuella identitet är en del i det arbetet.

Nuläge Hur vi uppfattas Gävle kommun Hur vi är Fjärran Gymnasie- 2018-09-17 Nuläge Fjärran Gymnasie- Skolorna Hur vi är Hur vi uppfattas Gävle kommun Biblioteken Omvårdnad Konst- centrum Konsert- huset Före- bygg- ande

? Effekt Gävle kommun Fjärran Gymnasie- Skolorna Biblioteken Omvårdnad 2018-09-17 Effekt Fjärran ? Gymnasie- Skolorna Gävle kommun Biblioteken Omvårdnad Varje krona som satsas på ett annat kommunalt varumärke tar en krona från övriga delar av kommunen. Konst- centrum Konsert- huset Före- bygg- ande Mottagare

Vår visuella identitet är en del av vårt varumärke Gävle kommun 2018-09-17 Vår visuella identitet är en del av vårt varumärke Visuell identitet = grafisk profil. Regler för hur vår kommunikation ska se ut. Hur vi ska använda logotyp, färger, typsnitt, bilder, med mera. Ska stämma med vår vision, våra strategier och löften. Reglerna beskrivs i en designmanual. Gävle kommuns visuella identitet eller grafiska profil är en del av vårt varumärke. Den ska ge en bild av oss som överensstämmer med vår egen vision och våra löften. Gävle kommun ska uppfattas som en ledande, inspirerande och välkomnande kommun. Vår visuella identitet är framtagen för att ge en dynamisk bild av oss – möjlig att anpassa i en föränderlig omvärld och för våra många skilda behov. Den består av en samling regler för hur våra olika identitetselement ska användas. Identitetselement är de bärande delarma i vår visuella identitet och som gör vårt varumärke unikt. Det vill säga vår logotyp, våra profilfärger, typografin, det grafiska elementet med mera. Reglerna beskrivs i vår designmanual som finns på Ankaret (http://ankaret/designmanual/)

Varför stärka varumärket? Gävle kommun 2018-09-17 Varför stärka varumärket? Tydligare för medborgarna Sparar pengar Jobbet redan gjort Samverkanseffekter Ökad konkurrenskraft! Tryggt och bekant Lägre upplevd risk Stärker självuppfattning och tillhörighet Det finns många anledningar till att följa design manualen. Tydligare Genom att följa reglerna i designmanualen underlättar vi för våra medborgare och kunder. De ser tydligt vem som är avsändare och vet var de ska vända sig för att få mer information. Som kommun har vi extra stora krav på oss att vara tydliga eftersom vi kan avkrävas ansvar inom många områden. Vår visuella identitet är framtagen för att vara tydlig även ur ett tillgänglighetsperspektiv. Typsnitten har hög läsbarhet och layouten underlättar läsning genom hög kontrast och god typografi. Sparar pengar Genom att använda de regler och mallar som redan finns sparar vi tid och kan fokusera på innehållet istället för formen. Det minskar även kostnaderna när vi vänder oss till reklambyråer och liknande, eftersom de också kan följa manualen istället för att lägga ner tid på design. Om alla kommunicerar enligt vår visuella identitet så förstärker vi varandras budskap och ökar effekten av våra budskap. Vi får alltså mer effekt för våra investerade pengar. Alla föredrar starka varumärken Genom att i all kommunikation följa de grafiska riktlinjerna bidrar vi till att göra vårt varumärke mer känt. De allra flesta väljer ett kändare varumärke före ett mindre känt vid val av en vara eller tjänst, eftersom det känns bekant och därmed tryggt. Risken upplevs som mindre och chansen att få valuta för pengarna större. Det skapar dessutom en tillhörighet som stärker kundens självkänsla. Eftersom vår verksamhet är konkurrensutsatt inom flera områden så är det viktigt att vi har ett starkt varumärke. Vi konkurrerar inte bara om kunder utan även om arbetskraft, något som kommer att bli extra tydligt inom några år då många medarbetare går i pension. En arbetsgivare med ett starkt varumärke har lättare att rekrytera eftersom arbetsplatsen upplevs som trygg, säker och ger en viss status. Ett starkt varumärke är även viktigt internt. Det är roligare att arbeta på en arbetsplats med ett starkt varumärke som du känner stolthet för.

Varför ändra? Den nuvarande manualen täcker inte längre våra behov: Gävle kommun 2018-09-17 Varför ändra? Den nuvarande manualen täcker inte längre våra behov: föränderlig värld och nya behov onödigt krånglig och otydlig Splittrad och dyr bild av Gävle kommun Varför uppdateras vår visuella identitet? Den gamla identiteten täckte inte dagens behov. Riktlinjer saknades helt för bland annat webb och trycksaker. Den upplevdes dessutom som alldeles för stel och byråkratisk för många av våra målgrupper. När regler och riktlinjer saknas ger det upphov till egna tolkningar, vilket leder till att bilden av Gävle kommun blir spretig. De egna tolkningarna kostar dessutom att ta fram oavsett om vi gör det själva eller om vi tar hjälp utifrån. Därför har vi ändrat vår visuella identitet så att den fyller de behov vi har idag och passar för alla våra verksamheter och målgrupper.

Arbetsprocessen Hur har vi kommit fram till det här? Det här avsnittet kan vara bra att känna till men är inte nödvändigt för alla! Här beskrivs hur arbetet med vår visuella identitet gått till och vilka som varit delaktiga.

Research hösten 2010 Informations- och marknadsavdelningen Kommunikationsgruppen Pangea Design Djupintervjuer Enkätundersökning Workshop Informations- och marknadsavdelningen fick i uppdrag att se över vår visuella identitet. En upphandling gjordes som vanns av Pangea Design, en designbyrå från Stockholm som jobbar väldigt mycket med den här typen av uppdrag. Bland annat för Södertälje kommun, Pensionsmyndigheten, med flera. För att förankra arbetet i alla förvaltningar är kommunikationsgruppen som består av informationsansvariga från alla förvaltningar, bolag och förbund, med i arbetet. Under hösten 2010 gjordes research för att undersöka nuläget. Resultatet låg till grund för en behovsanalys. Nyckelpersoner från alla förvaltningar djupintervjuades av Pangea Design. Det gjordes även enkätundersökningar via Ankaret och en workshop hölls med kommunikationsgruppen.

Designutveckling vintern 2010/2011 Gävle kommun 2018-09-17 Designutveckling vintern 2010/2011 Informations- och marknadsavdelningen Pangea Design Löpande avstämningar med kommunikationsgruppen Baserat på behovsanalysen och våra styrdokument tog Pangea Design fram ett antal förslag. Informations- och marknadsavelningen bedömde och valde det som bäst motsvarade våra behov och organisationens förväntningar. Kommunikationsgruppen gavs chans att kritisera och ställa frågor genom löpande avstämningar.

Gävle kommun 2018-09-17 Tillämpning våren 2011 Tillämpningsgrupper för olika områden: webb, tryck, office och fysisk miljö Alla förvaltningar inbjudna Under våren 2011 bjöds ett antal personer in från varje förvaltning för att diskutera vilka behov som fanns ute i förvaltningarna inom deras områden. Områdena som diskuterades var: webb och digitala medier Office och korrespondenstryck trycksaker Fysisk miljö (skyltar, bilar och mässmaterial) Utifrån de behov som kom fram gjordes ett beställningsunderlag till Pangea Design för vilka mallar och regler som behövdes i det första skedet. Samtliga förvaltningar deltog utom Omvårdnad.

Implementering hösten 2011 → Gävle kommun 2018-09-17 Implementering hösten 2011 → Nya Office-mallar Digital grafisk manual InDesign-mallar Utbildning Implementeringen tjuvstartades egentligen redan i maj då vår nya visuella identitet visades upp i förvaltningshuset. Pangea Design deltog och berättade om processen och resultatet. Därefter vidtog arbetet med att skapa mallar och sätta de exakta regler som ska gälla framöver. Den 1 september var det officiella lanseringsdatumet. Då sjösattes den nya designmanualen och nya mallar för trycksaker. Ursprungligen var det även tänkt att nya Office-mallar skulle vara installerade på alla medarbetares datorer. Tyvärr ledde tekniska besvär att Office-mallarna inte blev klara i tid. Under hösten och vintern 2011 fortgår arbetet med att fylla och vidareutveckla designmanualen. Det arbetet kommer att fortsätta i takt med att nya behov och frågeställningar dyker upp.

Resultat Vad har hänt? Den nya identitetens grundelement visas upp och förklaras.

Identitetselement Logotypen Gävle kommun 2018-09-17 Identitetselement Logotypen Inarbetad och förankrad Starkt symbolvärde För dyrt att byta Logotypen Logotypen är vårt viktigaste identitetselement och ska i princip finnas med i all grafisk kommunikation. Det var bestämt redan från början att logotypen inte skulle förändras. Inarbetad och förankrad Den har sett mer eller mindre likadan ut sedan 1940-talet och är väl förankrad både i och utanför vår organisation. Starkt symbolvärde Vår logotyp består av en vapensköld krönt med stadsmur och syftar till våra stadsrättigheter och långa tradition som hamn- och havsstad. Starka symbolvärden som passar på Gävle än idag. För dyrt att byta Att helt byta logotyp skulle innebära orimliga kostnader. Dels för att byta logotypen överallt rent fysiskt, men även för den marknadsföring som krävs för att bygga upp kännedomen om en helt ny logotyp.

Identitetselement Typsnitt Gävle kommun 2018-09-17 Identitetselement Typsnitt Fedra är tidlöst, välgjort och mångsidigt. Arial och Georgia är vanliga, tydliga och funktionella. Typsnitt Typsnitt och typografi är en viktig del i vår kommunikation. Som kommun har vi höga krav på oss att vara tillgängliga. Därför är det viktigt att våra typsnitt har högläsbarhet och funkar i många sammanhang. De ska dessutom spegla oss som organisation och passa för en rad olika målgrupper och verksamheter. Tryckt och profilerande kommunikation För att möta de kraven har vi valt Fedra för profilerande kommunikation och tryckta medier. Exempelvis årsredovisning, broschyrer, visitkort och annat. Fedra finns i många varianter som passar både för rubriker och brödtext. Fedra kommer bara att kunna användas av informatörer/kommunikatörer som jobbar i Adobe InDesign och liknande program, inte i Office-paketet. För att använda Fedra krävs licens från Typotheque som skapat och äger typsnittet. Vi får aldrig skicka Fedra till en tredje part, till exempel reklambyråer. De måste köpa egna licenser. Vardaglig och digital kommunikation För vår vardagliga och interna kommunikation i e-post, Office och på webben används Arial och Georgia. De är välritade, neutrala och fungerar bra på skärm. Båda ingår i grunduppsättningen på alla datorer och ska därför användas av alla medarbetare.

Identitetselement Färger Gävle kommun 2018-09-17 Identitetselement Färger Med fler färger täcks fler behov – praktiska och emotionella. Färger är viktiga identitetsbärare och vissa färger är nästan helt kopplade till specifika varumärken, till exempel röd och Coca-Cola. Våra profilfärger Den mörkblå färgen från vår logotyp fortsätter att vara den primära färgen i vår kommunikation. Dessutom behålls den gula och grå som också finns i vapnet. Utöver dem kompletteras färgpaletten med fyra färger för att skapa variation och passa för fler målgrupper. Färgpaletten består av starka mättade färger och ger identiteten en seriös, modern och inspirerande känsla. Användning Färgerna har ingen egen betydelse och ska användas som kodning för olika förvaltningar eller verksamheter, alla har rätt att använda hela färgpaletten. Färgerna kan även användas i fyra tonsteg – 20, 40, 60 och 80 procent.

Identitetselement Det grafiska elementet Gävle kommun 2018-09-17 Identitetselement Det grafiska elementet Havet, samarbete, öppenhet, framåtanda Skapar igenkänning och variation Gävle kommun får ett grafiskt element som binder samman det visuella intrycket. Elementet ger förutsättningar för en flexibel och varierad layout utan att avsändaren blir otydlig. Gävle kommuns värdeord – ledande, inspirerande, välkomnande – är grunden till det grafiska elementet. Upp- och framåtriktade linjer som skapar överlappande ytor kan ses som samarbete inom kommunen och med andra aktörer. Transparenta ytor mellan färg och ljusgrå för tankarna till en vattenspegling, Gavleån, havet. Det transparenta signalerar också en öppen kommun. Alla färger från färgpaletten i samband med ljusgrå kan användas.

Identitetselement Bilder Gävle kommun 2018-09-17 Identitetselement Bilder Genuina stämningsfulla bilder som visar gävlebor Bildspråk – parallellt med reviderad grafisk profil skapar kommunen en bildbank. Detta arbete ska synkroniseras med kommande bilder som fotograferas. Vilket manér som ska användas för nya bilder är under utredande. Klart är att personer som finns med på bild ska upplevas autentiska och på samma nivå som kommunen.

Tillsammans bildar identitetslementen vår visuella identitet Här följer några sidor som visar hur identitetselementen kan samspela. Se de olika identitetselementen som verktyg och den visuella identiteten som en verktygslåda. Genom att kombinera de olika delarna går det att skapa stor variation men ändå få en sammanhållen identitet.

Gävle kommun 2018-09-17 Exempel – trycksaker Varierat men sammanhållet

Exempel – Word Mindre platskrävande sidhuvud och sidfot Bättre mallar Gävle kommun 2018-09-17 Exempel – Word Mindre platskrävande sidhuvud och sidfot Bättre mallar

Gävle kommun 2018-09-17 Exempel – övrigt

Så här gör du! Praktiska exempel och lite tips och tricks

Utnyttja färg och typografi

Gävle kommun 2018-09-17 Anpassa efter budskap

Gävle kommun 2018-09-17 ..och medie!

Många val = stort ansvar Gävle kommun 2018-09-17 Många val = stort ansvar

ankaret/designmanual Gävle kommun 2018-09-17 ankaret/designmanual Det mesta du behöver veta om vår visuella identitet på ett ställe. Mallar till de vanligaste trycksakerna. Inställningsfiler som underlättar. extranet2.gavle.se/designmanual Vår grafiska manual finns numera på Ankaret. Direktadressen är ankaret/designmanual. Det betyder att alla kan komma åt den och att eventuella ändringar slår igenom för alla samtidigt. I den grafiska manualen finns det mesta man behöver veta om vår visuella identitet. Där finns dessutom mallar för InDesign och så småningom en del inställningsfiler för layoutprogram. När vi samarbetar med externa parter som reklambyråer och liknande är det viktigt att de känner till vad som gäller. Därför är vår grafiska manual även tillgänglig på webben. Adressen är extranet2.gavle.se/digitalmanual.

Gävle kommun 2018-09-17 Office Alla mallar direkt i Office-programmen

Gävle kommun 2018-09-17 Frågor? Sebastian Österman Art Director Webb- och produktionsenheten sebastian.osterman_liljegren@gavle.se 026-17 83 39