Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År: Projektstruktur Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Vår gemensamma barnsyn, kunskapssyn, pedagogroll Vår gemensamma barnsyn, kunskapssyn, pedagogroll. Vilka demokratiska värderingar vill vi ska ligga till grund för vår verksamhet?
Syftet med projektet ”Reggio Emilia Institutet har tagit ställning för att aktivt ta tillvara och undersöka barns, elevers och vuxnas ekologiska känslighet gentemot andra och gentemot miljön på ett sätt som genomsyras av lyssnande, utforskande, långsamhet och tid. Vi vill bidra till att förskolor och skolor blir platser där barn, elever, pedagoger och familjer kan använda sin känslighet, sin nyfikenhet och sitt undersökande för att tillsammans genom ett hållbart tänkande på många olika sätt agera för en hållbar framtid. ” Vårt syfte:
Förväntningar på oss som kollegor samt kompetenser i arbetslaget vi ska ta till vara. Utvecklingsbehov för arbetslaget?
Barngruppens tidigare projekt. Vad har varit spännande Barngruppens tidigare projekt. Vad har varit spännande? Vilka kunskaper bär de med sig? Frågor som lever och bör följa med in i uppstarten?
Så här startar vi augusti 2016 (Hur ger vi barnen konkreta möten med projektet? Vad är undersökningsbart? Hur tänker vi runt pedagogisk dokumentation? Hur ger ni dokumentationen tillbaka till barnen? Projektets plats? Nyfikenhetsfrågor för pedagoger )
Hur ska vi använda oss av vår pedagogiska miljö och material i utforskandet? Hur förbinder vi de 100 språken så de bildar en helhet? Vilka tillägg har den digitala tekniken gjort för barnens lärprocesser?
Observationer och dokumentationer från början, i kronologisk ordning Observationer och dokumentationer från början, i kronologisk ordning. På hur många olika sätt kan vi förstå observationerna? Lägg in foton, filmer, anteckningar, barnens bilder. Först bilder sedan reflektionerna efteråt för varje vecka eller sekvens. Vecka för vecka, vecka1- vecka2 eller utifrån hur vi upplever att händelserna hänger samman och veckorna kanske inte är väsentliga Reflektionsprotokollet kan vara ett stöd för er när ni ska tolka era observationer.
Observation Barnen gör Barnen säger Mina tankar
Reflektion tillsammans med barnen Barnen gör Barnen säger Mina tankar och hypoteser
Vilka bilder har barnen av projektet? (Tankar, hypoteser) Vår tolkning! Detta skrivs under hösten.
Mest intressanta uppslag att spinna vidare på förklara och motivera. Detta skrivs efter utforsknings perioden. Kanske i november.
Hur syns arbetet med de demokratiska värden vi står för?
Hur har vi förändrat i miljön under året Hur har vi förändrat i miljön under året? Hur har det påverkat projektet? Skriv löpande under året, när förändringar görs.
Utvärdering Beskriv utifrån; projekterande arbetssätt, demokratiska värderingar, 100 språklighet, lärmiljöer, pedagogisk dokumentation, dialog med familjer och samhälle, Process: Hur har vi gett barnen förutsättningar. Resultat: Vad blev resultatet? Hur vet vi det? Analys: Varför blev det så? Hur vet vi det?
Slutsatser Beskriv positiva erfarenheter och lärdomar. Beskriv vad vi behöver utveckla i verksamheten och hur.
Vad tar vi med oss från våra slutsatser och utvärderingar, att utveckla och arbeta vidare med i höst? Som pedagoger? I projektet? I miljön?