Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)"— Presentationens avskrift:

1 Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida) Fokusera i första hand på konsekvenser samt medskick. Läs också gärna fördjupningsdelen som klär på och problematiserar megatrenden. Dela gärna upp deltagarna i grupper redan från början och avgränsa utifrån det, vilka som ska läsa vad. Dokumentera den avslutande presentationen från respektive grupp. Det gör det lättare att förstå och utveckla det som gruppen skrivit ned. Ta gärna hjälp av den person som sedan kommer vara huvudförfattare för verksamhetsplanen – då blir det lättare för den personen att sedan omsätta resultatet. DENNA SLIDE ÄR INTE EN DEL AV PRESENTATIONEN

2 Exempel på utskick inför workshop
Hej! På måndag den 24 april är det dags för förvaltningens ledningsgrupp att hålla workshop på ämnet trend- och omvärld. [ditt namn] kommer att leda övningen tillsammans med [namn på den som skriver verksamhetsplan] som kommer ta med sig resultatet in i arbetet med förvaltningens verksamhetsplan och nulägesanalys. Syftet med workshopen är att ta fram konkreta inspel till årets nulägesanalys om hur trender- och omvärld påverkar förvaltningen. För att vi ska hinna med detta behöver ni deltagare läsa valda delar av trend- och omvärldsanalysen. Det allra viktigaste är att ni läser konsekvensbeskrivningen av de fem megatrenderna. Ni kommer att vara uppdelade i två grupper som får 2 respektive 3 megatrender att arbeta med. Gruppindelning och länk till konsekvensbeskrivningen: Globalisering, Demografiska förändringar och Värderingsförändringar: Deltagare A, Deltagare B, Deltagare C osv… Teknikutveckling och Klimat- och miljöförändringar : Deltagare D, Deltagare E, Deltagare F osv… När ni läser konsekvenserna behöver ni fundera på hur dessa konkret påverkar förvaltningens arbete och uppdrag. Vänliga hälsningar DENNA SLIDE ÄR INTE EN DEL AV PRESENTATIONEN

3 Korta fakta om trend- och omvärldsanlysen 2018
Har kommit årligen sedan Årets version är såldes nummer 6 i ordningen och den fjärde webbaserade versionen Bakom arbetet med analysen står en projektgrupp på Stadsledningsförvaltningen och en referensgrupp med representanter från alla förvaltningar och bolag inom Helsingborgs stad Är inget politiskt behandlat dokument då det beskriver och analyserar snarare än styr Släpptes den 1 februari 2018 För feedback och frågor kontakta: Peter Karlin, projektledare DENNA SLIDE ÄR INTE EN DEL AV PRESENTATIONEN

4 Workshop 2018-XX-XX ORGANISATION XXXX
Trend- och omvärld 2018 Workshop 2018-XX-XX ORGANISATION XXXX Presentationsanvisning: Välkomna till denna workshop där vi tillsammans ska bryta ner och diskutera de 5 megatrenderna som presenteras i årets trend- och omvärldsanalys

5 Syfte med denna workshop
ta fram konkreta inspel om hur trender och omvärld påverkar verksamheten Presentationsanvisning: Syftet med workshopen är att diskutera och bryta ner megatrenderna och göra dem konkreta för vår verksamhet Resultatet kommer användas vid framtagandet av vår verksamhetsplan

6 http://www.trendomvarld.helsingborg.se Presentationsanvisning:
Helsingborg stads trend- och omvärldsanalys är webbaserad och hittas här Ni har ju alla varit inne och läst era delar

7 Trend- och omvärldsanalysen 2018
Förord och tre medskick, från stadsdirektör Palle Lundberg Fem megatrender. Konsekvenser för Helsingborg och fördjupning Globalisering Demografiska förändringar Värderingsförändringar Teknikutvecklingar Klimat- och miljöförändringar Helsingborg idag Sammanställning av material som beskriver Helsingborg på olika sätt Helsingborg 2035 Vision Helsingborg 2035 pekar ut vår riktning utifrån prioriterade områden Att använda analysen Beskrivning hur ToO 2018 kan användas vid Verksamhetsplanering. Underlag till workshop. Analysdel Presentationsanvisning: Trend- och omvärldsanalysen börjar med ett förord samt tre medskick av stadsdirektör Palle Lundberg. I medskicken summerar stadsdirektören de viktigaste iakttagelserna utifrån trend- och omvärldsanalysen. Syftet med medskicken är att ta oss vidare från insikt till handling Därefter följer de fem megatrender – efter en summering av trenden redovisas konsekvenser för Helsingborg i punktform. Därefter finns en fördjupning som ger en bakgrund och en nulägesbild. Dessa två delarna är själv analysdelen. Under Helsingborg idag finns en sammanställning över ytterligare material som beskriver Helsingborg. Tanken är att det ska vara lätt att göra ytterligare fördjupningar i specifika ämnesområden. Under Helsingborg 2035 presenteras Vision Helsingborg 2035 – som hjälper oss att peka ut vår riktning mot 2035. Under Att använda analysen finns stöd och råd för att använda Trend- och omvärldsanalysen i verksamhetsplaneringsarbetet Utöver detta går det även att få rapporten i en enkel .pdf-version samt att nå de äldre rapporterna.

8 2035 OMVÄRLDEN HELSINGBORG 2018 Mål och aktiviteter
trend- och omvärldsanalysen HELSINGBORG 2035 Mål och aktiviteter 2018 Presentationsanvisning: Vår resa mot visionen påverkas av omvärlden. Trend och omvärldsanalysen hjälper oss att förstå och ta höjd för påverkan. Den ger oss ett proaktivt förhållningssätt. Genom vår hur vi verksamhetsplanerar, genom våra mål och aktiviteter – skapar vi en genare och mer resurseffektiv väg mot visionen.

9 En del av den årliga verksamhetsplaneringen
Från underlaget ”Förvaltningarnas verksamhetsplan ” Presentationsanvisning: Varje år när vi gör vår verksamhetsplan (eller affärsplan för bolag och förbund) tittar vi på trender- och omvärld. Det vi får fram hjälper oss att göra rätt prioriteringar i verksamheten, i rätt tid. Tips! Här finns mer stöd och råd om verksamhetsplanering:

10 GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Konsekvenser för verksamheten 1-3 år Prio Övergripande, global trend som påverkar Helsingborg på vägen mot Påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt Konsekvenser som påverkar Helsingborg, direkt eller indirekt, till följd av megatrenden. Vilka är mest relevanta för just er verksamhet? Trendernas konsekvenser kan vara synliga, relevanta eller viktiga på kortare sikt. Variationen är stor från trend till trend, eller konsekvens till konsekvens, men gemensamt för dem alla är att vi i våra verksamheter behöver förhålla oss till många av dem redan idag. Det är här ni kommer in. Hur agerar ni på konsekvensen? Vad är viktigast för verksamheten de kommande tre åren? GLOBALISERING Presentationsanvisning: För att kunna bryta ner de stora globala megatrenderna ska vi använde denna mall. Den ska fyllas ifrån vänster till höger, en för var och en av trenderna, och jag ska nu gå igenom de olika delarna

11 GLOBALISERING Megatrend
Konsekvenser för Helsingborg Konsekvenser för verksamheten 1-3 år Prio Övergripande, global trend som påverkar Helsingborg på vägen mot Påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt Konsekvenser som påverkar Helsingborg, direkt eller indirekt, till följd av megatrenden. Vilka är mest relevanta för just er verksamhet? Trendernas konsekvenser kan vara synliga, relevanta eller viktiga på kortare sikt. Variationen är stor från trend till trend, eller konsekvens till konsekvens, men gemensamt för dem alla är att vi i våra verksamheter behöver förhålla oss till många av dem redan idag. Det är här ni kommer in. Hur agerar ni på konsekvensen? Vad är viktigast för verksamheten de kommande tre åren? Megatrend Övergripande, global trend som påverkar Helsingborg på vägen mot Påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt. GLOBALISERING Presentationsanvisning: De fem megatrenderna känner vi till sedan innan (ni har ju fått läshänvisningar utsickade). De är övergripande, globala trender som påverkar Helsingborg på vägen mot De påverkar inte bara Helsingborg, de påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt

12 GLOBALISERING Konsekvenser för Helsingborg
Megatrend Konsekvenser för Helsingborg Konsekvenser för verksamheten 1-3 år Prio Övergripande, global trend som påverkar Helsingborg på vägen mot Påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt Konsekvenser som påverkar Helsingborg, direkt eller indirekt, till följd av megatrenden. Vilka är mest relevanta för just er verksamhet? Trendernas konsekvenser kan vara synliga, relevanta eller viktiga på kortare sikt. Variationen är stor från trend till trend, eller konsekvens till konsekvens, men gemensamt för dem alla är att vi i våra verksamheter behöver förhålla oss till många av dem redan idag. Det är här ni kommer in. Hur agerar ni på konsekvensen? Vad är viktigast för verksamheten de kommande tre åren? Allt mer heterogen befolkning i Helsingborg Konsekvenser för Helsingborg Konsekvenser som påverkar Helsingborg, direkt eller indirekt, till följd av megatrenden. Vilka är mest relevanta för just er verksamhet? Välj bland listade konsekvenser – eller lägg till egna! GLOBALISERING Presentationsanvisning: Det ni ska börja att fundera kring är hur megatreden påverkar Helsingborg Utgå från delen ”konsekvenser för Helsingborg” under varje megatrend i analysen Fyll på med de konsekvenserna som ni tycker är viktigast och mest relevanta att ta upp Saknar ni någon konsekvens får ni såklart ta med den också!

13 Megatrend Konsekvenser för Helsingborg Konsekvenser för verksamheten 1-3 år Prio Övergripande, global trend som påverkar Helsingborg på vägen mot Påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt Konsekvenser som påverkar Helsingborg, direkt eller indirekt, till följd av megatrenden. Vilka är mest relevanta för just er verksamhet? Trendernas konsekvenser kan vara synliga, relevanta eller viktiga på kortare sikt. Variationen är stor från trend till trend, eller konsekvens till konsekvens, men gemensamt för dem alla är att vi i våra verksamheter behöver förhålla oss till många av dem redan idag. Det är här ni kommer in. Hur agerar ni på konsekvensen? Vad är viktigast för verksamheten de kommande tre åren? Allt mer heterogen befolkning i Helsingborg - Arbeta vidare kring strategier för bemötande och service. - Vad är en ”helsingborgare”? - Beskriva, förstå och utbilda internt för att kunna identifiera behov. - Hitta former för att rekrytera så att organisationen avspeglar staden. GLOBALISERING Konsekvenser för verksamheten 1-3 år Trendernas konsekvenser kan vara synliga, relevanta eller viktiga på kortare sikt. Vi behöver förhålla oss till dem redan idag. Det är här ni kommer in. Hur agerar ni på konsekvensen? Presentationsanvisning: I nästa steg ska ni fundera kring vad konsekvensen för Helsingborg innebär för just er verksamhet Vad behöver vi förstå/göra eller kanske inte göra utifrån det som sker Tidsavgränsingen här är 1-3 år, alltså samma som för verksamhetsplanen

14 Diskussionsfrågor Kort eller lång sikt? Kan vi påverka konsekvensen? Vad finns det för hot och möjligheter? Presentationsanvisning: Fundera och diskutera gärna de här frågorna under övningen. Tror vi att konsekvensen kommer att bli verklighet på kort eller lång sikt? Ska vi tänka proaktivt eller reaktivt? Är konsekvensen något som drabbar oss, eller har vi en möjlighet att påverka trenden i någon riktning? Innebär konsekvensen bara hot, eller kan vi dra nytta av det vi tror sker?

15 Megatrend Konsekvenser för Helsingborg Konsekvenser för verksamheten 1-3 år Prio Övergripande, global trend som påverkar Helsingborg på vägen mot Påverkar alla organisationer och alla sektorer, direkt eller indirekt Konsekvenser som påverkar Helsingborg, direkt eller indirekt, till följd av megatrenden. Vilka är mest relevanta för just er verksamhet? Trendernas konsekvenser kan vara synliga, relevanta eller viktiga på kortare sikt. Variationen är stor från trend till trend, eller konsekvens till konsekvens, men gemensamt för dem alla är att vi i våra verksamheter behöver förhålla oss till många av dem redan idag. Det är här ni kommer in. Hur agerar ni på konsekvensen? Vad är viktigast för verksamheten de kommande tre åren? Allt mer heterogen befolkning i Helsingborg - Arbeta vidare kring strategier för bemötande och service. - Vad är en ”helsingborgare”? - Beskriva, förstå och utbilda internt för att kunna identifiera behov. - Hitta former för att rekrytera så att organisationen avspeglar staden. 1 Prio Prioritera vad som är viktigast för verksamheten de kommande tre åren. GLOBALISERING Presentationsanvisning: I den sista kolumnen ska ni sedan försöka prioritera vad som är mest relevant att ta med i den kommande verksamhetsplanen Eller att ta med från övning till de kommande diskussionerna inom organisationen Tips! Som stöd i prioriteringar finns Palles tre medskick samt stadens styrdokument. Under delen Helsingborg idag ( finner ni ett bra underlag för att skapa en nulägesbild.

16 Gruppindelning Globalisering, Demografiska förändringar och Värderingsförändringar: Deltagare A, Deltagare B, Deltagare C osv… Teknikutveckling och Klimat- och miljöförändringar : Deltagare D, Deltagare E, Deltagare F osv… (justera efter eget workshopupplägg)

17 Upplägg Diskutera och fyll i konsekvenser för Helsingborg 30 minuter
2. Diskutera och fyll i konsekvenser för verksamheten (1-3år) 60 minuter Varje grupp redovisar respektive trend (justera efter eget workshopupplägg)


Ladda ner ppt "Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)"

Liknande presentationer


Google-annonser