Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola - ”RIK” smarta lösningar över kommungränserna möjliggör kultur- och idrottsaktiviteter där jag vill och där det passar mig Ett treårigt utvecklingsprojekt 2016-2019 MED STÖD AV PROJEKTÄGARE
Gränslös verksamhet i Stockholms län Invånarna känner ofta inga kommungränser. Många, även unga, rör sig dagligen över kommungränserna Samverkan är nödvändig för att klara av att utveckla utbudet i takt med befolkningstillväxten i Stockholm Tillsammans kan vi göra verksamheten smartare och effektivare
26 kommuner i Stockholms län Både stora och små… täta och g l e s a…
En inkluderande kulturskola! Prioriteringar kulturskola. Utveckling av ensembleverksamhet i alla genrer större gränsöverskridande projekt kan organiseras över kommungränserna för att nå nya grupper av elever och göra kulturskolan intressant för fler ämnen och metoder som inte finns i alla kommuner modellen kan ge starka incitament till utveckling i många av länets kommuner fler ämnen att välja på metodutveckling – kommunerna är olika bra på olika saker ständig gränslös kompetensutveckling i vardagen endast fantasin sätter gränser fördjupningskurser En inkluderande kulturskola!
Prioriteringar idrott – idrottens infrastruktur anläggningar för sporter med färre utövare i länet om det är förhållandevis få utövare i länet är det smart att satsa på några få, rätt placerade anläggningar i länet anläggningar för sporter med särskilda krav på lokalisering vissa sporter är ibland svårare att placera än andra. Här behövs regionala lösningar publika arenor och andra större specialidrottsarenor när det gäller större specialanpassade arenor för de större sporterna kan delregionala lösningar öka både kvalitet och effektivitet men respektive kommun har fortsatt ansvar för Det breda vardagliga anläggningsbehovet. Basidrotten
Det finns cirka 365 000 i åldern 6-19 år i länet Målgrupper Modellen är intressant för alla barn och unga i Stockholms län men dessa grupper är särskilt aktuella: De som redan åker till eller vill åka till en aktivitet i annan kommun De som bor i en kommun och går i skola i en annan De som har olika typer av växelvisa boenden eller vistelser hos närstående Barn och unga med mer omfattande funktionsnedsättningar/variationer En grupp som inte är så väldigt många i länet men som behöver specialanpassade anläggningar, speciell pedagogik och inte så sällan även ledsagning Hur rör de sig över gränserna i länet? Återkommer om det…
Metod Utbyten av tjänster avtalas med kostnadstäckande ersättning mellan kommuner, inte enskilda eller föreningar. Föreningen eller den aktiva berörs inte av den kostnad som ska transfereras. De erbjuds ett bättre utbud till samma villkor som de tidigare haft
Kriterier för regional verksamhet Det ska finnas ett regionalt eller delregionalt behov eller nyttjande av anläggningen/ verksamheten. Minst 30 % av tiden i regionala idrottsanläggningar ska nyttjas av aktiva från andra kommuner än där anläggningen är belägen. I regionala verksamheter som kulturskola avses ett regelbundet löpande utbyte av elever men måste inte uppgå till 30 %. Minst två kommuner ska delta i utbytet men samarbetet får inte begränsas till två utan ska vara öppet för fler att ansluta sig.
Dialog! Hur ska det vara när det är som bäst? Med stöd av Arvsfondens projektbidrag kommer vi att genomföra ett stort antal brukardialoger där unga talar med unga för att ta reda på Hur ska det vara när det är som bäst?
Hur många unga i Stockholms län åker ofta över kommungränserna? En flödesmätning som gjorts med hjälp av RF, SCB och kommunerna i länet
Vi har mätt De som åker till en fritidsaktivitet inom idrott och kommunal kulturskola i annan kommun De som bor i en kommun och går i skola i en annan De som har en förälder boende i en annan kommun
Deltar i kommunal kulturskola i annan kommun Den sista delmätningen Slutligen är det cirka 500 barn och unga i åldrarna 6-19 år som deltar i aktivitet i en kommunalt driven kulturskola i en annan kommun i länet. Att det är förhållandevis få som åker över gränserna till denna typ av verksamhet beror sannolikt på att kommunernas regelverk ofta förhindrar eller försvårar att en elev från en annan kommun deltar i kulturskolans verksamhet. Det är till exempel vanligt att man inte alls tillåter elever från andra kommuner i undervisningen och om det tillåts är det vanligt att en kraftigt förhöjd avgift debiteras för en elev som inte bor i kommunen.
De fyra grupperna till vänster = 119 627 Här kan individer vara ”dubbelräknade” men de ”omätta” (ytterligare 10 000-tals) är inte alls medräknade.
Varifrån är siffrorna och kommentarer Skolflöden Insamling: För åldrarna 6-15 år har vi frågat skolförvaltningarna i länets alla kommuner. När det gäller åldrarna 16-19 år är siffrorna från KSL gymnasieantagningen (okt 2016). Siffrorna är också kollade i SiRis, Skolverkets statistikdatabas Idrottsflöden Siffrorna är hämtade ur Idrott On Line och är bearbetade av RF:s statistiska expert Växelvisa boenden Siffrorna är framtagna och samkörda av SCB och bygger på förhållanden 2015-12-31 Övergripande kommentarer Alla mätningar som är sammanställda är avidentifierade av integritetsskäl Observera att alla siffror är mer eller mindre ”ögonblickssiffror”. Förhållandena varierar från månad till månad och ibland från vecka till vecka Några av flödesgrupperna går in i varandra. Då kan samma individ mätas på flera håll Det finns flera ytterligare anledningar till ”flöden” som vi inte kan eller ibland inte ens bör mäta. T ex frekventa vistelser hos andra närstående (mormor, farfar etc), deltagande i andra sorts aktiviteter än de vi kunnat mäta… Eftersom insamlandet har tagit ca 8-9 månader så hinner referensmassan, dvs befolkningen och urval av den förändra sig. Därför ska man vara mycket försiktig med att tolka procentangivelser som exakta. Procentangivelser är också bilder av flöden
Läs mer på www.fskf.nu under ”utveckling” Torbjörn Neiman torbjorn.neiman@sll.se 08-123 378 06 www.fskf.nu www.kultur.sll.se MED STÖD AV PROJEKTÄGARE