Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Övning Tid: 40-60 minuter Instagram-målet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Övning Tid: 40-60 minuter Instagram-målet."— Presentationens avskrift:

1 Övning Tid: minuter Instagram-målet

2 Syfte med övningen Öka medvetenheten om vilka konsekvenser publiceringar kan få för den som publicerar samt för andra. Öka medvetenheten om hur snabbt rykten kan spridas i sociala medier och vilka konsekvenserna kan bli. Öka kunskapen om vad som gäller juridiskt kring publiceringar. Ge underlag till samtal och reflektioner kring eget och andras publicistiska ansvar.

3 Introduktion i helgrupp
Ställ en öppen fråga: Hur många i gruppen publicerar saker på nätet? Låt eleverna svara med handuppräckning. Fortsätt sedan med en diskussion om vilket ansvar eleverna tänker att de har för det innehåll de publicerar?

4 Podd: Instagram-målet
Inled det här arbetspasset med att lyssna på podden om Instagram-målet. Ni kan lyssna antingen tillsammans i helklass eller så kan eleverna få i uppgift att lyssna enskilt på podden inför det lektionspass när ni ska jobba med övningen Instagram-målet. Tid: 26 minuter

5 Arbeta i smågrupper Börja med att gå igenom och komplettera tidslinjen över vad som hände i Instagram-målet från det att kontot aktiverades tills att domen föll. I arbetsbladet Tidslinje Instagram-målet är de viktigaste datumen och hållpunkterna utmärkta. Lägg till nya datum/händelser ni tycker är viktiga och lägg till information vid varje datum. Om ni behöver lyssnar ni på podden igen eller gör ytterligare efterforskningar på nätet.

6 Tidslinje: Instagrammålet
Märk ut och beskriv kort viktiga händelser på tidslinjen som rör Instagram, till exempel oroligheter utanför skolor, utpekning av misstänkta, gripanden, när åtal väcks med mera. Instagramkontot Gbgsorroz aktiveras Dom i Instagram-målet avkunnas 17/ 25/6 2013

7 Återsamling i helgrupp
Skapa en gemensam tidslinje på tavlan där alla viktiga hållpunkter finns med.

8 Arbeta i smågrupper Identifiera de viktigaste aktörerna i historien, från enskilda individer (till exempel tonårsflickorna som startade kontot, drabbade ungdomar, hämndlystna vänner, oskyldigt misstänkta och så vidare) till myndigheter (polis, åklagare och så vidare) och företag (Instagram, Facebook med flera).

9 Återsamling i helgrupp
Samla alla förslagen i en lista eller ”karta” på tavlan. Gruppen ska gemensamt komma fram till en komplett beskrivning av de olika aktörerna. Glöm inte till exempel föräldrar och andra anhöriga till de direkt drabbade, de som skickat in tips till Instagramkontot eller tidningsläsare och TV-tittare som följt nyhetsrapporteringen. Detta steg är till för att hjälpa er att upptäcka samband, saknade pusselbitar och orsakskedjor. Reflektera tillsammans över resultatet.


Ladda ner ppt "Övning Tid: 40-60 minuter Instagram-målet."

Liknande presentationer


Google-annonser