Språkets makt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Miljonprogram 2.0 med tillgängliga bostäder? Professor, leg. arbetsterapeut Susanne Iwarsson.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
… går det att komma in i cafét med rullstol eller barnvagn? … finns det mat för den som inte kan, får eller vill äta allt? … finns det handikapptoalett.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Barn och ungdomars utveckling
Nykterhet och solidaritet
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Insändare Vad kan vi om insändare?
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Människokännedom.
Konsten att läsa sakprosa
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
4. Vad ska det bestämmas om?
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Problematisering av diplomet
Hur kan vi förändra attityder till psykisk ohälsa?
Att sätta på sig nya glasögon
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Förmåner, privilegier och rättvisa
Granska läromedel.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Centrala begrepp och perspektiv inom funktionshinderforskning, del 3
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Upplysningen 1700.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
En välinformerad patient är en trygg patient
Barn och ungas delaktighet
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Din säkerhet på sjukhus
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Nationell Patient Översikt
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Och det där med långsiktighet
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Språkets makt

Myndighetsspråk från förr I arvshygieniskt avseende (de som) kunna betecknas som undermåliga, samt att man ifråga om svårare defekta individer borde kunna gå ännu längre och genom sterilisering tillintetgöra dessas fortplantningsförmåga. Den statligt tillsatta Befolkningskommissionen om vilka som skulle vara föremål för ”förebyggande födelsekontroll”, 1938. Citaten är hämtade ur boken Oönskade i folkhemmet

Myndighetsspråk från förr Personer av denna psykiska kvalitet borde rutinmässigt steriliseras innan de bidragit till nativitetetens höjande. Ansökan från läkare angående sterilisering av patient, 1940. Citaten är hämtade ur boken Oönskade i folkhemmet

Myndighetsspråk från förr Saknar någon /…/ på grund av rubbad själsverksamhet förmåga att lämna giltigt samtycke till sådan åtgärd, må han steriliseras ändå. 1941 års svenska steriliseringslag. Citaten är hämtade ur boken Oönskade i folkhemmet

Myndighetsspråk idag De flesta ord som har använts historiskt har signalerat att problemen ligger hos individen själv, till exempel ordet handikappad. Idag försöker man istället titta på vilka problem och hinder som omgivningen och samhället skapar. Därför rekommenderas följande begrepp: Funktionsnedsättning = en nedsättning av någon funktionsförmåga hos en individ. Funktionshinder = problem som uppkommer för en person med funktionsnedsättning när den möter hinder och barriärer i den omgivande miljön.

Myndighetsspråk idag Socialstyrelsen, med ansvar för frågor som rör terminologi kring hälsa, skriver: Den förändrade terminologin innebär att det inte är logiskt att prata om personer med funktionshinder. Den främsta anledningen är att uttrycket indikerar att funktionshindret är en individuell egenskap eller tillstånd. En person har inte ett funktionshinder utan hindret uppstår i förhållande till omgivningen. Citatet är hämtat från Socialstyrelsen, sökord: funktionsnedsättning.

Funktionsnedsättning eller funktionshinder? Att ha en allergi, en synnedsättning, en ADHD-diagnos eller dyslexi är alltså enligt Socialstyrelsens terminologi att ha en funktionsnedsättning. Men funktionsnedsättningen blir antagligen ett funktionshinder först om: den av oss som har kattallergi tvingas vara i samma rum som en katt. den av oss som har en synnedsättning inte får ha glasögon eller inte har tillgång till skriftligt material i punktskrift eller i digital form. den av oss som har ADHD tvingas studera i en rörig och ostrukturerad skolmiljö. den av oss som har dyslexi inte ges möjlighet att till exempel lyssna på det material som man förväntas läsa.

Kan du inte läsa lite punktskrift i alla fall? Gå till filmklippet på YouTube om det inte visas här. Där kan klippet ses i helskärm. På YouTube finns även klippet i syntolkad version.

Diskutera Hur kommer det sig att de flesta av oss inte skulle säga att kvinnan i filmen har en funktionsnedsättning? Skulle det vara en vinst om det fanns en term som omfattar alla människor och som visar att vi alla fungerar olika beroende på sammanhanget? Resonera till exempel kring följande ord: Funktionsförmåga Funktionssätt Funktionalitet Funktionsuppsättning Funktionsvariation Finns det några risker eller nackdelar med att använda en term som omfattar alla människor, inte bara de av oss som har nedsatt funktionsförmåga?

Röster om språkets makt Möt föreningen STIL och bloggarna Liten bitch i rullstol och Funkisfeministen.

Diskutera rösterna om språkets makt Vilka är era tankar kring de tre olika rösterna om språkbruk och funktionalitet? Kan det göra någon skillnad i till exempel attityder om man börjar använda andra ord för något? Socialstyrelsen, Funkisfeministen, STIL, Liten bitch i rullstol eller ni elever – spelar det någon roll vem som tycker till i en fråga? Vem ska få uttrycka sin åsikt om till exempel ordval? Bör det vara en rättighet uteslutande för de av oss som berörs och påverkas? Varför/varför inte?

Arbeta vidare Vill ni arbeta vidare med ämnet? Några förslag: Skriv ett svar eller en kommentar till någon av rösterna om språkets makt. Skriv ett kortare debattinlägg i ämnet där du tar ställning utifrån den fakta och de perspektiv du fått i spåret. Skriv ett kortare, utredande PM i ämnet. Du bör i ditt PM få med följande delar: Inledning där du introducerar ämnet och ger en bakgrund till frågan. Utredning där du sakligt och med källhänvisningar ger exempel på olika perspektiv i frågan. Avslutning där du diskuterar, resonerar och drar slutsatser kring de resultat som kommit fram i din utredning.