Tillgänglighet i praktiken Våga Visa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Kärnvärden.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Elevassistenter och det lärande uppdraget
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Läroplansträff fritidshem
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Elevdemokrati i praktiken
Hur kan vi förstå begreppet?
Föra in tillgänglighet i undervisningen
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Välkomna till styrd helpdesk
Presentation Vård och omsorgscollege
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Heby kommuns kvalitetspolicy
Varför just ämnet fysik?
Arbetsterapeut i skolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Dialogmöte förskoleklass
Personen från Skolverket
Tillgängliga lärmiljöer
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Samverkansråd
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

Tillgänglighet i praktiken Våga Visa 2017-02-01 Aleksi Wisth och Anna Wennerkvist

Specialpedagogiskt centrum Tillgänglig förskola & skola Personal kan vända sig till oss med frågor kring barn och elever i behov av extra utmaningar, anpassningar och särskilt stöd. SPEC Danderyd erbjuder bla: Specialpedagogisk handledning och Utbildningar http://www.danderyd.se/sv/Skolor/Specialpedagogiskt-centrum/ Delat - förskola skola Förebyggande arbete - Tillgänglig lärmiljö – fler som blir delaktiga och färre som utvecklar behov av särskilt stöd Tillgänglighet är de förutsättningar som krävs för att alla barn och elever ska kunna vara delaktiga i en inkluderande skolverksamhet.

Projekt Tillgänglighet SIS-medel (SPSM, Specialpedagogiska skolmyndigheten) Ett bidrag för utvecklingsprojekt som syftar till att skapa likvärdig utbildning, ökad måluppfyllelse eller ökade kunskaper om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning. Tillgänglighet är ett begrepp som beskriver hur väl en organisation, verksamhet, lokal eller plats fungerar för barn och elever oavsett funktionsförmåga.

Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning Värderingsverktyget består av tre delar: Handledning Värderingsverktyg Handlingsplan Handledningen - Olika huvudområden Social, pedagogisk och fysisk miljö Uppslagsbok - förklaringar och idéer på vad tillgänglighet kan vara i olika miljöer Välj område Finns att ladda ner som PDF eller beställa från SPSM. Varsågoda!

Värderingsverktyget Självskattning Sök ”Tillgänglighet värderingsverktyg”

Sammanställning Självskattning

Handlingsplan Självskattning

Tillgänglighetsstrategi

Idébank med extra anpassningar www.danderyd.se/specdanderyd

Pedagogisk tillgänglighet Strukturstöd, vad Tidsstöd – naturliga slut eller inte Scheman – egna eller gemensamma Strategistöd, hur Arbetsordningar – arbetet delat i mindre moment Enkel startuppgift – hjälp tåget i rullning Innehållsstöd Inläst, film, dramatisering Förförståelse Tidsstöd Hur många tal ska räknas, hur många ord spå en berättelse, 10 armhävningar Time timer på iPad

Social tillgänglighet Samspel Osynliga sociala koder - konkretiserade roller Det sociala klassrummet Bemötande Lågaffektivt bemötande - känslorna smittar Kommunikation AKK

Social miljö: Barn och elever ska ha tillgång till ett begripligt sammanhang – verksamheterna ska arbeta aktivt för att göra instruktioner och sammanhang begripliga – Barn och elever ska förstå innehållet i det som sägs eller görs Pedagogisk miljö: pedagogen behöver använda stödstrukturer för att ge förebilder, mönster eller checklistor. Vad/när/hur saker ska göras

Fysisk tillgänglighet http://www.danderyd.se/sv/Skolor/Specialpedagogiskt-centrum/Forskola1/Stodstrukturer-i-skolan1/

DATE Delaktighet Attityder Tillgänglighet Elever DATE- material för åk 4-9 Förskolan Fk-åk3 Gymnasiet Kreativa övningar gör att barn och elever blir delaktiga i utvecklingsarbetet. Att man ska se sin omgivning med andra ögon. Arbete med DATE kan kopplas till likabehandlingsarbetet.