Mål och styrning Läroplansmålen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Stenebergsgårdens Likabehandlingsplan
En förskola att förundras i!
Genusperspektiv i förskola/skola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Att arbeta praktiskt.
Vår resa inom pedagogiken
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Ta ställning och handla!
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Läroplansnätverk förskola
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Delegationen för jämställdhet i skolan DEJA – Delegationen för jämställdhet i skolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Jämställdhet Vad är det?.
Styrd helpdesk Normer och Värden
Jämställdhet Vad är det?.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Fritidshem på Knappekulla
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Integritet läroplansanalys.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Normer kring genus Finns det genusfällor och genuskrux?
Organisation & Arbetsgivaransvar
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Välkomna till Män i förskolan Del 3: - Hur kan vi arbeta med frågan?
Behovet av främjande arbete för lika villkor
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Varför män till förskolan? & Vilka män till förskolan?
Välkomna till introduktionen av Vill du välja färg och/eller layout?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Presentationens avskrift:

Mål och styrning Läroplansmålen Välkomna till Del 4 Mål och styrning Läroplansmålen

Jämställd förskola är ett webbaserat utbildningsprogram framtaget av Eskilstuna kommun i samarbete med Mälardalens högskola. Syftet är att utbilda och utveckla kommuners samt fristående verksamheters arbete med att få en mer jämställd förskola.

Dagens program Jämställdhetsmålen i läroplanen Utbildningen tar ca 1 timme Jämställdhetsmålen i läroplanen Systematiskt förbättringsområde Jämställdhetsanalys och kartläggning (Vid diskussionsfrågorna är det bra om ni delar upp er i små grupper om ca 4-6 personer)

Introduktionsfilm av Torbjörn Messing

Ett bättre angreppssätt är att börja i den långsiktiga visionen 1. Var vill vi? Hur ser den utopiska jämställda förskolan ut? De långsiktiga effekterna? 2. Hur tar vi oss dit? Sätt upp mätbara mål 3. Vilka hinder står i vägen? Vilka bakomliggande problem måste lösas? 4. Vilka aktiviteter raserar de hindren? Vilka förbättringsidéer har vi? 5. Vilka resurser måste vi avsätta i form av tid och pengar för att lyckas?

1. Jämställdhetsmålen i läroplanen för förskola "Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen." ”Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.”

Diskussionsfråga - Diskutera i ca: 5 minuter Läroplansförfattarna skriver att de vuxna har olika krav och förväntningar på flickor och pojkar. Vad menar de? Kan ni ge exempel? Fundera utifrån: "De vuxna ska motverka traditionella könsmönster". Vad är det? Vilka traditionella könsmönster finns i förskolan som bör motverkas? Att de vuxna bemöter flickor och pojkar olika. Vad menar de? Och att allt detta formar flickor och pojkars uppfattningar om vad som är manligt och kvinnligt. På vilket sätt överför pedagogerna sina värderingar på barnen? Har flickor och pojkar samma förutsättningar att utveckla alla sina intressen och förmågor? Eller finns det stereotypa uppfattningar som begränsar? Vad gör skolan för att skapa "motbilder" kring stereotyperna?

2. Systematiskt förbättringsområde Om effektmålet är att pedagoger ska bemöta flickor och pojkar likvärdigt och få syn på sitt förhållningssätt går det då att mäta på vilket sätt de rör sig i rätt riktning? Kanske genom moderna skolforskningsmetoder som bygger på att spegla och synliggöra sitt eget lärande? Ni ska nu få sen ett filmklipp där Torbjörn Messing berättar hur det skulle kunna gå till.

Diskussionsfrågor - Diskutera varje fråga i ca: 5 minuter 1. Hur skulle vi kunna få syn på hur vi reproducerar normer på vår förskola? 2. Kan vi skapa ett klimat där vi synliggör och speglar varann? 3. Hur kan vi få ett klimat där vi faktiskt kan säga till varandra att vi agerat normativt och stereotypt? 4. Vad skulle vara intressant att belysa?

3. Jämställdhetsanalys och kartläggning Att göra en gedigen kartläggning och jämställdhetsanalys är ofta starten i systematiskt kvalitetsarbete. Förbättringshjulet P-D-S-A handlar om att: Identifiera och analysera problemet Genomföra en lösning Samla in data och utvärdera Fungerade testet/lösningen så implementera och skala upp Denna film från Malmö stad och förskolan Rolf, visar på ett enkelt exempel: http://video.malmo.se/?bctid=2172695078001

Diskussionsfrågor - Diskutera varje fråga i ca: 5 minuter Tidigare aktionsforskning har visat att måltider, tambursituationer, inomhuslek, samlingar och lek på innegården innehöll mest könsmönster. Mest jämställd lek blev det i skog och mark. Vilka områden skulle vår förskola vilja undersöka? Varför blir det mest jämställd lek i skogen?

Om ni vill veta mer eller hitta mer litteratur i ämnet gå in på vår hemsida: Mer info mdh.se/mkl/jamstalldforskola Ett stort tack till Jämntskägg som har hjälpt till att ta fram materialet.

Tack för att ni har deltagit i: