Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Advertisements

Masterprogrammet i offentlig förvaltning Termin två, andra delen av terminen VT15.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Dan Nordin – vem är det?  Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Föräldraenkät 2017 Förskola
Barnets bästa i främsta rummet
Föräldramöte BHC U11/U12 (Team -05)
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Konsten att läsa sakprosa
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Ekonomi och samhälle Introduktion
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Pierre Bourdieu.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Statsbidrag till studieförbund 2017
- Att vara personlig och beröra
Öka effektiviteten och produktiviteten
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Rekrytering med lokala jobbspår
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Fortbildning för pedagoger
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Vår handlingsplan – RESPEKT
Problembaserat lärande (PBL)
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102) EEÖ: Emma Ek Österberg, UEZ: Ulla Eriksson Zetterqvist, HH: Hanna Hellgren, GK: Gary Kokk, IS: Iwona Sobis, SB: Sara Brorström, EW: Ewa Wikström, PZ: Patrik Zapata Kursansvarig: Patrik.Zapata@spa.gu.se Tfn: 786 1611

Kursen behandlar hur organisationer … förhåller sig till och interagerar med sin omvärld. Teorierna som kursen utgår ifrån gås igenom och behandlas ingående och fördjupande på litteraturseminarier och fallseminarier. … under kursen gås olika exempel på organisationers förhållande till omvärlden igenom, såsom internationell omgivning, isomorfism, contingency-reori, gender, teknologi, handlingsnät och hållbarhet, standardiseringsprocesser, globalisering, metaorganisationer, organisatorisk samverkan och organisatorisk legitimitet. Kursen inleds med en historisk översikt av organisationsteorier.

Kursen baseras på seminarier Litteraturseminarier, ett ”caseseminarium”, samt seminarier där era rapporter behandlas. Ett typiskt litteraturseminarium har tre till fyra texter som alla läser Ibland läser deltagarna olika texter, som sedan presenteras för övriga. När så är fallet meddelas i god tid innan. För att ett seminarium ska bli bra är det helt avgörande att alla har läst texterna i förhand.. och reflekterat över dem, annars är seminarierna meningslösa. Det är också viktigt att ha med sig de lästa texterna på seminariet. Seminarier är till för att diskutera, jämföra och pröva idéer. Att alla deltar aktivt men med respekt för övriga deltagare och på så sätt för seminariet framåt är en självklarhet. Rätt genomfört kan man i ett seminarium, genom att deltagare lägger samman sina kunskaper och erfarenheter, lära sig mer än av att lyssna på en föreläsande lärare.

Detta är ingen distanskurs. Kursen bygger på: Att du läser och skriver löpande under hela kursperioden. Diskussion vid seminarier (både i smågrupper och i hela klassen – i storgrupp) Närvaro och deltagande under hela seminarierna är obligatoriskt. Seminarierna är en viktig del av examinationen. Om du missar ett fåtal seminarier kan alternativa examinationsuppgifter ges för dessa tillfällen. Om flera tillfällen missas kan du delta i motsvarande seminarier nästa gång kursen ges. Dessförinnan godkänns du inte på kursen. Distinktionen mellan giltig och ogiltig frånvaro är irrelevant.

Inför litteraturseminarierna (för översikt över vilken litteratur som behandlas på varje seminarium, se dokumentet ”kursöversikt.doc”, finns på GUL) Det är obligatoriskt att inför varje litteraturseminarium skriva omkring en sida kommentar/anteckningar för varje artikel eller bok som seminariebehandlas. Ta upp huvudsakliga poänger med texten, och/eller frågor och reflektioner som texten väckte hos dig. Det finns inga formaliakrav på dessa stödanteckningar Ladda upp på gul innan seminariet Det är lämpligt att ha med stödanteckningarna vid seminarierna Om du inte kan närvara på ett seminarium och/eller inte har lämnat in seminarieuppgift ska du göra en extrauppgift: skriv 2 sidor sammanfattning per artikel och 3 sidor sammanfattande text per bok (som behandlades på seminariet).

Inför caseseminariet Även caseseminariet baseras på texter (artiklar) som ni läst inför seminariet. Men istället för att enbart diskutera texterna, applicerar och diskuterar vi artiklarnas ideér på något samhällsfenomen eller ngn organisation. Läs Oliver, samt lämna in reflektion