PERIOPERATIVT TEAMARBETE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Patientsäkerhetsronder
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ramverk för patientmedverkan
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Vad är god strokevård och rehabilitering ?
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Sommar på din arbetsplats
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Patientsäkerhetskultur
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Ledarskap - Kompetens – Delaktighet
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Hälsofrämjande arbetsplats
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Hearing om vård och omsorg om äldre. Utvecklingsområden gällande omsorg om äldre ur ett MAS perspektiv.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Om ett gott bemötande I takt med att antalet hiv-positiva ökar i såväl Sverige som världen kommer antalet möten mellan hälso- och sjukvårdspersonal och.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Workshifting åt båda hållen för biomedicinsk analytiker Av: Leg. Biomedicinsk analytiker Vivianne Johansson Södra Älvsborgs sjukhus.
Ramverk för patientmedverkan
Kommunikationsstöd för människor på flykt
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Syftet med avvikelserapportering?
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Förutsättningar Vinster.
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Politisk samverkansberedning för hälsa, vård, omsorg och skola
Presentationens avskrift:

PERIOPERATIVT TEAMARBETE Sofia hemle jerntorp, operationssjuksköterska

TEAM Team har olika definitioner i olika sammanhang men inom vården definieras teamet som individer i samarbete för ett specifikt mål, där samarbete är individer som utför en uppgift tillsammans. (Berlin, Carlström & Sandberg, 2009). Vid effektivt teamarbete samarbetar alla i teamet mot ett väl definierat gemensamt mål. Alla inblandade kommunicerar effektivt samtidigt som de skapar förtroende till varandra. Alla i teamet ska känna sig så trygga att de vågar säga ifrån om de ser något som skulle kunna vara en säkerhetsrisk för patienten (http://www.vardhandboken.se/Texter/Teamarbete-och-kommunikation/Team-och-teamarbete/).

Operationsteamet Ett operationsteam är sammansatt av sjukvårdspersonal med olika kompetens och profession. Operationsteamets medlemmar är specialister inom sitt specifika område och en operation kan inte genomföras utan att alla professioner finns representerade. Ett operationsteam består av anestesiolog, anestesisjuksköterska, kirurg, operationssjuksköterska och undersköterska. Samarbetet har identifierats som en nyckelfaktor för framgångsrikt arbete på en operationssal vid kirurgi. Så en säker vårdmiljö för patienten på operationssalen bygger på effektiv kommunikation och samarbete i operationslaget

Förståelse för varandras kompetensområde Operationsteamet har en unik sammansättning medlemmar från olika professioner vars utbildning skiljer sig på olika sätt. Multidisciplinära team ger möjlighet att uppfylla kraven om effektivitet och säkerhet på operationssalen, men inom det multidisciplinära operationsteamet uppstår ändå misstag som i första hand relateras till otydlig kommunikation och bristande samarbete och inte brist på teknisk kompetens (Catchpole et al., 2008).

Operations och anestesisjuksköterskans samarbete Att förtydliga operations och anestesisjuksköterskans gemensamma ansvarar för patienten leder till ett effektivare samarbete. Ett samarbete som är nödvändigt för att kunna bedriva en säker högkvalitativ vård (Ndro & Samuel, 2014). Hur samarbetet är mellan den perioperativa personalen har också betydelse för patienternas känsla av trygghet och att de känner sig professionellt bemötta (Otte, 1996).

CRM För att förbättra teamarbetet krävs att all personal och alla resurser användas optimalt. För att öka patientsäkerheten bör teamet sträva efter att ha en öppen och tillåtande attityd där alla kommunicerar och delger sina synpunkter och observationer. En metod för att uppnå detta är att alla arbetar efter Crew Resource Management (CRM). CRM uppmuntrar till en öppen attityd med möjlighet för alla i teamet att ställa frågor och säga till om något är fel. Genom att ha ett bra teamarbete förbättras arbetsklimatet vilket leder till minskad risk för misstag och en ökad patientsäkerhet (Powell & Hill, 2006).

Viktiga punkter i CRM situationsmedvetenhet fatta beslut och prioritera tydlig kommunikation ledarskap och följarskap be om hjälp tidigt använda all tillgänglig information och alla tillgängliga resurser http://www.vardhandboken.se/Texter/Teamarbete-och-kommunikation/Crew-Resource-Management-CRM/.

Vad bidrar ett bra teamarbete till Att patienten får ett bra bemötande och upplever mötet väl organiserat bidrar till att patienterna känner sig delaktiga och trygga (Otte, 1996). För att kunna bedriva vård med en hög patientsäkerhet krävs strukturerade vårdkedjor och arbetsrutiner (Nilsen, 2010). Genom ett personcentrerat arbetssätt minskar risken för felbehandlingar och skador i vården (Edvardsson, 2010; Eide & Eide, 2007).