VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Advertisements

Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
PAUL NEMES Regionala projekt med gräns- överskridande samarbete – att växla upp erfarenheter och resultat från internationella projekt
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
Transnationellt Seminarium Stockholm
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
PLUG IN 2.0 JÄMTLAND HÄRJEDALEN VÄSTERBOTTEN KALMAR ÖSTER- GÖTLAND GÖTEBORGS- REGIONEN Kommuner PLUG INNOVATION SKL Verkstäder Projektarkitektur SKÅNE.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1 Implementering av nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Blekinge Processledare Sten Eklund och RosMarie Nilsson
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
COMING TOGETHER TO LEAD THE WAY En nationell forsknings- och innovationsagenda för additiv tillverkning och 3D-printing.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Våra tankar om ett nytt program Stödja innovationsprocesser - klusterinitiativ Stödja regionernas innovationsarbete.
Projektplan Drivmedel i fokus i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Tillväxtverket Arlanda 15 oktober 2010 Lars Wikström
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En kort presentation av Tillväxtverket
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Ansvar inom regeringskansliet
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Hur kan ett cykelcentrum bidra till en långsiktig kompetensuppbyggnad?
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Samverkan hälsingland
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
vårdnära administration
Cykel information Agneta Nordström
Regionsamverkan Sydsverige
Förändring för kvalitet och förnyelse
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Suicidpreventiv handlingsplan
Centrum Sällsynta Diagnoser Sydöstra sjukvårdsregionen
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
Ersättningskollen.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Presentationens avskrift:

VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018 Bättre ledning, styrning och samverkan för att dra nytta av de Europeiska transportkorridorerna (TEN-T CNC) VTI Transportforum, Linköping 10 januari 2018 Björn Hasselgren Maria Öberg Trafikverket Luleå Tekniska Universitet

Implementering av TEN-T-korridorer Styrning/ledning för implementering genom - Europeiska koordinatorer, korridorforum, arbetsplan Exempel på infrastrukturkrav Järnväg: elektrifiering, 22,5 tons axellast, 100 km/h, tåglängd 740 m Väg: Motorväg eller motortrafikled där det är förbjudet att stanna på körbanan, eller korsning med järnväg i plan Sjö/luftfart: Tillgång till/kapacitet att tillhandahålla alternativa drivmedel ”Innovativ teknik, telematikapplikationer samt reglerings- och styrningsåtgärder för att förvalta användningen av infrastrukturen ska beaktas för att säkerställa en resurseffektiv användning av transportinfrastruktur” (EU förordning 1315/2013, s.19)

TEN-T stomnätskorridorer, Östersjöperspektivet TEN-T: Övergripande/Stomnät De mest strategiska delarna: Stomnätskorridorer (Core Network Corridors-CNC) implementeras till 2030 I Östersjöregionen tre korridorer: Scandinavian – Mediterranean (rosa) North Sea – Baltic (röd) Baltic – Adriatic (blå)

TENTacle projektet (2016-19) Regionala och lokala exempel på lednings-, styrnings- och samverkansstrukturer och processer för att stärka nyttan av TEN-T stomnätskorridorer. Erfarenheter från ett stort antal tidigare samverkansprojekt har sammanställts Tre geografiska perspektiv – i korridoren, i korridorens närhet och i korridorens periferi www.tentacle.eu

TENTacle outputs - pilot cases Action, transport and investment plans for regional growth and development Corridor node & transit areas Fehmarnbelt: impulse for regional development - transport volume forecasts, best practices, recommendations Westpomerania - Skåne: Boosting supply chains - cross-border business models, policy support incl. EGTC Gdynia transport node : pre-investment studies - last mile bottlenecks, traffic management, organisational solutions Corridor catchment areas Blekinge: Revised transport plan - pre-investment port studies, interregional passenger mobility measures and ITS solutions Vidzeme region: Mobility investment plan 2020 - CNC access investment and traffic-land use planning, logistics centres Corridor void areas Central Scandinavia borderland: access systems - to inter-metropolitan train connection and industrial clustering Lahti - North Karelia: better access to the CNC - interoperability, labour markets, technology and system innovations

Intervjustudie i Östersjöregionen Undersöka medvetenhet om, förväntad nytta av, och engagemang i arbetet med TEN-T stomnätskorridorerna - idag och framåt, och uppfattning om hållbarhet Kvalitativ studie sep-okt 2016, fånga bredd av olika åsikter 23 intervjuade i fyra kategorier - offentlig myndighet, infrastrukturorganisation/företag, privat företag, annan organisation Kontaktinformation genom TENTacle projektet.

Behov av mer lednings/styrning/samverkan för att utveckla korridorerna inom följande föridentifierade områden? Kommunikation mellan koordinator, samordnare av Östersjöstrategin och intressenter på olika nivåer i samhället Kommunikation på regional och lokal nivå i noder (de städer som ligger längs korridoren) Terminalsamverkan Vertikal infrastrukturplanering (lokal, regional, nationell, europeisk) Stärka olika aktörers intresse i korridoren Utbyte av goda exempel Innovation/nya logistiska lösningar/affärskoncept Påverka policys Finansiering

Behov av mer ledning/styrning samverkan för att stärka olika aktörers intresse i korridorerna Sammanfattning av ”Ja”-synpunkter För generellt ökad kunskap. För en generellt ökad lokal/regional medvetenhet. För en ökad medvetenhet hos intressenter utanför korridoren. Privata och politiska intressenter bör vara mer närvarande . Mer samarbete med användarna för att ta hänsyn till deras behov. Behöver mer kort och förenklad information. Adressera relevant information till olika intressenter, till privata intressenter om korridorkvaliteterna. Viktigt att representanter från olika transportslag möts. Medvetenhet Intressenter Information

Intervjuades egna förslag på utökad ledning/ styrning/samverkan Parallell struktur för privata intressenter Plattform för samarbete mellan transportslag Hearings för att involvera användare Nationellt boosta godstransporter i arbetet Inkludera varuägare i den formella styrningsstrukturen Skandinavisk infrastrukturkommission Nationella grupper som samlar intressenter från nationell/regional/lokal nivå och olika sektorer Konferenser för samordning på regional / lokal nivå Nya visioner Tydligare program för genomförande Decentraliserat beslutsfattande till regional nivå Medverkan - privata intressenter Medverkan - transnationell till lokal nivå Process

Sammantaget - intervjuerna Intervjustudien pekar på några viktiga områden för den fortsatta implementeringsprocessen: mer och riktad information medverkan av privata aktörer medverkan av regionala och lokala aktörer, också utanför den omedelbara korridoren Kan ske i befintliga strukturer, men det finns också förslag på nya/utökade strukturer.

Tack för er uppmärksamhet! Mer info: TENTacle projektet: www.tentacle.eu Björn Hasselgren Maria Öberg Trafikverket Luleå tekniska universitet Tel: +46 70 7623316 Tel: +46 920 491561 bjorn.hasselgren@trafikverket.se maria.o.oberg@ltu.se