Program | Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 VÄLKOMNA ! FORTBILDNINGSDAG MARKNADSFÖRING OCH KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK 2015.
Advertisements

Yh-Väst Ideella Förening Verksamhet och framtid. Yh-Väst medlemmar/anordnare Små och stora 1-36 utbildningar 144 utbildningar Västra Götaland.
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Valet görs Jan-Feb Vilka meritvärde-betygspoäng hade de detta året? Info om alla programmen.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT. Gemensamt projekt GRÖN ATTRAKTIONSKRAFT.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Integration, Direktionsmötet den 17 mars 2016 Ny prognos från Migrationsverket Sverige tillsammans-konferenser Aktuellt i projektet (tre processer) EU-projekt.
Säkert Bondförnuft Minskar olyckorna på landet. Fortbildning för handledare 31 mars, Haga 09.00Samling och kaffe Aktuella frågor, Anders Danielson.
Teckensnitt i mallen: Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book.
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
HALVÅRET SOM GÅTT RÅDSKONFERENS MAJ-2017.
Konjunkturläget 2016 kv3 i Stockholmsregionen
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Program Venjan 23 februari
My Hörting och Elin Johnsson
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
LRF Ungdom 2016.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
XX kommun Kommunikationsplan.
Johanna Fagerström & Magdalena Fyhr Jordbrukare Ungdomens Förbund
Grön attraktion Jobba grönt.
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Svenska Brukshundklubben
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Vilka är vi som deltar idag?
Synliggörandeprojektet i Laholm
Huddinge kommun Näringslivsanalys
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Kommunala aktivitetsansvaret
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
    Hör gärna av dig! Vi kanske inte kan svara på allt, men vi lovar att göra ett gott försök. Vision – Region Östergötlands aktivitetsplan för 2018 bygger.
MARKNADSFÖRING & KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK Enkät till NB1-elever
Välkomna till gymnasieinformation
Övning Tid: minuter Instagram-målet.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Gymnasievalet 2018 HT 2017.
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
Årsmöte 2018 Verksamhetsåret
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Ung-Ullbaggestipendiet 2018
Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
Upplands Friidrottsförbund
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Rökfria utomhusmiljöer
Kulturskolornas strategidokument
Tips för det praktiska ledarskapet
Att tänka på inför en Pep Dag
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
ARBETSGRUPP KOMPETENS
Föräldramöte i kullo skola
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA! TILL VÅR FORTBILDNINGSDAG MARKNADSFÖRING & KOMMUNIKATION INOM NATURBRUK 2017

Program | Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft – varför, hur och vad kommunicera till ungdomarna och deras föräldrar? 10.00 Välkomna! Snabb presentationsrunda. Korta rapporter (filmsnuttar, mjölkpaket, annonser, SYV.nu). Resultat från årets NB1-elev-enkät. Projekt Attraktionskraft NB 2016-2017. Inför eftermiddagens gruppdiskussioner 10.40 Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft Alexandru Panican, Lunds universitet 12.20 Lunch i LRF:s fina restaurang med många svenska råvaror 13.00 Utdelning av gemensamt profilmaterial som Stick ut-knappar, nyckelband, pennor 13.20 På gång från NF:s Mf-grupp riks: naturbruk.se, Facebook, Bilder@naturbruk.se Övrig info ungdomskommunikation från branscher, Jobba grönt, JUFkampen, SLU.

14.00 Gruppdiskussioner, förslag på teman: 1. Erfarenhetsutbyte generellt; så här gör vi – hur gör ni? 2. Erfarenhetsutbyte Sociala medier; så här gör vi – hur gör ni? 3. NB-samverkan Gymnasiemässan Älvsjö 23-25 nov. 4. Tävlingar inom NB – hur nyttja i gemensam marknadsföring? 5. Valfritt övrigt tema. Fika i grupperna + punkta ner några tips till fortsatt gemensamt arbete! 15.15 Återkoppling från gruppdiskussionerna. Sprid goda exempel. Inlämning av utvärdering för dagen. 16.00 Slut

Styrelsen 2017 Ordförande samt ansvar för projekt, marknadsföring/kommunikation och EUROPEA Bo Wiberg, Skolchef, Grans Naturbruksgymnasium Vice ordförande samt ansvar för reformer och naturturism Anneli Gunnars, VD/Rektor, Älvdalens Utbildningscentrum Sekreterare samt ansvar för hund Mimmi Andersson, Verksamhetschef, Grans Naturbruksgymnasium Kassör samt ansvar för läromedel och häst Elisabeth Bringer-Hallberg, Rektor, Vretagymnasiet, Naturbruksgymnasiet i Östergötland Fortbildning samt ansvar skogsbruk Peter Nyman, Rektor, Stora Segerstad Naturbrukscentrum Läromedel samt ansvar trädgård Per Hallén, Områdeschef utbildningstöd/Verksamhetchef elevhälsan, Västra Götalands Naturbruksskolor Suppleant samt ansvar lantbruk Elin Dahm, Rektor, Jällagymnasiet, Uppsala Suppleant samt ansvar djurvård Stefan Larsson, Driftchef, Munkagårdsgymnasiet, Region Halland

Rapporter Filmsnuttar http://www.naturbruk.se/for-nb-skolor/massmonter-material-nb/ Rapporter Filmsnuttar

http://www.naturbruk.se/for-nb-skolor/massmonter-material-nb/ Rapporter Mjölkpaket

http://www.naturbruk.se/for-nb-skolor/massmonter-material-nb/ Rapporter Annonser

http://www.naturbruk.se/for-nb-skolor/massmonter-material-nb/ Rapporter SYV.nu

Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17 1 = Mycket sämre 5 = Mycket bättre

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) ”Om du använt någon sökmotor, vilka sökord använde du för att komma till den utbildning du har påbörjat?”   Av de som svarat något förutom ”Vet ej”, (34 %) så angav; 52 % Angav skolans namn (2016: 50 % (+2 %)) 34 % Angav inriktningsnamn (2016: 33 % (+1 %)) 9 % Ett sökord som innehåller ordet naturbruk (2016: 12 % (-3 %)) 5 % Angav ett yrke (veterinär m.fl.)

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) ”Vilket/vilka sociala medier på nätet brukar du använda?” Av de som svarat (83 %) så angav; 74 % Instagram (2016: 76 % (-2 %)) 68 % Facebook (2016: 76 % (-8 %)) 62 % Snapchat (2016: 62 % (0 %)) 9 % Youtube (2016: 7 % (+2 %)) 6 % Övriga 4 % Twitter (2016: 7 % (-3 %))

Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) ”Ge oss tips på, hur naturbruksgymnasierna kan synas på olika sätt för att nå nya elever!” Av de som svarat (41 %) så tyckte följande andelar att vi skulle satsa på; 49 % Sociala medier (2016: 32 % (+17 %)) 18 % Besöka skolor (2016: 19 % (-1 %)) 9 % Affischer, hemsida, tävlingar mm. mm. (2016: 3 % (+6 %)) 8 % Mässor (2016: 8 % (0 %)) 6 % Öppet hus och få komma på besök (2016: 9 % (-3 %)) 5 % Bättre SYV-information (2016: 4 % (+1 %)) 4 % Utskick (2016: 9 % (-5 %)) 4 % Tidningar (2016: 8 % (-4 %)) 3 % TV- och radioreklam (2016: 8 % (-5 %))

Attraktionskraft Naturbruk Planerade mässor / evenemang 2017 Tubecon Kristianstad 28 okt Umeå 25 nov Gymnasiemässan i Älvsjö 23-25 nov

Naturbruksutbildningarnas attraktionskraft – varför, hur och vad kommunicera till ungdomarna och deras föräldrar? Alexandru Panican, Lunds universitet

På gång från NF:s Mf-grupp riks naturbruk.se

På gång från NF:s Mf-grupp riks Facebook – Bidra med material till vår Facebooksida

På gång från NF:s Mf-grupp riks bilder@naturbruk.se Skicka era bilder till oss

På gång från NF:s Mf-grupp riks Ung Ullbagge 2018

Övrig info ungdomskommunikation Från branscher

Gemensamt projekt

Gemensam framtidsutmaning Fler behöver utbilda sig till sysselsättning inom det gröna näringslivet Behov av kvalificerad arbetskraft Behov av ny kompetens För att det gröna näringslivet ska vara konkurrenskraftigt, attraktivt och utveckla befintliga och nya företag från norr till söder

Projektets mål Att fler ska utbilda sig och bli verksamma inom det gröna näringslivet (jord, skog och trädgård) Att fler ska börja jobba och starta företag samt karriärbyta till det gröna näringslivet

Kommunikationskampanj Webbplats, www.jobbagrönt.se Konceptfilmer (visa yrken och livsstil) Jobba grönt challenge (Youtube) Sociala medier Ambassadörer SYV, Studie- och yrkesvägledare

Målgrupper

Ambassadörer

Instagram

2017, så här långt 3. 1. 2.

Challenge Jobba grönt

Och resultatet?

Alla kampanjer

Målgrupperna

Bra förarbete (strategi) lönar sig Några reflektioner Bra förarbete (strategi) lönar sig Rätt budskap till rätt grupp med rätt ”call to action” Instagram har gett mest engagemang, det ska vi jobba vidare med ”Mänsklighet” når långt i sociala medier. Balans mellan allvar, humor, fakta. Äkta! Nästa steg: aktivitet inför ansökan till gymnasie/högskola (januari). Nå och prata med föräldrar

Jobba grönt i final! Filmer som marknadsför en organisation https://www.youtube.com/watch?v=3l2y5X1A9X Informationssajter studier och yrkesval www.jobbagront.se

Tack! Anna Bornhammar Kommunikationsansvarig Telefon: 08-762 72 77 anna.bornhammar@sla-arbetsgivarna.org SLA Box 55525, 102 04 Stockholm Besöksadress: Storgatan 19 Växel: 08-762 72 40 Arbetsgivarjour: 08-762 79 50 www.sla-arbetsgivarna.org

JUFkampen Johanna Fagerström & Magdalena Fyhr Jordbrukare Ungdomens Förbund

Jordbrukare Ungdomens Förbund JUF är en partpolitiskt och religiöst obunden förening Vi har idag tre starka ben att stå på; plöjning, brukshästverksamhet samt praktikantverksamhet. Vi är också en förening där man som medlem har stort inflytande över vilka aktiviteter man vill att sin avdelning ska anordna

Projektet Unga JUF Projektet har kommit till genom bidrag från MUCF En del är att starta JUFkampen Vi på JUF vill bli mer synliga på naturbruksskolorna och få närmre kontakt med eleverna

JUFkampen En tävling för ALLA inriktningar och ALLA årskurser Teoritest Final med praktiska och teoretiska moment

Tävlingens genomförande Teoritest skrivs på varje skola efter att vi på JUF haft en kortare föreläsning för eleverna. Testet skrivs individuellt. Hela skolans resultat räknas sedan samman. De sex skolor med högst resultat går vidare till finalen. Finalen är en lagtävling med fyra personer i varje lag. Vi hoppas kunna förlägga finalen samtidigt som något annat evenemang.

Kostnad för skolorna 25kr/elev då ingår även medlemskap för eleverna i JUF under 2017/2018. Vill eleverna sedan utomlands på praktik genom oss får de ett avdrag på vår avgift om de varit medlemmar i över ett år.

Kostnad för skolorna 25kr/elev då ingår även medlemskap för eleverna i JUF under 2017/2018. Vill eleverna sedan utomlands på praktik genom oss får de ett avdrag på vår avgift om de varit medlemmar i över ett år.

Tidsplan Teoritesten startar i oktober och pågår fram till februari Finalen kommer gå under en heldag under vårterminen

Övrig info ungdomskommunikation SLU

Gruppdiskussioner, förslag på teman 1. Erfarenhetsutbyte generellt; så här gör vi – hur gör ni? 2. Erfarenhetsutbyte Sociala medier; så här gör vi – hur gör ni? 3. NB-samverkan Gymnasiemässan Älvsjö 23-25 nov. 4. Tävlingar inom NB – hur nyttja i gemensam marknadsföring? 5. Valfritt övrigt tema.

Utvärdering Plus Minus Tips till nästa år