Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?"— Presentationens avskrift:

1 Vad gör vi med nyheter? 2018-12-09

2 Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter, kalendarium) Nyhet på Lnu.se Nyhetstips (Meltwater) Pressmeddelande / Pressinbjudan (Meltwater) Sociala medier, facebook, twitter med flera Pressträff Vad vill vi uppnå, effekter?

3 Hur sprider vi en nyhet? Och vem gör vad ?
Skriva en nyhet. Det kan alla göra, kommunikatörer, forskare, externa eller andra involverade. Beslut om att skicka ut en nyhet. Kolla med pressansvarig. Publicera nyhet på medarbetare och Lnu.se. Behörighet och Sunt förnuft. Skicka presstips. (mejl) Kolla med pressansvarig. Skicka från Meltwater. Skicka pressinbjudan eller pressmeddelande. Pressansvarig genom Meltwater. Distribuera utskicket nationellt, regionalt, lokalt, välj relevanta mottagare. Ev även internationellt utskick. Kedja för spridning - Meltwater – Lnu.se – Expertsvar – Sociala medier – ev Alpha Galileo.

4 Utformning pressmeddelande
Datum Pressmeddelande Rubrik. Kort, koncis, intressant Ingress. Förklarande och sammanfattande. Viktigaste först Aldrig längre än en A4, med luft! Gärna citat. Ett par tre stycken lagom. Markeras med pratminus. Mobil till tillgängliga kontaktpersoner ev mejl. Gärna länkar till artiklar, filer och bilder med mera. Gärna en engelsk språkversion Vi lärde ut saker rätt, hantverket Rätt saker = strategiskt Exempel på rätt saker: Få organisationen att nå sina mål, t ex tjäna mer pengar eller att få medborgare att få rätt hjälp, klara en omorganisation Exempel på fel saker: Att få medarbetare och andra intressenter att rikta sin uppmärksamhet på sådant som är likgiltigt för organisationen. Att satsa på trivsel i stället för engagemang. Vi kan göra saker extremt väl professionellt, men om de är fel så ger det fortfarande ingenting eller marginellt Att ge ut en tidning som inte skapar effekter Exempel på rätt sätt: Att bara kommunicera med dem som är berörda. Bortse från ”Alla” och ”allmänheten”. Exempel på fel sätt: Att störa folk med icke-relevant innehåll

5 Layout för pressmeddelande
Använd word-mallarna ”Mall för pressreleaser – LNU” för samtliga pressutskick på svenska. Ska du skriva på engelska är det dokumentet ”Mall för pressreleaser – LNU – Engelska” som gäller. Mallarna finns i BOX-mappen Lathundar i mappen KOM-avdelningen. Länk till exempel

6 Utformning av pressinbjudan
Att tänka på - När? Var? Varför? Vem? Syfte? Vem är bjuden? Vilka kommer att närvara? Kontaktperson? Kanal? Ev pressträff: Ta fram material inför eller för medskick efteråt. Måste vara med i pressinbjudan Tid Plats Syfte Kontaktpersoner

7 Pressinbjudan övrigt Föreläsningar Seminarium Temadagar Konferenser
Med mera…..

8 Kontaktinformation för pressfrågor
Annika Sand, telefon , Sektionscheferna och kommunikationschefen är naturligtvis också ofta engagerade i, och initierar pressfrågor. E-post:

9 Alla våra kanaler Lnu.se Medarbetare Expertsvar (forskning)
Alpha Galileo (internationellt forskning) Twitter Facebook

10


Ladda ner ppt "Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?"

Liknande presentationer


Google-annonser