Tillgänglighet i praktiken Våga Visa 2017-02-01 Aleksi Wisth och Anna Wennerkvist
Specialpedagogiskt centrum Tillgänglig förskola & skola Personal kan vända sig till oss med frågor kring barn och elever i behov av extra utmaningar, anpassningar och särskilt stöd. SPEC Danderyd erbjuder bla: Specialpedagogisk handledning och Utbildningar http://www.danderyd.se/sv/Skolor/Specialpedagogiskt-centrum/ Delat - förskola skola Förebyggande arbete - Tillgänglig lärmiljö – fler som blir delaktiga och färre som utvecklar behov av särskilt stöd Tillgänglighet är de förutsättningar som krävs för att alla barn och elever ska kunna vara delaktiga i en inkluderande skolverksamhet.
Projekt Tillgänglighet SIS-medel (SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten) Ett bidrag för utvecklingsprojekt som syftar till att skapa likvärdig utbildning, ökad måluppfyllelse eller ökade kunskaper om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning. Tillgänglighet är ett begrepp som beskriver hur väl en organisation, verksamhet, lokal eller plats fungerar för barn och elever oavsett funktionsförmåga.
Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning Värderingsverktyget består av tre delar: Handledning Värderingsverktyg Handlingsplan Handledningen - Olika huvudområden Social, pedagogisk och fysisk miljö Uppslagsbok - förklaringar och idéer på vad tillgänglighet kan vara i olika miljöer Välj område Finns att ladda ner som PDF eller beställa från SPSM. Varsågoda!
Värderingsverktyget Självskattning Sök ”Tillgänglighet värderingsverktyg”
Sammanställning Självskattning
Handlingsplan Självskattning
Tillgänglighetsstrategi
Idébank med extra anpassningar www.danderyd.se/specdanderyd
Pedagogisk tillgänglighet Strukturstöd, vad Tidsstöd – naturliga slut eller inte Scheman – egna eller gemensamma Strategistöd, hur Arbetsordningar – arbetet delat i mindre moment Enkel startuppgift – hjälp tåget i rullning Innehållsstöd Inläst, film, dramatisering Förförståelse Tidsstöd Hur många tal ska räknas, hur många ord spå en berättelse, 10 armhävningar Time timer på iPad
Social tillgänglighet Samspel Osynliga sociala koder - konkretiserade roller Det sociala klassrummet Bemötande Lågaffektivt bemötande - känslorna smittar Kommunikation AKK
Social miljö: Barn och elever ska ha tillgång till ett begripligt sammanhang – verksamheterna ska arbeta aktivt för att göra instruktioner och sammanhang begripliga – Barn och elever ska förstå innehållet i det som sägs eller görs Pedagogisk miljö: pedagogen behöver använda stödstrukturer för att ge förebilder, mönster eller checklistor. Vad/när/hur saker ska göras
Fysisk tillgänglighet http://www.danderyd.se/sv/Skolor/Specialpedagogiskt-centrum/Forskola1/Stodstrukturer-i-skolan1/
DATE Delaktighet Attityder Tillgänglighet Elever DATE- material för åk 4-9 Förskolan Fk-åk3 Gymnasiet Kreativa övningar gör att barn och elever blir delaktiga i utvecklingsarbetet. Att man ska se sin omgivning med andra ögon. Arbete med DATE kan kopplas till likabehandlingsarbetet.