Argumenterande genre Att blogga i grupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att skriva en argumenterande text
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Tema Kär och galen.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Debattera.
Bygg ett argumenterande tal
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Styckeindelning.
Debattartikel.
”strid” med ord, meningsbyte
Retoriska arbetsprocessen
Referat Vad är det?.
Formellt, skarpt och snyggt
Den viktiga konsten att tala
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Den värderande analysen 1. En premiss är ett implicit eller explicit påstående i argumentationen som tillsammans med argumentet är avsett att utgöra skäl.
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Etik- att göra det rätta Metaetik Kan man alls säga att det finns det rätt eller fel i moraliska frågor. Detta är något man funderar över och diskuterar.
Personlig försäljning Kap. 2
4 processer att behärska:
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Argumentation.
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Konsten att skriva en debattartikel
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Konsten att skriva en debattartikel
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Argumenterande text.
Hur når vi personer som har svenska som andraspråk?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Argumentation.
Hållbar utveckling.
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Textgenrer.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Argumenterande genre Att blogga i grupp

Diskutera i grupper (på 3-4 stud enligt studieområde) Mitä tarkoittaa argumentoida? Millaista on hyvä argumentointi, millainen on hyvä argumentti? Milloin on hyvä osata argumentoida? Miksi? Osaatko argumentoida? www.imagebank.sweden.se

Syfte i argumentationer - två alternativ Johansson & Sandell Ring (2012) 1 Övertygande/övertalande argumentation Syftet är att med hjälp av argument övertyga läsaren/lyssnaren om en åsikt eller att övertala någon att handla på ett visst sätt. 2 Diskuterande argumentation Syftet är att ställa två eller flera ståndpunkter mot varandra för att avslutningsvis ta ställning för den ena sidan. Lähtökohtana tekstin rakenne, pohjautuu genrepedagogiikkaan.

Övertygande/övertalande argumentation STRUKTUR: Ett antal argument som stöd för en åsikt + ofta en rekommendation i slutet. Jag tycker att det är viktigt att kunna många språk. =ÅSIKT För det första är det lättare att resa runt världen om man kan många språk. =ARGUMENT 1 För det andra har man bättre kognitiva färdigheter om man behärskar flera språk. =ARGUMENT 2 Därtill ger breda språkkunskaper bättre självförtroende. =ARGUMENT 3 Neuropsykologerna har också visat att hjärnan växer och blir bättre kopplad när man pluggar språk. =ARGUMENT 4 Därför borde alla människor studera minst två främmande språk i grundskolan. =REKOMMENDATION Keskusteltava minkälaisia sidoksia tekstissä on, tyypillisiä argumentoivalle tekstille.

Diskuterande argumentation STRUKTUR: Ett antal argument för att belysa olika sidor av en frågeställning före ett ställningstagande. Borde alla barn studera minst två främmande språk i grundskolan? =FRÅGESTÄLLNING Å ena sidan har forskningen visat att hjärnan växer och blir bättre kopplad när man pluggar språk. =ARGUMENT 1 Å andra sidan vet vi att modersmålskunskaperna lider om man studerar flera språk och barnen borde därför lära sig skriva och tala sitt modersmål felfritt innan de börjar studera några främmande språk. =ARGUMENT 2 Däremot visar undersökningar att barn som talar många språk har bättre självförtroende än barn som bara kan ett språk. =ARGUMENT 3 Men om man studerar bara ett främmande språk har man bättre möjligheter att koncentrera sig och lära sig bättre. =ARGUMENT 4 I den internationella världen är det dock viktigare att man kan kommunicera med många slags människor och det kräver att man studerar många språk redan i grundskolan. =STÄLLNINGSTAGANDE

Språkliga drag i argumentationer Uttrycka åsikter Jag tycker att [...] Jag anser att [...] Enligt min uppfattning/mening[...] Orsaksbindeord Eftersom, därför att, för att Idéordnande bindeord För det första, för det andra Å ena sidan, å andra sidan Dessutom, ytterligare

Diskutera i grupper Onko teillä kokemuksia ryhmäkirjoittamisesta? Minkälaisia ryhmätyötaitoja yhteiskirjoittaminen edellyttää?

Bloggar ni? Skriver du bloggar? Hurdana? Varför? Läser du bloggar? Om vilka teman? Varför? Vad skriver man bloggar om? Hurdana texter är bloggar? Vem är mottagare?

Att skriva ett argumenterande blogginlägg Välj ett aktuellt och tankeväckande tema som berör området ni studerar. Det ska vara ett tema som man kan argumentera för och emot. Kom med idéer gällande temat och gör en tankekarta om idéerna. Hitta på minst 3 argument om temat. Kom dock ihåg att blogginlägget ska behandla endast ett tema! Skriv en sammanhängande text på 100-150 ord