Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen"— Presentationens avskrift:

1 Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen
gjord av Utvärderingsringen för Hultsfreds kommun 2016

2 Bakgrund Ett underlag som bygger på en rapport gjord 2016 av Utvärderingsringen för Hultsfreds kommun. Vi har även använt oss av rapporter, styrdokument, artiklar från andra kommuner samt statistik från SCB. Uppdraget är en del av vår utbildning ”Ledarutveckling över gränserna”(LÖG) 2017.

3 Syfte: Att ta reda på om Hultsfreds kultur- och fritidsförvaltning fördelar föreningsstöd på ett bra och rättvist sätt utifrån ungdomars behov.

4 Befolkning fördelat i ålder

5 Vår fokusgrupp: barn och ungdomar 5-25 år

6 I denna målgrupp finns ca. 4000 barn och ungdomar
”Ungdomen har blivit längre, de kommer in i puberteten tidigare samtidigt som det tar längre tid innan de får fast arbete, flyttar hemifrån och bildar egen familj” Ur Fokus 06, Ungdomsstyrelsens skrifter 2006:4

7 Antal invånare är ca. 14. 500. Av dessa är ca
Antal invånare är ca Av dessa är ca barn och ungdomar i åldern 5-25 år. Antal barn och ungdomar i åldern 5-25 år som tar del av någon form av aktivitetsstöd är ca (enligt SCB)

8 Ur Fokus 06, Ungdomsstyrelsens skrifter 2006:4
”Kultur och fritidsaktiviteter är viktiga för ungdomarnas sociala relationer, deras personliga välbefinnande och identitetsutveckling” ”Fritiden ger många ungdomar möjlighet att hitta en plats i tillvaron där de får träna en mängd sociala färdigheter” Ur Fokus 06, Ungdomsstyrelsens skrifter 2006:4

9 Kultur vs. Fritid Kultur- och fritidsområden är olika och har generellt grundläggande skillnader. Vid föreningsstöd kan det vara av vikt att ta hänsyn till detta. Kultur - allmänheten största målgrupp Fritid - egna medlemmar största målgrupp Kultur - vänder sig i stor utsträckning till vuxna Fritid – vänder sig i stor utsträckning till barn och ungdomar upp till 25 år I många verksamheter inom kultur är vuxna de vanligaste kunderna. Föreningar inom fritidsområdet har oftast en tydlig målgrupp i ålder upp till 25 år. Kultur - större andel unga tjejer Fritid - större andel unga killar Unga tjejer tycker om att t.ex. spela teater, sjunga i kör, dansa och mer skapande aktiviteter. Unga killar tycker om att spela t.ex. fotboll, ishockey och innebandy. Kultur - oftare i kommunal regi Fritid – oftare i föreningsregi

10 Statistik – generellt i landet
Motionerar/idrottar varje vecka Tjejer Killar (16-24år) 73% 67% Med i en förening 58% 65% SCB

11 Statistik från fritidsvaneundersökningen
Är du medlem i någon idrottsförening? 121 svarade NEJ (46%) av 262 Är du medlem i någon kulturförening? 240 svarade NEJ (93%) av 258 Har du under 2015/16 deltagit i någon studiecirkel arrangerad av ett studieförbund? 202 svarade NEJ (79%) av 255 Forts.

12 Aldrig gjort men har stort intresse av
Släktforskning Träna på gym Spela eller sjunga i en musikgrupp Utöva motorsport Träna/tävla med hästar Forts.

13 Återkommande kommentarer
Spela basket Skatepark E-spel Dans Sjunga i grupp Bättre information om vad som händer i kommunen för ungdomar Forts.

14 Rapporten visar att det är lokaler för olika samlingar omkring dataspel och hjälp med musikarrangemang som ungdomar efterfrågar Ur Utvärderingsringens rapport 2016

15 Hultsfreds kommuns fördelning av bidrag
Kategori Kontant bidrag Totalt Idrottsföreningar 3,2 milj 4.9 milj kr Kulturföreningar 1,7 milj kr 1,8 milj kr Studieförbund kr Ur Utvärderingsringens rapport 2016

16 Vår slutsats Kultur och fritidsförvaltningen bör prioritera barn och ungdomar Det satsas mycket på idrottsföreningar- där pengar fördelas jämt mellan pojk- och flickdominerade idrotter (50%) MEN… Det satsas väldigt mycket pengar på studieförbund och kulturföreningar som inte kommer vår fokusgrupp till godo.

17 Hultsfreds kommun bör fokusera på de barn och ungdomar som inte är med i någon förening eller organisation

18 Ur Malmö-stads riktlinjer för studieförbund
• Studieförbunden ska särskilt arbeta för att engagera deltagare i socioekonomiskt svaga områden i Malmö. Syftet är att utjämna och kompensera för ojämlikheter i fråga om folkhälsa, utbildning, sysselsättning och integration i samhället samt i deltagandet i kulturlivet och i folkbildningen.

19 Fortsättning: • Studieförbunden ska, genom sin samlade verksamhet, erbjuda bildning tillgänglig för alla Malmöbor. Det ska ske genom att studieförbunden sammantaget: - anordnar studieverksamhet och program med stor bredd och med geografisk spridning i Malmö. - erbjuder verksamhet i varierande former, anpassad till olika målgrupper. - sänker trösklarna till bildning och kultur och arbetar för ett vidgat deltagande. - inkluderar det unga Malmö och möter ungas nya intressen och arbetssätt.

20 Evenemangsbidrag I Mönsterås kommun har man infört ett nytt renodlat bidrag för de föreningar och organisationer som vill anordna ett evenemang. Det finns tydliga riktlinjer som gör att alla ansökningar blir lika behandlade. Ansökan senast 3 mån innan Öppet för alla Hålla god kvalitét Arrangören ska visa på kunnande, kompetens och förmåga Ska stärka Mönsterås som en attraktiv kommun Krav på att Mönsterås kommun och dess varumärke syns i evenemanget

21 ”Önskebrunnen” av unga – för unga
Stöd till arrangemang av och för ungdomar mellan år. Den/de som söker kan få upp till kr Förutom stödpengarna finns tillgång till en personlig stöd/kontaktperson inom kultur och fritid under hela processen.

22 Piska vs. Morot För att få vår fokusgrupp att medverka i större
utsträckning skulle man kunna ”piska” föreningar och organisationer med högre krav….eller….. …ge morötter.

23 Nu ligger bollen hos Er! Lycka till! Mirjana.danilovic@vetlanda.se


Ladda ner ppt "Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen"

Liknande presentationer


Google-annonser