LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Om stöd till anhöriga.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Mötesstruktur.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Ramverk för patientmedverkan
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
MODIGT MEDARBETARSKAP
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Barnklinikansluten Hemsjukvård i Kristianstad. Inför starten Tvärprofessionell grupp bildades juni 2006 Hur jobbar andra? Hur vill vi jobba? Riskanalys.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Palliativ vård och samordning
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Bra planering skapar trygghet
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
EBP-cirkel 4: Delaktighet BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Delaktighetsmodellen - en väg mot empowerment
Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Ramverk för patientmedverkan
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Samordnare samsjuklighet
UTKAST Rehabsamtal med arbetstagare
Förhållningssätten.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Tips för bättre kommunikation
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN Tibrobon ska uppleva oss kompetenta och professionella Tibrobon ska uppleva delaktighet och meningsfullhet i mötet med oss I mötet med Tibrobon har vi ett vänligt och positivt bemötande Tibrobon ska känna sig trygg och nöjd med våra insatser På vår arbetsplats är vi flexibla och samarbetar LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN

Så här ska vi jobba för att Tibrobon ska uppleva oss kompetenta och professionella Vi ger optimal information till patienten och anhöriga. Vi förmedlar det vi kan och tar reda på det vi inte kan. Vi förmedlar samma budskap till patienten, oavsett vem av oss i teamet han/hon träffar Reflektion vid teamträffar Vi inger hopp på ett realistiskt sätt Vi visar vår legitimation vid hembesök Vi ska vara förberedda inför mötet med patienten Vi ska ta oss tid och förmedla lugn i mötet med patienten Vi ska tänka på vårt klädval – hela, rena, fräscha Vi ska tänka på vårt ordval så att ALLA har möjlighet att förstå när vi pratar och informerar patient och anhöriga, anpassa efter person Vi ska förvissa oss om att patienten och anhöriga känner sig delaktiga tex genom att stämma av, fråga om de förstått osv. Vi ska fortbilda oss då möjlighet ges och delge varandra kunskap efteråt, på APT, seminarier eller andra forum Särskild punkt på APT Vi ska arbeta i och aktivt delta i våra team Var och en utvärderar sina insatser och förmedlar vid behov erfarenhet och lärdom till övriga gruppen ALLA hos oss ska jobba utifrån framtagna riktlinjer Ledningen (Enhetschef, HSL-chef och MAS) bevakar och utvärderar

Vi ska vara medvetna om våra begränsningar, våga be varandra om hjälp, vara prestigelösa Reflektion Vi ska uppmuntra varandras kreativitet Vi ska låta en ”röd tråd” genomsyra vår verksamhet Vi ska lära oss att använda INREDAN och diskutera och analysera befintliga rutiner Vi ska ha tillgång till bra och fungerande medicinskteknisk utrustning Vi ska ständigt förbättra vår dokumentation, kollegan ska kunna ta vid/över utan problem Vi ska arbeta evidensbaserat Vi ska arbeta vårdvetenskapligt – utifrån den enskildes perspektiv och livsvärld Vi ska bedriva reflektion utifrån framtagen rutin

Så här ska vi jobba för att Tibrobon ska uppleva att vi har ett vänligt och positivt bemötande Vi ringer alltid eller knackar på när vi kommer på besök Vi hälsar i hand, presenterar oss och talar om varför vi kommer på besök Vi talar TILL patienten och inte om, särskilt om det är fler än patienten med på mötet Vi ska alltid ta av oss ytterkläder då vi kommer på besök Vi ska lyssna aktivt och befinna oss ”här och nu” Vi förklarar vilka insatser som ska genomföras och varför Vi presenterar och erbjuder alternativa insatser vid behov Vi förmedlar andra kontakter vid behov Vi stöttar patienten i att kunna se även små framsteg Vi får inte ”lova förmycket” och inte åt någon annan Vi investerar tid i första mötet med patienten Vi ska fråga hur patienten vill ha det och visa ett genuint intresse för hans/hennes livsvärld Vi ska inte använda oss av pekpinnar

Så här ska vi jobba för att Tibrobon ska uppleva delaktighet och meningsfullhet i mötet med oss Vi lyssnar inte bara på det sagda ordet, utan lyssnar även in kroppsspråk och övriga signaler Vi skapar ett förtroende och öppnar upp för patientens önskemål Hela tiden förklarar vi och instruerar så att patienten förstår varför Vi stöttar patienten i att sätta små mål, som hon/han kan uppleva nås efterhand Vi informerar och ibland utbildar anhöriga Vi informerar patienten om hur lång tid våra insatser förväntas ta Vi ställer frågor och förhör oss om hur patienten upplever sin situation

Så här ska vi jobba flexibelt, samt jobba för ett bra samarbete För patienten: Anpassa oss med tider för att möta patientens och den anhöriges behov Ta del av patientens önskemål och idéer Förmedla patientens behov vidare till andra yrkeskategorier Se helheten med patienten i centrum Visa vår ”goda vilja” Byta personal om det inte fungerar, utan prestige Vi utgår från patientens upplevelse i första hand Vi ska kunna ”släppa vår morgongröt” I personalgruppen: Vi ska fokusera på och förstärka det positiva och berömma varandra Vi ska lyssna på varandra utan att avbryta Vi ska prata MED varandra och inte OM varandra Vi ska INTE bedriva skitsnack Vi ska ta vara på och se varandras kompetens som en tillgång och styrka Vi ska ha respekt för varandras arbetssätt men även acceptera att jobba på ett sådant sätt så att kollegor lätt kan ta över

Vi ska tänka på HUR vi säger när vi ger konstruktiv kritik Vi är ett team och vi ska respektera varandra Vi ska delta aktivt på våra olika möteskonstellationer Vi ska använda oss av humor Vi ska inbjuda till kontakt och tillgänglighet Var och en ska bedriva självreflektion Vi ska ha klart för oss vårt uppdrag Vi ska ha en förstående chef som lyssnar Vi ska aktivt delta i en god planering för verksamheten tillsammans med vår chef

januari 2018 Så här ska vi jobba för att Tibrobon ska känna sig trygg och nöjd med våra insatser Teamet ska jobba med patienten i fokus Vi involverar patienten i planering och genomförande av insatser och stärker känslan av delaktighet Vi följer upp och utvärderar våra insatser tillsammans med patienten Vi förhör oss regelbundet hur patienten vill ha det Vi stöttar patienten at byta ansvarig personal (ssk/at/ft) om det inte känns bra och förmedlar att det är ok. Vi ska våga stötta patienten i att prata om rädsla och oro Vi ska ständigt ge information om nästa steg Vi ska dra lärdom från situationer som vi inte är nöjda med – men inte glömma alla positiva situationer Beröm, stärk patientens självförtroende Ha ett gott bemötande mot anhöriga, informera om anhörigstödet i kommunen och förmedla kontakten till anhörigombud om önskemål finns