CDIO – pedagogiskt initiativ för att säkerställa ingenjörskompetens i utbildningen Mirka Kans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Aktualiteter kring Samhällsbyggnad 300 hp Eva Liedholm Johnson, programansvarig Samhällsbyggnadslänkens medlemskonferens 12 juni 2017.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kritiskt förhållningssätt
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Arbetsformer XX vattenråd.
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Vi snackar lön!.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Miljömålen består av tre slags mål
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Ledarskap i specialistutbildningen
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kanslimöte
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Kulturskolornas strategidokument
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Vår handlingsplan – RESPEKT
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

CDIO – pedagogiskt initiativ för att säkerställa ingenjörskompetens i utbildningen Mirka Kans

Bakgrund Hur kan man uppnå detta? För högskoleingenjörsexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som högskoleingenjör. Detta innebär: - visa kunskap om det valda teknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och - visa brett kunnande inom det valda teknikområdet och relevant kunskap i matematik och naturvetenskap. - visa förmåga att med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar, - visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar, - visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda kunskap samt att modellera, simulera, förutsäga och utvärdera skeenden med utgångspunkt i relevant information, - visa förmåga att utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling, - visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning, och - visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper. - visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter, - visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Hur kan man uppnå detta?

CDIO-initiativet Conceive Design Implement Operate Världsomfattande program med syfte att skapa nästa generation ledande ingenjörer Över 90 deltagare Från Sverige deltar i dagsläget Chalmers, Linköping, KTH, Jönköping, Skövde och Umeå Har i fokusgrupper (industri, lärare, utvärderingskommittéer och före detta studenter) tagit fram en lista på kunskaper och färdigheter som en ingenjör bör ha Dessa har implementerats i ett pedagogiskt program (12 standards)

Utbildningens utformning Hur vi kommunicerar och integrerar CDIO i programmen och kurserna

1. CDIO som kontext Att uppnå på programnivå: Det finns ett tydligt livscykeltänkande i programmet (Conceive-Design-Implement-Operate) Målet med utbildningen följer CDIO Målet ska vara kommunicerat i mission eller dylikt Lärare och studenter ska känna till målet

2. CDIO-färdigheterna 1.1. Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen 1.2. Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen 1.3. Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen Matematiska, naturvetenskapliga, teknikvetenskapliga kunskaper Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt Förmåga att arbeta i grupp och att kommunicera Planering, utveckling, realisering och drift av tekniska system med hänsyn till samhälleliga behov och krav 2.1. Ingenjörsmässigt tänkande och problemlösande, 2.2. Experimenterande och kunskapsbildning, 2.3. Systemtänkande, 2.4. Individuella färdigheter och förhållningssätt, 2.5. Professionella färdigheter och förhållningssätt 3.1. Att arbeta i grupp 3.2. Att kommunicera 3.3. Att kommunicera på främmande språk 4.1. Samhälleliga villkor 4.2. Företags- och affärsmässiga villkor 4.3 Att planera system 4.4. Att utveckla system 4.5. Att realisera system 4.6. Att ta i drift och använda

3. Integrerad utbildningsplan Alla färdigheterna i CDIO tränas integrerat under utbildningen Individuella färdigheter och samarbetsfärdigheter tränas t.ex. inte i separata projekt- eller problemlösningskurser, utan i det ordinarie kursutbudet Integrationen dokumenteras i en separat plan, eller programmatris

Hur vi bedriver utbildningen Program- och kursupplägg och hur vi når målen rent praktiskt

4. Introduktion till ingenjörsyrket Intoduktionskursen mycket viktig, eftersom den beskriver det framtida yrket Ger förståelse för yrket, speciellt praktisk förståelse Gärna små projekt/teambaserade problem som förbereder inför större arbeten

5. Designa-konstruera-erfarenheter Åtminstone två designa-konstruera-erfarenheter ska finnas i programmet En på grundläggande nivå En på mer avancerad nivå Ökad svårighetsgrad, ökat djup, gärna flera itereringar under utbildningens gång

6. CDIO arbetsplatser Arbetsplatser och labblokaler ska stödja hands-onlärande och social inlärning Moderna ingenjörsverktyg Student-centrerade lärmiljöer Detta ställer höga krav på våra lab-, biblioteks- och undervisningsmiljöer! +

7. Integrerade lärandeupplevelser Undervisningen ska utformas så att många färdigheter tränas samtidgt T.ex. produktanalys och –design rent tekniskt blandas med frågor kring hållbar utveckling och designerns sociala ansvar. Näringslivet kan vara ett bra stöd i att utveckla sådana lärmoment

8. Aktivt lärande Studenterna aktiveras och blir delaktiga i sitt lärande Gärna experiment och reflektion

Ständiga förbättringar Hur vi utvecklar oss själva och konceptet samt följer upp utvecklingen

9-10. Utveckling av lärarförmågor Kompetensutveckling så att alla lärare förstår CDIO-målen har möjlighet att uppnå CDIO-målen kan applicera aktiva lärmoment i sin undervisning

11-12. CDIO-färdighetsvärdering och programutvärdering Examensformer ska matcha målen med CDIO Innebär att vi arbetar med olika examinationsformer Vi måste även utvärdera hela CDIO-programmet (lärare, ansvariga, studenter, alumni)

Fördelarna med CDIO Internationellt och välkänt program En kvalitetsstämpel på utbildningen Stort nätverk och bra erfarenhetsutbyte Ger struktur och främjar samordning Synliggör vad vi redan gör Står i samklang med det pedagogiska utvecklingsarbetet inom TEK och med den pedagogiska planen för Linné

Medlemskapet Vi blev formellt medlemmar i juli 2012 Representant ”utåt”, t.ex. som medlem i nätverket ”CDIO leaders”, är Mirka Kans CDIO leaders: telekonferensmöten, utvärderingar av medlemsansökningar, diskussionspartner i det strategiska och regionala arbetet, m.m. Vi antas deltaga i årsmötet samt i regionala möten, 4 per år (uppskattningsvis)

För det vidare arbetet behövs En samordning och förankring på fakultetsnivå Resurser tilldelade för det kontinuerliga arbetet, för utveckling av konceptet samt för deltagande i gemensamma CDIO-aktiviteter, såsom regionala möten, årsmöte och konferenser En tydlig organisation och ansvarsfördelning En uttalad strategi för arbetet

Förslag CDIO-arbetet integreras med kvalitets- och utvecklingsarbete inom grundutbildning En specifik budget upprättas för utvecklingsarbetet i åtminstone två år framåt såsom en strategisk satsning på fakultetsnivå Resurser tilldelas för det kontinuerliga arbetet i form av resekostnader och administration

Titta gärna på: www.cdio.org