Jan Gustafsson tekniskt råd Mark- och miljööverdomstolen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Socialdokumentation Består av två delar!
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Rättsfall på PBL-området FSBS konferens i Jönköping september 2013 Advokat Annika Gustafsson.
Särskilda skäl Mötestema: 6 särskilda skäl. Särskilda skäl De 6 särskilda skälen Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Ersättning vid upphävande och ändring av servitut Nya rättsfall från Mark- och miljööverdomstolen.
Välkommen till informationsmöte om tillfällig ersättningsskola i Fågelsångsparken 15 juni 2016.
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
- Vad är ett fiskevårdsområde?
Informationsmöte VA till Varola
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Temautbildning Arbetsmiljö
Nässjö Affärsverk AB Kommunalt VA till Skärsboda.
Barnets bästa i främsta rummet
Samverkansträff för enskilda avlopp
Regeringens 22-punktsprogram
Erosionsutredning Rönneå Åtgärdsprogram
Ett enklare exploateringsavtal? - En studie av PBL 6:40
KOMMUNALT VA UPPERUD m.fl. UTFÖRANDE
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Beskrivning av förslaget
Förändringar inom etableringslagstiftningen
Tandvårdsstöd-översikt
Dagvattenjuridik Ulrika Sundin Bonnedahl
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Förändringar i FIFA efter sommaren 2017
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Anläggningsarrenden
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Påtaglig skada – hur ser tillämpningen ut?
Lathund för inskrivningsärenden
VA-utbyggnad Marbäck NF + RK Se mer på hemsidan
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Beslut om bidrag till fristående huvudmän
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Typiska ventilationsklagomål
Fastighetsmarknad Fastighetsrätt Fastighetsvärdering
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Vägval Älgö - Analys av genomförande och risker
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Välkomna! Medlemsmöte 25 Oktober 2017
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
reviderad Natura handbok
Bakgrund Största förändringen av sjukförsäkringen på 16 år
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
TK 466 Belägenhetsadresser
Källkritik och historiska källor
Utredningen om ekologisk kompensation
Extrastämma
Så följs Sveriges arbete upp
Revisionsredogörelsen 2017
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Jan Gustafsson tekniskt råd Mark- och miljööverdomstolen Tre rättsfall F 1962-16, Ga för dagvattenledningar i allmän plats F 8610-15, Avstyckning kring befintlig bebyggelse F 1053-16, Vilandeförklaring av avstyckning

F 1962-16, Ga för dagvattenledningar Flygbild under byggnationen Svea hovrätt

Gatumarksfastigheten markerad med blått Svea hovrätt

Detaljplan Notera bestämmelsen om byggnadernas placering Svea hovrätt

Var lägger man dagvattenledningarna för husen?????? Frågeställningen i målet. Dagvattenledningarna inte dräneringsledningarna Svea hovrätt

Lantmäteriet Gemensamhetsanläggning för bl.a. dagvattenledningar. Förläggs i allmän plats. Ledningarna redan utförda vid förrättningen. Upplåtet utrymme 2,5 meter från fastighetsgräns. Ersättning MVM x 10 + annan skada, 32 850 kr 5,50 kr/löpmeter och 210 m ger 1 155 kr 11 550 kr avrundat till 15 000 kr Annan skada, administration och skador, 17850 kr Kommunen motsätter sig gemensamhetsanläggning och vill ha avtalslösning. Ersättning enligt skrift från LMV om ersättning för ledningar i allmän plats. Svea hovrätt

Kommunen överklagar Ledningsbeslutet ska upphävas. Strider mot detaljplanens syfte AL 9 § Andra ledningar, träd mm. Ingen båtnad då det inte är dyrare med alternativ lösning. Ersättningen ska höjas. Vill ha 100 % av vinsten istället för 0,5 %. Utrymmet ska minskas till 0,5 m från fastighetsgräns och minst 1,0 m under mark. Svea hovrätt

Fastighetsägare Husliv ska förläggas i fastighetsgräns enligt detaljplan Beviljat bygglov Dagvattenledningarna placerade på sedvanligt sätt Detta ger vinst eftersom det är säkrare Ersättning enbart för rättsligt intrång Svea hovrätt

Mark- och miljödomstolen Ändrar inte LM:s beslut Endast mindre avvikelse från planen. Båtnadsvillkoret uppfyllt Dagvattenledningarna placerade på sedvanligt sätt. Samma ersättningsbedömning som LM Minskar upplåtet utrymme till 0,5 m och minst 1,0 m under mark Svea hovrätt

Kommunen överklagar Håller fast vid allt de yrkat tidigare men utvecklar ersättningsyrkandet. Kommunfastighetens förlust ska beräknas efter förlust av möjliga upplåtelsemöjligheter prissatta enligt kommunens taxa. Svea hovrätt

Mark- och miljööverdomstolen ? Svea hovrätt

Mark- och miljööverdomstolen Vad kommunen har anfört föranleder inte Mark- och miljööverdomstolen att göra några andra bedömningar än de som mark- och miljödomstolen har gjort. Kommunens överklagande ska därför avslås och mark- och miljödomstolens dom står därför fast. Lantmäteriets beslut om att inrätta en gemensamhetsanläggning för bl.a. dagvattenledningar har inneburit att ledningarna placeras i allmän plats-mark strax utanför fastighetsgräns mot angränsande lokalgator. Åtgärden har bedömts som en mindre avvikelse från detaljplanen som dock är förenlig med planens syfte. Ledningarnas placering har inte ansetts medföra någon avsevärd olägenhet enligt 11 § AL för kommunen och båtnadsvillkoret enligt 6 § AL har ansetts uppfyllt. Svea hovrätt

F 8610-15, Avstyckning kring befintlig bebyggelse Avstyckning från fastigheten Kärret 2:13 om 11 476 kvadratmeter Svea hovrätt

Lantmäteriet Beslutar att ställa in sökt avstyckning eftersom det inte går att bilda en lämplig fritidsfastighet på platsen Kommunen har lämnat negativt förhandsbesked för nybyggnad av enbostadshus (VA och strandskydd) Kommunen har avslagit strandskyddsdispens för nybyggnad Befintligt bygglov på styckningslotten avsåg enligt rubriceringen uthus Svea hovrätt

Fastighetsägaren överklagar På fastigheten finns bland annat huvudbyggnad och gäststuga Gäststugan fungerar som fritidshus för två familjer Strandskyddsfrågan är inte relevant eftersom området redan är ianspråktaget Svea hovrätt

Mark- och miljödomstolen Ändrar inte LM:s beslut Vissa tillstånd kan krävas för att lämplighetsvillkoren i 3 kap. FBL ska vara uppfyllda Bygglov Strandskyddsdispens Beviljat bygglov för gäststugan avser uthus Negativt förhandsbesked för nybyggnad Avslag på strandskyddsdispens Förätning av området bör föregår av detaljplaneläggning mm Svea hovrätt

Fastighetsägaren överklagar Håller fast vid allt de yrkat tidigare men utvecklar något. Syftet med avstyckningen är inte att förtäta varför tidigare beslut om förhandsbesked och strandskyddsdispens inte är relevanta Gästhuset, som benämnts uthus, har VA genom egen brunn och trekammarbrunn och används som självständig fritidsbostad. Svea hovrätt

Mark- och miljööverdomstolen Avstyckningen avser bildande av fastighet kring befintliga byggnader Därför saknar tidigare lämnade negativa förhandsbesked och avslag av strandskyddsdispens betydelse. Bygglovet, uthus, avsåg en 28 m² stor byggnad med VA, storstuga med köksdel, WC med dusch, sovrum och sovloft. Eftersom ritningen hör till bygglovet får bygglov anses finnas för bostadsbyggnad trots att det står uthus på handlingen. Svea hovrätt

Mark- och miljööverdomstolen Eftersom det redan finns två bygglovsgivna bostadsbyggnader på fastigheten finns inte skäl att ställa in avstyckningen. Målet återförvisas till LM för fortsatt handläggning. Svea hovrätt

F 1053-16, Vilandeförklaring av avstyckning Seniorgården AB (JM) har köpt skifte 2 av fastigheten Hult 4:55. De ansöker om planbesked hos kommunen och ansöker om avstyckning hos LM Svea hovrätt

Lantmäteriet Beslutar att ställa in sökt avstyckning Det går inte att avstycka skiftet med nuvarande plansituation Det går inte att vilandeförklara förrättningen LM bedömer att en ansökan om planbesked inte räcker till för att vilandeförklara Sökanden anser att detta bör räcka till. Enligt LM strider vilandeförklaring mot FL (skyndsam handläggning) och FBL (planarbetet har inte kommit tillräckligt långt) Svea hovrätt

Seniorgården överklagar Yrkar att LM:s beslut ska upphävas och förrättningen förklaras vilande Bolaget har köpt del av fastigheten och ansökt om fastighetsbildning inom 6 månader. Positivt planbesked har meddelats Genom att lantmäteriet inte godtar en begäran om planbesked, och ett aviserat planbesked, som grund för vilandeförklaring motverkas bostadsbyggandet. Ingen av ”motparterna” har något emot överklagandet Svea hovrätt

Mark- och miljödomstolen Ändrar inte LM:s beslut Prövning av planfråga kan vara grund för vilandeförklaring I förarbetena har särskilt understrukits att det krävs att det verkligen föreligger en prövning av planfrågan för att vilandeförklaring ska vara aktuell Det räcker inte med att planarbete pågår på ett förberedande stadium. Positivt planbesked för bostäder på fastigheten finns. Planarbetet i övrigt har inte påbörjats. Ett planbesked innebär endast att ett planarbete med viss inriktning kommer att inledas och är inte bindande för den efterföljande planläggningen. Beslutet ska därför inte uppfattas som ett slutligt ställningstagande från kommunens sida. Överklagan avslås. Vad klaganden har anfört beträffande att bostadsbyggandet motverkas, om planbesked inte godtas som grund för vilandeförklaring, föranleder ingen annan bedömning från domstolens sida. Svea hovrätt

Seniorgården överklagar Yrkar att LM:s beslut ska upphävas och förrättningen förklaras vilande Exploatören driver planprocessen och tar kostnader Utan vilandeförklaring kommer vissa exploateringsprojekt att inte genomföras Svea hovrätt

Mark- och miljööverdomstolen Frågan om det finns förutsättningar att vilandeförklara ska utgå från förhållandena vid tidpunkten för prövningen. Institutet planbesked fanns inte när bestämmelsen om vilandeförklaring i FBL tillkom. Trots att frågan befann sig på ett tidigt stadium i planprocessen ansåg MÖD att planbeskedet från kommunen inneburit att planarbetet konkretiserats på ett sådant sätt att vilandeförklaring var möjlig. Återförvisas till LM för att vilandeförklaras. Första punkten innebär att det kan vara helt nya förutsättningar vid tiden för MÖD:s dom Andra punkten Uttalandena i förarbetena får därför tolkas mot den bakgrunden Svea hovrätt