Johan M. Sanne Lisa Schmidt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkommen till information om lex Sarah
Klassifikation av vårdåtgärder
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Nätverk för lärare på fritidshem
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Vi snackar lön!.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Skyddsombud i Vision
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
Medarbetareinformation
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Arbetsmiljöläget 1989.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Led- och muskelmottagning
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Johan M. Sanne Lisa Schmidt Lärande från och för insats i räddningstjänsten med fokus på arbetsmiljö Johan M. Sanne Lisa Schmidt

Bakgrund och forskningsfrågor

Bakgrund Endast en mindre del av arbetstiden ägnas åt insats, riskerna kan vara stora Mycket olikartade insatser med olikartade risker Tid och information till stöd för riskbedömning vid insats är mycket begränsade Därför: har effektivt lärande från och för insatser avgörande betydelse för att forma arbetsmiljöarbetet vid insats

Syfte och forskningsfrågor

Hur kan lärande och och övningsverksamhet utformas systematiskt för att stödja arbetsmiljöarbete vid insats? Hur säkerställer organisationen att de får den information de behöver för att kunna genomföra effektiva förbättringsåtgärder med avseende på arbetsmiljöarbete vid insats? Hur styrs och utvärderas utbildnings- och övningsverksamheten så att den bäst säkerställer rätt förmåga hos enskilda och skift med avseende på arbetsmiljöarbete vid insats?

Metod och data

Vad vi letat efter Var och när sker olika former av lärande? Hur är de länkade till varandra? Vad formar lärandet? Hur kan lärandet fånga upp relevanta arbetsmiljörisker? Vilket stöd ger organisationen till lärandet och för att fånga upp och analysera olika arbetsmiljörisker? Vad styr övningsverksamheten? Hur kan kunskap om arbetsmiljörisker användas för att utforma övningsverksamhet som stöder effektivt arbetsmiljöarbete vid insats?

Metod och data Finansierad av AFA Försäkring, 2014-2016 Fyra räddningstjänster studeras Intervjuer med brandmän, styrkeledare, utredare, övningsansvariga, arbetsmiljösamordnare/HR, räddningschefer, skyddsombud Deltagit på utbildningar och övningstillfällen Workshops med utredare, övningsansvariga, arbetsmiljösamordnare/HR Referensgrupp med SKL och facken

Utmaningar för lärandet

Mycket av lärandet stannar inom gruppen: det sker i bilen direkt efter insats, i bastun eller vid fikat. Svårt att formulera sig i skrift och de verktyg som finns för dokumentation ger inte tillräckligt stöd. Insatsutvärderingar synliggörs inte, syftet med att skriva dem är oklart och återkopplingen brister. Avvikelserapporter har ofta ingen utsedd mottagare inom organisationen vilket får till följd att både uppföljning och återkoppling brister. Brister i anmälningen av tillbud och avvikelser vilket innebär att de inte uppmärksammas och att information saknas vilket försvårar effektiva åtgärder.

Konsekvenser

Riskbedömningar vid insats dokumenteras sällan och det är därför svårt att utvärdera dem – riskbedömningarna varierar mycket i kvalitet. Brister i samordning av arbetsmiljöskydd med andra blåljus: - svårt att hitta tillfällen för gemensam reflektion, även efter större samordningsövningar. Intresseavvägning mellan LSOoch arbetsmiljöföreskrifter: beslut om detta ska fattas av högsta befälet men i praktiken sker avsteg på rutinmässig grund. - brister i uppföljningen av detta

Hur hanteras detta? Preliminära resultat

Räddningstjänst A – målstyrning Kommunens mål för räddningstjänsten – vilket behov finns för räddningstjänsten? Vad slags olyckor kan vi förvänta oss? Vad kan medborgare/hyresvärdar mm göra själva? Vad kan andra förvaltningar/andra blåljus göra? Beställa räddningsuppdrag Vilka enheter ska vi skicka? Vilka data behöver de? Att utforma räddningsuppdrag - Hur ska räddningsenheterna sättas samman, utrustas, ledas och vilka arbetsuppgifter ska de utföra?

Räddningstjänst A - målstyrning Målstyrning för att definiera önskad förmåga Testar alla arbetslag varje år i övningsscenarier som de bör klara av. Scenarierna baseras på - Verkliga händelser - Möjliga händelser som räddningstjänsten kan möta och bör klara av. Utfallet av övningsdagarna återförs till de lokala räddningstjänsterna så att de har möjlighet att öva på bristområden.

Räddningstjänst B Samtliga händelserapporter läses – återkoppling till styrkeledare En del händelserapporter leder till utredning och sedan åtgärder såsom förändrad utbildning Scenario-baserade tester två gånger/år

Räddningstjänsterna C och D - Processorganisation Händelser inom olika kategorier (av insatser) ska kanaliseras till processägare som har till Processägare: föra utvecklingsbehov till utbildningsorganisationen och för att utveckla nya koncept för olika insatstyper. Ännu inte fullt utvecklade Processägarna uppger att de i nuläget har för lite input till sitt arbete I räddningstjänst C ligger beslutsmandat ligger hos chefer som måste övertygas