Utgångspunkt i infrastruktur arbetet - ”Den breda korridoren” 2015 Uppdrag till Kontigo AB: föreslå mål, inriktning och omfattning av ett nytt infrastruktur- och kommunikationsprojekt med utgångspunkt i den mittnordiska geografin. NECL - och Midway Alignment som en helhet, stärka samverkan genom gemensamt samarbete.
MNK Handlingplan 2017 Mittnordenkommittén diskuterade följande inriktning för sitt arbete med de öst-västliga förbindelserna under år 2017; Sprida och förankra idéerna i rapporten ”Den breda korridoren” som presenterades år 2015. Under år 2017 ska detta ske genom att arrangera ett seminarium med representanter från bland annat de tre gränskommittéerna MidtSkandia, Kvarkenrådet och Mittnordenkommittén. Initiera en utredning om möjligheten till bättre tågförbindelser från Tröndelag och Jämtland till Umeå och Kvarkenområdet. Utredningen ska belysa möjligheterna att knyta ihop Mittbanan med Ådalsbanan/Botniabanan via Bräcke, Långsele, Nyland. Verka för utvecklad persontrafik med tåg mellan Sverige och Norge på Mittbanan och Meråkerbanan. Detta ska ske genom att underlätta och medverka till framtagande av underlag och ansökan om interregmedel till en tredje dubbeltur över gränsen från och med år 2019. Arbeta fram strategi för fortsatt utveckling av infrastrukturen efter Mittstråket, såväl på den norska som på den finska sidan. Arbetet ska ses som en förlängning av det arbete som sker inom ramen för projektet ”Mittstråket” i Sverige. Arbetet ska ske i nära samverkan med detta projekt.