Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Alla brinner för något…!
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
VART SKA VI…?.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Välkommen till Braås skola
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läroplansnätverk förskolan
BFL Bedömning för lärande
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Hur kan vi förstå begreppet?
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
DET-Uppgifter.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

Agenda: 5:e november 14:50 Litteraturseminarium 15:10 Prioriterade mål 15:15 ”Är du lönsam lille vän?” 15:45 Kulle - Grop 16:00 NÖHRA 16:40 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16:50 Avslut

Aspenäs prioriterade mål · Med målet att institutionalisera Entreprenöriellt lärande och öka elevers delaktighet och inflytande kommer samtliga pedagoger under läsåret att delta i fortbildningen EL- och pedagogen · Utveckla bedömarkompetensen för samtliga pedagoger för en mer likvärdig bedömning samt att ge pedagogerna kunskap att bedöma i fler steg · Elevhälsans uppdrag kring inkludering fortsätter under året genom att vi ytterligare utvecklar arbetet kring screening och kartläggning · IKT-planen kommer att implementeras i olika forum och projektformer

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus? beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus? Vem får eleven bli i ditt klassrum?

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

Det entreprenöriella lärandet - 4 ben Källa: Skapa och våga - skolverket, Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Entreprenöriellt lärande är inte en metod utan ett FÖRHÅLLNINGSSÄTT!! Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.

”Klassrummet” Vilka elever möter du? NÖHRA - ett sätt att komma vidare.

Vem får eleven bli i ditt klassrum? NÖHRA Utgå från gropen och de prioriterade målen

Vem får eleven bli i ditt klassrum? NULÄGE

Vem får eleven bli i ditt klassrum? ÖNSKAT LÄGE

Vem får eleven bli i ditt klassrum? HINDER

Vem får eleven bli i ditt klassrum? RESURSER

AGERA

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle - 30/1 Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3 Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio förmågor anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur involverade är dina elever i den processen? Hur relaterar du dem till läroplanen? VIlka lärstilar krävs då? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 30 januari. AGERA! diskutera tänk även...