Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr. 2014.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Vad menas med värdegrund? En värdegrund kan beskrivas som en samling viktiga normer eller värden. Den gemensamma statliga värdegrunden reglerar statsförvaltningens.
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Etik - Att göra det rätta.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Forskningsetik – läkaretik
Full kostnadstäckning
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017.
SUHF:s Högre LedarProgram, HeLP
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Akademiska värden - inledning till samtal
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Entreprenörskapsforum
MIK Media- och informationskunnighet
Röda Korsets Högskola Verksamhetsplan
Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017.
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Förnuft och emancipation
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Karin Robertsson Ersta Sköndal Bräcke högskola SISU, 6 december 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Vi snackar lön!.
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Miljömålen består av tre slags mål
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
Malmö högskola - försöksverksamhet med
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Så styrs Sverige.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Göteborgs universitet idag
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Vem kan bli politiker?.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Demokrati, politik och val.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Systematiskt kvalitetsarbete
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Forskningsetik – läkaretik
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr. 2014

Budskap Ett akademiskt ledarskap: förankrat i och förverkligar akademiska värden Utan akademiska värden inga universitet och högskolor!

Förändringar? Är oföränderlighet idealet? Är föränderlighet idealet? Riktmärke: tillämpa akademiska värden!

Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden

Allmänna, humanistiska värden FN: åsiktsfrihet och yttrandefrihet, söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. EU Sveriges grundlagar

Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet

Akademisk frihet Honnörsbegrepp, behövs klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi, men frihet är mer än autonomi.

Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras: Bra, men kan lagen följas? Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.

Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur, administration? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? Forskningsetik? ,

Akademisk frihet för utbildningen Kursplaner, mål, studentgenomströmning Lärarens frihet i utbildningen Kursbokstyranni, utvärderingar Frihet från pedagogisk konformism Vad bör och får läraren säga? Läraren som förebildlig akademisk ledare

Debatt och domslut i USA The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ i

Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven Ledares ansvar: alltid försvar!

Intern akademisk frihet Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar Ge utrymme åt både enhet och mångfald,paradoxer

Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och ledare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Och forskning som svarar både mot vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver? Varje ledares uppgift: tydliggöra sambandet frihet-ansvar

Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk ledare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara innovation och kommersialisering.

Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning Förenar alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning

Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut

Vad är kollegialt ledarskap? Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning. Varje ledares ansvar: främja en god kollegialitet, finna balans mellan linjestyrning och kollegialitet

Förtroende viktigt för ledarskap Förtroende vinns när en akademisk ledare i sin verksamhet och person förverkligar idén och akademiska värden driver lärosätets bästa, inte sig själv visar kunskap, förståelse, drivkraft lyssnar och leder (skilj från åsiktsgemenskap)

Fyra pelare för akademiskt ledarskap Universitetets idé och akademiska värden Strategi, visioner och kultur Förankring, kollegialitet Kunskap och erfarenhet

Ledarskap i och med flera kulturer Akademi Förvaltning Ledarskapskulturer Studenter Ledarskap: att skapa samverkan mot samma mål

Förändringar – hur leda? Akademisk globalism? Akademisk instrumentalism: vilka värden hotas? MOCC: vilka värden hotas och främjas? Autonomi, fria lärosäten? Vilka värden står på spel? Managementfilosofin: hotade värden? Ranking- och utvärderingskulturen: värden?

En akademisk ledare Tycka om människor, inte konflikträdd Långsiktig strategi, ibland snabba beslut Kombinera god kollegialitet med tydlig styrning Lyssna och leda God hälsa, avkoppling, ha roligt!

Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011