Kommer ni ihåg våra STORA frågor?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Advertisements

Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Hur styrs Sverige?.
Kommunikation.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Politiskt ledarskap och social media - ett demokratiskt verktyg?
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
My Hörting och Elin Johnsson
Ungdomarnas medieanvändning
Insändare Vad kan vi om insändare?
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Anbudsutbildarna Christine Edenborg,
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Andreas Stubelius Peter Bennich
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Kritiskt förhållningssätt
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Unga och media ur ett genusperspektiv
Regler för upphandling
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Den digitala resan är påbörjad
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Religion.
Vad innebär det för oss inom Inner Wheel?
Upplysningen 1700.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
9...
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Våra medier.
Källkritik.
Så styrs Sverige.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Språkinlärning på talets grund
Journalistisk text.
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
SGUs årsredovisning 2017.
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ett klasslöst samhälle
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Propaganda Vad är propaganda?.
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Alla kan läsa och hör sen!
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Om Tro.
Klimatanpassningsspelet
Presentationens avskrift:

Kommer ni ihåg våra STORA frågor? Hur påverkas vi av media? Hur kan vi påverka andra med hjälp av media? Vilken roll har medierna i et demokratiskt samhälle?

Hur tar vi till oss olika nyheter, reklam Hur tar vi till oss olika nyheter, reklam? Läser ni tidningar, kollar på nätet eller tittar på nyhetsprogram på tv? Vilken var den senaste reklamen eller annonsen ni såg? Vad handlade den om? Varför finns det reklam? Hur skulle företag, organisationer och politiska partier kunna informera oss ”allmänheten” om sina produkter, budskap och tjänster om det inte fanns medier? Hur får ni reda på när det kommer nya produkter, vilka affärer som har mellandagsrea, vilka företag som säljer resor till solen eller vilka nya spel som finns att köpa till tv-spelet?

Medier har fyra viktiga uppgifter: Sprida information – vad händer i Sverige och övriga världen? Granska vårt samhälle, politiker och företag. Förmedla reklam- Få oss att konsumera mera. Underhålla- det måste även finnas roliga inslag.

Mediatajm! Diskussion Vad är det här för någonting? Vad är det för skillnad på en nyhet och reklam? Finns det likheter mellan reklam och nyheter? Var någonstans tar ni vanligtvis del av nyheter? Varför tror ni att företag sponsrar olika lag eller tävlingar? Parläsning Mediatajm! https://www.youtube.com/watch?v=Ev2sHur84sI https://www.youtube.com/watch?v=aVfZbyCkpSM https://www.youtube.com/watch?v=XJh35lT36cA

Berätta fakta om något intressant, korrekt och sakligt. Vad är nyheter? Varför finns nyheter? Vad är reklam? Varför finns reklam? Berätta fakta om något intressant, korrekt och sakligt. Förmedla utan att påverka. Avsändaren är ofta en myndighet. Marknadsföring- Syftet med reklam är alltid att sälja mer av något. Övertyga kunder att konsumera. Öka intäkterna. Reklam innehåller ofta värderingar.

Utvärdering. 1. Berätta något du lärt sig på lektionen. 2 Utvärdering! 1. Berätta något du lärt sig på lektionen? 2. Något du inte riktigt lärde dig på lektionen? 3. Önskar veta mer om?