PERIOPERATIVT TEAMARBETE Sofia hemle jerntorp, operationssjuksköterska
TEAM Team har olika definitioner i olika sammanhang men inom vården definieras teamet som individer i samarbete för ett specifikt mål, där samarbete är individer som utför en uppgift tillsammans. (Berlin, Carlström & Sandberg, 2009). Vid effektivt teamarbete samarbetar alla i teamet mot ett väl definierat gemensamt mål. Alla inblandade kommunicerar effektivt samtidigt som de skapar förtroende till varandra. Alla i teamet ska känna sig så trygga att de vågar säga ifrån om de ser något som skulle kunna vara en säkerhetsrisk för patienten (http://www.vardhandboken.se/Texter/Teamarbete-och-kommunikation/Team-och-teamarbete/).
Operationsteamet Ett operationsteam är sammansatt av sjukvårdspersonal med olika kompetens och profession. Operationsteamets medlemmar är specialister inom sitt specifika område och en operation kan inte genomföras utan att alla professioner finns representerade. Ett operationsteam består av anestesiolog, anestesisjuksköterska, kirurg, operationssjuksköterska och undersköterska. Samarbetet har identifierats som en nyckelfaktor för framgångsrikt arbete på en operationssal vid kirurgi. Så en säker vårdmiljö för patienten på operationssalen bygger på effektiv kommunikation och samarbete i operationslaget
Förståelse för varandras kompetensområde Operationsteamet har en unik sammansättning medlemmar från olika professioner vars utbildning skiljer sig på olika sätt. Multidisciplinära team ger möjlighet att uppfylla kraven om effektivitet och säkerhet på operationssalen, men inom det multidisciplinära operationsteamet uppstår ändå misstag som i första hand relateras till otydlig kommunikation och bristande samarbete och inte brist på teknisk kompetens (Catchpole et al., 2008).
Operations och anestesisjuksköterskans samarbete Att förtydliga operations och anestesisjuksköterskans gemensamma ansvarar för patienten leder till ett effektivare samarbete. Ett samarbete som är nödvändigt för att kunna bedriva en säker högkvalitativ vård (Ndro & Samuel, 2014). Hur samarbetet är mellan den perioperativa personalen har också betydelse för patienternas känsla av trygghet och att de känner sig professionellt bemötta (Otte, 1996).
CRM För att förbättra teamarbetet krävs att all personal och alla resurser användas optimalt. För att öka patientsäkerheten bör teamet sträva efter att ha en öppen och tillåtande attityd där alla kommunicerar och delger sina synpunkter och observationer. En metod för att uppnå detta är att alla arbetar efter Crew Resource Management (CRM). CRM uppmuntrar till en öppen attityd med möjlighet för alla i teamet att ställa frågor och säga till om något är fel. Genom att ha ett bra teamarbete förbättras arbetsklimatet vilket leder till minskad risk för misstag och en ökad patientsäkerhet (Powell & Hill, 2006).
Viktiga punkter i CRM situationsmedvetenhet fatta beslut och prioritera tydlig kommunikation ledarskap och följarskap be om hjälp tidigt använda all tillgänglig information och alla tillgängliga resurser http://www.vardhandboken.se/Texter/Teamarbete-och-kommunikation/Crew-Resource-Management-CRM/.
Vad bidrar ett bra teamarbete till Att patienten får ett bra bemötande och upplever mötet väl organiserat bidrar till att patienterna känner sig delaktiga och trygga (Otte, 1996). För att kunna bedriva vård med en hög patientsäkerhet krävs strukturerade vårdkedjor och arbetsrutiner (Nilsen, 2010). Genom ett personcentrerat arbetssätt minskar risken för felbehandlingar och skador i vården (Edvardsson, 2010; Eide & Eide, 2007).