Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102) EEÖ: Emma Ek Österberg, UEZ: Ulla Eriksson Zetterqvist, HH: Hanna Hellgren, GK: Gary Kokk, IS: Iwona Sobis, SB: Sara Brorström, EW: Ewa Wikström, PZ: Patrik Zapata Kursansvarig: Patrik.Zapata@spa.gu.se Tfn: 786 1611
Kursen behandlar hur organisationer … förhåller sig till och interagerar med sin omvärld. Teorierna som kursen utgår ifrån gås igenom och behandlas ingående och fördjupande på litteraturseminarier och fallseminarier. … under kursen gås olika exempel på organisationers förhållande till omvärlden igenom, såsom internationell omgivning, isomorfism, contingency-reori, gender, teknologi, handlingsnät och hållbarhet, standardiseringsprocesser, globalisering, metaorganisationer, organisatorisk samverkan och organisatorisk legitimitet. Kursen inleds med en historisk översikt av organisationsteorier.
Kursen baseras på seminarier Litteraturseminarier, ett ”caseseminarium”, samt seminarier där era rapporter behandlas. Ett typiskt litteraturseminarium har tre till fyra texter som alla läser Ibland läser deltagarna olika texter, som sedan presenteras för övriga. När så är fallet meddelas i god tid innan. För att ett seminarium ska bli bra är det helt avgörande att alla har läst texterna i förhand.. och reflekterat över dem, annars är seminarierna meningslösa. Det är också viktigt att ha med sig de lästa texterna på seminariet. Seminarier är till för att diskutera, jämföra och pröva idéer. Att alla deltar aktivt men med respekt för övriga deltagare och på så sätt för seminariet framåt är en självklarhet. Rätt genomfört kan man i ett seminarium, genom att deltagare lägger samman sina kunskaper och erfarenheter, lära sig mer än av att lyssna på en föreläsande lärare.
Detta är ingen distanskurs. Kursen bygger på: Att du läser och skriver löpande under hela kursperioden. Diskussion vid seminarier (både i smågrupper och i hela klassen – i storgrupp) Närvaro och deltagande under hela seminarierna är obligatoriskt. Seminarierna är en viktig del av examinationen. Om du missar ett fåtal seminarier kan alternativa examinationsuppgifter ges för dessa tillfällen. Om flera tillfällen missas kan du delta i motsvarande seminarier nästa gång kursen ges. Dessförinnan godkänns du inte på kursen. Distinktionen mellan giltig och ogiltig frånvaro är irrelevant.
Inför litteraturseminarierna (för översikt över vilken litteratur som behandlas på varje seminarium, se dokumentet ”kursöversikt.doc”, finns på GUL) Det är obligatoriskt att inför varje litteraturseminarium skriva omkring en sida kommentar/anteckningar för varje artikel eller bok som seminariebehandlas. Ta upp huvudsakliga poänger med texten, och/eller frågor och reflektioner som texten väckte hos dig. Det finns inga formaliakrav på dessa stödanteckningar Ladda upp på gul innan seminariet Det är lämpligt att ha med stödanteckningarna vid seminarierna Om du inte kan närvara på ett seminarium och/eller inte har lämnat in seminarieuppgift ska du göra en extrauppgift: skriv 2 sidor sammanfattning per artikel och 3 sidor sammanfattande text per bok (som behandlades på seminariet).
Inför caseseminariet Även caseseminariet baseras på texter (artiklar) som ni läst inför seminariet. Men istället för att enbart diskutera texterna, applicerar och diskuterar vi artiklarnas ideér på något samhällsfenomen eller ngn organisation. Läs Oliver, samt lämna in reflektion